Full version: mandelptatis
joulanta
En liten undran. Varför trivs och växer mandel potatis bäst här uppe i norrlannd? Har just grävt upp potatis och fick jättefin mandel potatis. Då var det nån som påstod att den inte funkar i södra sverige utan bara här i norrland.
Det är ju så jättegod och fin potatis
kentbra
Skulle gissa att det beror på de långa dagarna, sommartid. Alltså fler timmar ljus.

Kent
Bassam
Hej

det är så att växter röttert rivs på kalt väder bättre på grund att de koncentera mycket på rötter.

H:Bassam
kerstin z5-6
????
Jag vet inte vad du menar B?
Jag tror mandeln blir bra här upp av flera orsaker, en kan vara jordens sammansättning här, tydligen smakar ju Västerbottens ost bara som den ska på mjölk från västerbotten tex, ljus antal timmar med mera spelar säkert roll det med.Vi har inte kallt på sommaren ..
joulanta
Då var min gissning på ljuset och jorden inte så tokig
ludlan
Min gissning (baserad på observationer) är att mandelpotatis som gillar en väldränerad sandig jord passar ypperligt i de norrländksa älvdelta och älvdalsområdena där det är väldigt sandigt särskild längs lule älv och tornedalen. Att de blir goda och fasta beror sannolikt på att ljuset distribueras över lång tid. Själv prövade jag odla i en sandig jord i stockholms skärgård, de blev visserligen fina och goda men små och inte lika fasta. Storleken berodde nog dock på att vi inte hann vattna hela tiden i denna helvetesvarma sommaren...
Taraxacum
Tror du gissar rätt:
1) ljus
2) jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon