Jag fick en liten nysådd planta knölvial av en kamrat i år. Dock fick jag höra att knölvial kan ta ett par 3 år innan den kommer igång och börjar producera några rotknölar och ännu längre innan jag har något skördbart bestånd att tala om. Det har jag ju inte tålamod med, jag vill ju ha ett antal stora plantor redan nästa år!
Jag tänkte att om jag sätter färdiga rotknölar så borde det ju gå mycket fortare att få igång ett livskraftigt bestånd. Efter att ha letat massor så verkar det bara finnas frön att köpa.
Var hittar jag färdiga knölar att sätta? Är det någon här på forumet som odlar knölvial och skulle kunna donera eller sälja ett par knölar till mig?
Ingen som odlar knölvial?
Eva 33c
09-10-2010, 13:19
Jo jag odlar den fast bara som prydnadsväxt

Den klänger i en rosbuske och jag har inga planer på att gräva upp knölarna....
varghem
09-10-2010, 14:15
Jag har tagit lite knölar utan framgång. Hur lyckas ni få dom att gro??
Eva 33c
09-10-2010, 17:38
Mina plantor kommer från frösådd och jag har som sagt aldrig grävt upp några knölar så jag har ingen aning om hur man får dem att gro....
Som jag fattat det skulle det bara vara att stoppa ner knölarna i jorden, typ som med potatis och jordärtskockor och så skulle de sköta sig själva. Om man inte tar upp dem så ska de ju skjuta upp på våren. De är ju perenna.
Jag håller på att skapa ett par odlingsbäddar för perenna grönsaker, och då vill man ju kunna skörda så snart som möjligt.
Synd att det bara går att köpa frön. Hade hoppats att det skulle vara många här på forumet som odlade dem, så att jag kan få tag på färdiga rotknölar.
Kajsa Kavat
22-10-2010, 18:46
Jag skulle också gärna köpa några rotknölar.
Gillar alla lite ovanligare växter, helst ätliga.
Smarterchild
25-10-2010, 08:20
Drog upp tyvärr upp och slängde hälften av mina för nån månad sen för att jag tröttna, för invasiva. Synd, du hade kunnat få annars.
Jag sådde mina i våras. Dock hade de faktist redan utvecklat knölar. Så det tar inte så förfärligt lång tid att få knölar.
Dessutom går plantorna att föröka lika lätt som luktärtor. Får du ett par frön att gro, toppa plantorna efter ett tag och sätt ner i vatten.
CITAT (Smarterchild @ 25-10-2010, 08:20)

Drog upp tyvärr upp och slängde hälften av mina för nån månad sen för att jag tröttna, för invasiva. Synd, du hade kunnat få annars.
Neeej... va otajmat!
Min enda planta är som sagt sådd i våras och hade innan frosten kom nått den svindlande höjden av 10cm. Därav min otålighet och frustration.
Så de går att sticklingsföröka också? Det är bra att veta, ska prova det i vår om den enda ynkliga stackaren överlever vintern.
varghem
08-11-2010, 14:08
*suck* ville haft jag med
Den enda lilla taniga knölvialplantan verkar ha dött under vintern.
Fick tag på 10 frön som jag satte inomhus i våras. Bara ett enda av dem har grott.
Så nu är jag i samma sits som i fjol...
Är det någon som odlar knölvial i år? Har du frön över? eller kommer du att få knölar i höst? Du kanske vill dela med dig och sälja, byta eller donera lite knölvial? Är intresserad av rotknölar men även grobara frön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.