pibe02
Hej
Har blivit lovad ett litet växthus av min man i 40-års present. Kruxet är att vi har en knepig tomt så vi kommer vara tvugna att ställa det bakom huset på berget-ända stället och det kommer inte kunna vara mer än 6-8 kvm.
Det kommer stå i söderläge, sol hela dagen. Jag kommer kunna dra vattenslangen upp dit, och även en elkabel om jag vill/behöver.
Jag kommer vilja odla, antagligen mycket i krukor eftersom det blir litet och också kunna sitta där och njuta.

Vad har ni nu för tips?

1. Vilket växthus skall jag välja? (jag skulle gärna vilja ha ett 4/8 kantigt men de är dyra? någon nackdel?)
2. vilket misstag skall jag inte göra?
3. vad är ert bästa tips?
4. någon fiffig lösning att tänka på?

Tacksam för alla kommentarer till en nybörjare.
blomkronan
Grattis yaay.gif till växthuset (planerna)
Jag fick oxå mitt växthus i 40 årspresent biggrin.gif mitt är på 6,4 kv och det är bättre än inget växthus blush.gif
jag kan nog säga att man växer ur det snabbt... men man får tygla sig och inte odla ALLT! i det giggle.gif
Jag har mitt växthus i solen hela dagen, min tabbe jag gjorde... märkte jag sen... var att placera dörren i söder slap.gif
Eftersom det blir så varmt i huset på dagarna måste jag ha dörren öppen för att inte växterna ska koka...
Men med dörren öppen blir dom "flådda" istället så jag var tvunget att sätta upp ett solskydd i dörren, jag valde en bambyrullgardin, problemet blev ju den att jag inte kunde komma in och ut smidigt då!!!
Så jag rekommenderar att du sätter dörren mot norr om det går...

Elkabel är bra om du kan dra in... på våren och hösten har jag värmen på så inte planterna fryser, så man kan förlänga säsongen biggrin.gif

Lycka till med Växthuset smiley_small_hug.gif
pibe02
Bra tips med dörren, det skulle jag aldrig tänkt på.
Vad har du i ditt växthus? Får du rum att sitta där eller blir det för trångt?
Peztis
Haha, jag fick OCKSÅ mitt i 40-årspresent!!! Grattis på födelsedagen, förresten.
Fast mitt är liiiite större med sina 14,1 kvm....

Förbered gärna för att kunna dra in el och vatten, i alla fall bör du ha vatten i närheten.

Berosende på hur du planerar göra grunden så tänk på att kostnaderna för den kan dra iväg...
ingelsgarden1
Vi har ett drygt 6kvm med dörren mot söder, att dörren är placerad mot söder har vi inte upplevt som negativt. Jag rekommenderar att du monterar automatiska fönsteröppnare, de kostar en del men det är en bra investering (vi har 4 st). Vatten och el är praktiskt att ha, vi har vattenkranen utanför växthuset det tycker vi fungerar bra. 6kvm är inte stort så man måste planera väl vad man ska odla.

Lycka till
Anja Danmark
et par forslag:

http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...0244&page=1

http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...0259&page=1

Euro-Serre er nogle gode, stærke drivhuse - har selv et af dem.

mvh
Anja
Skruttis
Grattis pibe02!

Skaffa ett så stort växthus som du har plats/råd med. Som blomkronan skrev, man har en förmåga att vilja odla mer hela tiden. Gärna ett som är högt i tak så det går att utnyttja ytan effektivare ända ut mot väggarna.

El och vatten, absolut.
Elen till värme, ljus mm.
Jag har en vattenslang indragen i växthuset. Tycker det är mycket smidigare att vattna med den än med vattenkanna. Särskilt när handtaget på den går att justera (på/av) med en hand. Tänk bara på i s f att skaffa en slang som tål värmen. Jag hade först en som var för klen. När det blev vatten liggande i den och solen brände på, då såg den ut som en övermätt boaorm. Som dessutom läckte från dussintals små hål. wacko.gif

Tänk lite extra om du drar in el och vatten. Vilket hörn/ställe passar bäst att de går in. Själv bytte jag hörn för vattenslangen efter en säsong. (Jag hade inte tänkt till)

Automatiska fönsteröppnare är guld värda. Skaffa flera stycken.

Skaffar du ett växthus i glas kan du komma att behöva någon form av skuggardiner. Risk för bränneffekt.

Var noga med materialvalet. Jämför fördelar/nackdelar med glas eller plast.

Lycka till!
pibe02
Hej
Tack snälla för alla svar och tips.
Har förstått att det hänger mellan Willab eller Skånska byggvaror, kvalitetsmässigt när jag sökt runt, eller har ni någon annan åsikt!?

Anja, vad fint det var det 8 kantiga men väldigt mycket dyrare!
Från Willab står det obehandlad alumnium. Behöver man lackat eller är det mest för att det är snyggare. Då är det 5-7000 kr mer

Skånska byggvaror verkar ha lite lägre priser med tanke på att sockel ingår också och man kan få det grönt tex. Är de samma kvalitet?
Bor i stockholm och här har de inget visningsställe. Någon som vet?

Kommer nog välja säkerhetsglas med tanke att jag ser framför mig att det blir snyggare och att man kan sitta där uppe på berget och se ut....men förstår att det blir varmare. Kan man ha tunna gardiner som skydd mot söder?

Någonstans läste jag tipset om att ha plast på taket men glas på sidorna. Vet ni om man kan beställa det på Willab eller Skånska byggvaror.

Tack igen för synpunkter smile.gif
Pia
Minimika
Hej och grattis till en superbra present!!

Som andra skrivit, ta så stort som du har möjlighet till. Fullt blir det ändå!

Jag kan rekomendera Hobbyväxthus. http://www.hobbyvaxthus.se

Jag köpte där. Leverans som utlovat, prisvärd kvalitet, bra takhöjd som är viktigt. Dessutom hade transportföretaget kört över ett paket med truck så det var skadat. Jag fick omgående nya delar från Hobbyväxthus utan tjafs.

Själv har jag just städat ur och skurat mina växthus men längtar redan till nästa säsong!
Här en bild från mitt växthus.
Lycka till!

[attachment=55360:100703Va...middag_a.JPG]
Anja Danmark
Hej Pia -

Farven har ingen betydning for brugen af drivhuset - det er kun "kosmetisk"...

Mit drivhus er ikke lakeret - jeg ville hellere bruge pengene på at få et så stort drivhus som muligt!

[attachment=55375:lillebob.jpg]
malo
Hej!

Jag köpte mig själv ett växthus i 42 års present och jag valde ett grönlackat Rosendal från

http://www.hobbydrivhus.se/index.php?doc=c...amp;category=10

Jag är också jättenöjd.
Peztis
Anja, vilken underbar bild! Så där kommer mina fissemissar också att ligga nästa år!
Anja Danmark
Ja - katte forstår at nyde tilværelsen - og den sorte Bobby her er meget glad for drivhusvarmen!

Najsan
Fyller inte 40 än på några år, så jag och snubben byggde ett isommar ist. sweatingbullets.gif Vi känner oss mycket nöjda men det är inte helt klart än... Blir det någonsin det, det är frågan confused.gif

[attachment=55430:27.jpg]
blomkronan
CITAT (pibe02 @ 06-10-2010, 16:11) *
Bra tips med dörren, det skulle jag aldrig tänkt på.
Vad har du i ditt växthus? Får du rum att sitta där eller blir det för trångt?

2009 byggde jag upp mitt växthus då valde jag att odla i krukor, det blev mest tomat och gurka... då upptäckte jag att tomaterna gick i taket snabbt!! så jag valde i våras att gräva ur och odla i markbäddar, för att "förlänga" takhöjden. Så bygg inte för lågt... mina sidor är 130 cm höga (innan taket börjar luta), aldeles för lite för tomatodling blush.gif

[attachment=55433:20100906923.JPG]
så här såg det ut i augusti... jag har en liten platsbyggd soffa i mitten.
med en liten radio, lampa, en god bok och ett glas vin har jag haft många mysiga stunder där biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon