Ida-Maria
Som jag förstått det ska man "klä på" rosbuskar på vintern.
Men med vad? Och när ska man göra det?
Är det hela busken eller bara nere vid backen?
Trädgårdsmåstaren
Jag är själv nybörjare, särskilt på rosor, men vår rosplantskola säger att det räcker med att kupa upp jorden (tror det rör sig om 5-10 cm) runt rothalsen och täcka med säckväv eller granris. En del verkar ta ned långa grenar på klätterrosor och försöker "stoppa om" dem under samma täcke, förmodligen är det olika viktigt beroende på vilken zon man bor i (jag bor i zon 2) och var rosorna växer (mot en vägg i skyddat läge i mitt fall).

Hoppas att du får fler svar av de kunniga i detta forum.
kerstin z5-6
Kupa jord just när marken ska till att tjälas brukar hjälpa -de flesta rosor har ju ett ympställe planterat 10 cm under jord-detta bör skyddas, vinterväv är en grön lite tjockare väv som skyddar fa mot uttorkande vindar och stark vårsol,eftersom jag har såna mängder snö, och den värsta tiden för rosorna här är vårvintern brukar jag inte sätta på väv s på hösten ,utan skydda mot vårsol med densamma i mars.
Man kan lägga ner klätterrosor och på så vis skydda dem, men då hittar ofta sorken dit sad.gif
Kajsa
Jag skyddar några klena rosor som har blåsiga lägen här, den ena rosen här på bilden var Myskrosen Trier och den dog i vintras den klarade inte hård vinter i tre månader så där hjälpte ingen väv. Normala vintrar skyddar den dock bra, snurrar runt väven när man känner att vintern är på ggn i dec. snurrar runt den i flera varv och den sitter på mot våren då den även skyddar mot tidig sol.

För högre rosor som klarar min zon med ett nödrop !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon