Jag har haft lite problem med bladlöss i växthuset i år och pga att jag vill helst vara så ekologisk som möjligt hade jag velat har nyckelpigor som gillar dessa små gröna ting. Jag veeeeet att det låter tokigt men var får man tag på dem??
Åsa, mälardalen zon 2
06-10-2010, 12:28
Man får nog gå runt och plocka själv, de brukar ofta hittas i fruktträd, häckar etc.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-10-2010, 13:28)

Man får nog gå runt och plocka själv, de brukar ofta hittas i fruktträd, häckar etc.
jag har letat och letat, men här finns de bara inte
Hej
Du kan googla ( ekologiska bekämpning ) och hittar flera affär som säljer naturliga fiender.
H:Bassam
smuleborg
12-10-2010, 22:46
Nyckelpigor lägger gärna sina larver i närheten av bladlöss, så var försiktig om du "klämmer" bladlöss". Min kompis i Bryssel påstår att man kan "köpa" nyckelpigellarver, jag har väl inte riktigt tagit henne på allvar...
Åsa, mälardalen zon 2
13-10-2010, 05:32
Man kan köpa nyckelpigor utomlands de arter man brukar föda upp är dock inte tillåtna här eftersom de kan ställa till skada för våra inhemska nyckelpigearter ifall de kommer ut i naturen (de är glupskare och äer upp maten för våra nyckelpigor).
Jan af Lisö
21-10-2010, 14:50
Inte för att jag skall köpa några nyckelpigor i utlandet (för det skall jag inte göra), men det är väl fritt fram att köpa saker och ting i något EU land och ta med sig till något annat ??
Åsa, mälardalen zon 2
21-10-2010, 15:20
Nej allt är inte fritt fram att köpa även om det är ett EUland är det fara för fauna, flora, hälsa etc. så finns det restriktioner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.