Full version: mera fröer
kerstin z5-6
Vad många det blev smile.gif Helen -jag sänder ett kuvert när de kommit med lita frö:)

En favorit i repris som jag sår för jag vill ha fler av den är Baptisia australis , mina riddarsporrar är vackra men träiga -för höga och för gamla
Jag sår nya riddare i magic fountain serien -de är kompakta och fina -skyblue lavendel, pure white.
viola conuta alba minor kan man inte få för många av , den blåstammade Eryngium planum - fin till bla rosor , Gul lewisia , mer meconopsis , nån clematis , Stockrosor dubbla vita och aprikos, krypande malörten A stelleriana, Vädd -den blå-vita mixen , eryngium yuccifolium , barbarea vulgaris -variegerad sak ..+ några smile.gif till smile.gif
nilla
Härligt!

Hur sår du Meconopsis?
Jag sådde såna igår och är osäker på om dom ska ut för köldbehandling nu eller om dom ska stå kvar inne.
Hoppas på utevistelse för det kommer att bli trångt i köksfönstret smile.gif

Gunilla
Helen i Piteå Zon 5
Åååhhhhh, vad spännande, jag längtar! / Helen
Kerstin, har dina Yucca glauca grott ännu?? Min sålåda har haft små vita kryp, och inget har grott ännu, kan fröna vara uppätnat? huh.gif
Ingrid på Västkusten
Åsså kom Plantworld med :-))

Hälsar ingrid
kerstin z5-6
Jag har sått egna färska meconopsisfrö -direkt i + 13 grader under ljus på jordytan -60 % har redan grott
Gör ett test i år
1. Egna frö under ljus direkt i + grader
vanliga frö från jelitto i plusgrader
Jelitto gold nugget seeds -antagligen GA -3 beh - direkt under ljus i plusgrader
Om de inte grott inom 2 veckor rek jag kylning i kylskåp -en del gror där
Sval natt temp befrämjar rotbildning hos meconopsis -kan vara värt att pröva
Ingen Yucca än -men inga odjur heller -ge inte upp Helen-
Hoppas de gror ändå smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag hoppas att det gror, jag har sprutat med lite Pyrex, hoppas att det inte har skadat nåt, men det är ju inte hela världen ifall det inte gror, det finns ju att skicka efter fler frön. /Helen rolleyes.gif
kerstin z5-6
Får du inga , men jag -så kan du ju ta en av mina när vi ses smile.gif
sanna
Jag går och funderar på att skicka efter från Jelitto... En sak som jag undrar över bara: hur vet man att växterna är härdiga just i min zon? Deras zon-angivelser motsvarar de de svenska? Alltså hur översätta tyska zoner till svenska zoner?

Sanna smile.gif
kerstin z5-6
1. det är inte tyska zoner utan amerikanska
2. de är svåröversatta och i de flesta fall aldeles för mesigt satta -dvs de fegar:)alt tvärtom smile.gif
3. Det är mycket få perenner som inte går hos dej Sanna, i tropikerna LOL
4. Du kan alltid få tips här smile.gif
5. Gräsen har de flesta majorna när det gäller zoner-MYCKET generellt kan man säga att z 3 motsvarar -5-6 svensk zon -Ju högre zon i jelitto desto mesigare växt alltså .. wacko.gif
zon 8 jelitto -då brukar jag börja fundera på krukodling smile.gif
Bättre är då att kolla zonen i något annat medium tex på nätet, eller i svenska växtlexikon innan man beställer-fast där fegar de ibland med -har massor med am z 7 växter som lever o inte vet att de bor i fel zon blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
sanna
Tack Kerstin!
I tropikerna, va?... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Sanna smile.gif
nilla
CITAT
Jag har sått egna färska meconopsisfrö -direkt i + 13 grader under ljus på jordytan -60 % har redan grott

Tack för tipset Kerstin!

Verkar ju som om min plan inte var den allra bästa, får väl försöka knöka in dom nånstans inomhus. Det är nog lite för varmt i mitt kök så håll tummarna.

Gunilla
kerstin z5-6
Nej -för tusan -Om du menar rumstemp i köket -inte bra för meconopsisar
de kommer upp jo-men fjunar av direkt i + 22:)
Har du rumstemp o inget x ljus i köket -ut med dom under snön i så fall -Du kan ta in o driva dem när ljuset kommit åter om du vill-på sval plats /alt vänta tills vårsolen väcker dem

jag har växthus med + 13 grader + viss värme under lampan -men kallt på natten ..
Mitt är bara ett experiment
Det skadar dem inte att köldbehandla -så- så dem -låt stå inne i 24 tim o ta ut dem -ställ under snön -plastpåse på sålådan.
hoppas jag inte ställt till det nu -
Efter mitt experiment är över ,kan jag ge besked om innesådd / direkt i ljus av meconopsis lite bättre -Men jag har massor av frö -Du kanske bara har en påse!!

sad.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag o min stora trut smile.gif
Utemetoden går bra -den har jag kört massor av ggr smile.gif
nilla
Vad bra - då kör jag på som jag tänkt från början... ut under snön med dom bara!
Har sått 7-8 frön så nog vore det kul om nåt ville komma upp och för mej är allt expriment eftersom det är första våren med trädgård rolleyes.gif

Tack ska du ha för räddningen!

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon