Full version: hemvärnet
aanderss
om ni hör ordet hemvärnet vad tänker ni då?
Malvia
Frivilliga som tränar på att försvara fosterlandet?
theseraphim
Män som som har passerat bäst före datum för Armén som får leka krig igen....:-)
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 13:17) *
Män som som har passerat bäst före datum för Armén som får leka krig igen....:-)

Så tänker jag med......
Malvia

Vad skall Hemvärnet kunna göra?
Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället. Alla hemvärnsförband utbildas därför för att kunna lösa dessa uppgifter. Utöver dessa kommer att antal tilläggsförmågor som bara vissa förband behöver ha. Hemvärnsförbanden ingår vid lösandet av ytövervaknings- och underrättelseuppgifter som en del av det nätverksbaserade försvaret, NBF.

När uppgifter för hemvärnsförbanden prioriteras och fastställes kommer man att vara restriktiv när det gäller nya uppgifter men ha målet att med god kvalitet kunna lösa ett begränsat antal och klart definierade uppdrag. Det klassiska hemvärnsbegreppet "hembygd" vidgas genom att vissa enheter är rörliga och andra flyttbara.

Den grundläggande indelningen av förbanden är i "vanliga" hemvärnskompanier och hemvärnsinsatskompanier.

saxat från hemsidan
aanderss
Jag är med i hemvärnet och vi skall ut på 4 dagars övning i morgon.
Vi leker inte krig och där är inte gammla gubbar för är man 65 år elle räldre så är man vetteran och har inte så många uppgifter.

Jag har varit med om att sanera olja vid helsingborg en gång och en nyårs helg hade vi jour men slapp rycka ut. Det var snöstorm på Österlen och vi skulle hjälpa till med att köra hemtjänst personal mm.
Huggorm

Precis. Man brukar stöta på dom ute i skogen ibland, då dom samlats någonstans och pratar gamla minnen och grillar korv. På vintern är dom ute ibland och leker med sina motorcyklar. Jag tror att en vanlig bonde med sitt jaktgevär skulle kunna uträtta mer i en krigssituation...
kerstin z5-6
jag trodde det hette Insatsförsvaret numera?
aanderss
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 13:27) *
Precis. Man brukar stöta på dom ute i skogen ibland, då dom samlats någonstans och pratar gamla minnen och grillar korv. På vintern är dom ute ibland och leker med sina motorcyklar. Jag tror att en vanlig bonde med sitt jaktgevär skulle kunna uträtta mer i en krigssituation...

där har du helt fel

CITAT (kerstin z5-6 @ 06-10-2010, 13:28) *
jag trodde det hette Insatsförsvaret numera?

nä de gör de inte men de ville ändra til medborgargardet men de blev inte för många protosterade
mamamaggan
Hemvärnet har väl i dag en del av de uppgifter som låg under försvaret tidigare innan man tog bort värnplikten .

Det där med gamla gubbar är så borta det kan bli har jag förstått.

Bra att ni finns Anders !! Ni gör som sagt mycket mer än springer omkring i skogen och leker krig. Har för mig att jag läst att ni ska kunna tjänstgöra som en sorts gerillaarmé om det skulle behövas.
aanderss
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 14:07) *
Hemvärnet har väl i dag en del av de uppgifter som låg under försvaret tidigare innan man tog bort värnplikten .

Det där med gamla gubbar är så borta det kan bli har jag förstått.
Bra att ni finns Anders !! Ni gör som sagt mycket mer än springer omkring i skogen och leker krig. Har för mig att jag läst att ni ska kunna tjänstgöra som en sorts gerillaarmé om det skulle behövas.

mm vissa skall de .
ja de med gammla gubbar var för en 30 år sedan men många tror attd e är så fortfarande
Piccante
Scouternas senioravdelning? g.gif Jag tänker mest på grönklädda män och kvinnor som bjuder på ärtsoppa från en kantinvagn på marknader etc.
*Stintan*

Exakt giggle.gif
Eva i Skåne
Jag tänker på en massa vapen som förvaras i bostäder utan vapenskåp eller annan säkerhet fear.gif
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 06-10-2010, 14:54) *
Jag tänker på en massa vapen som förvaras i bostäder utan vapenskåp eller annan säkerhet fear.gif

Detsamma tänkte jag!
gnon49
Jag tror att hemvärnet kan göra mycket i fredstid om samhället drabbas av något katastrof. Men kommer ryssen så hjälper nog ingenting i dagens högteknologiska krigföring.
theseraphim
Skämt åsido och jag hoppas inget hemmis tog illa vid sig av min tanke men det är nog tanken en stor del får i huvudet när man nämner Hemvärnet.

Den viktigaste biter de bidrager med är inte som försvarsenhet utan det de kan bidra med vid tex naturkatastrofer, extrema väder, miljöföroreningar osv. De är en stor tillgång vid sökande i skog när personer har gått vilse eller på annat sätt försvunnit och som sagt vid oljesaneringar, vallbyggen vid översvämningar och att hjälpa till att få fram vård och omsorg med sina bandvagnar när det snöat igen totalt.
Sen om de får skjuta lite AK4 ibland tycker jag de är värda för vem tycker inte sådant är kul innerst inne:-)

Jag har bara en undran...För ex antal år sedan hade jag en medarbetare som var med i värnet och tyckte det var toppen men så tyckte han att jag också skulle gå med. Jag svarade att eftersom jag sitter i Reserven och inte gjort lumpen så får jag inte vara med i Värnet heller men det påstod han att man inte behöver ha gjort???

Jag ska inte gå med förvisso men bara en undran där Anderss?

aanderss
man måste ha gjort lumpen för att bli med där som vapen bärande personal men man kan göra 3 månaders utbildning o gå med sedan. annars kan man bli kokpersonal sjukvårdare mc förare bilförare mm
hemvärnet har plats för alla för alla bär inte vapen
theseraphim
CITAT (aanderss @ 06-10-2010, 15:25) *
man måste ha gjort lumpen för att bli med där som vapen bärande personal men man kan göra 3 månaders utbildning o gå med sedan. annars kan man bli kokpersonal sjukvårdare mc förare bilförare mm
hemvärnet har plats för alla för alla bär inte vapen

Men men....Jag som ville ha en .50 brakare i min garderob! Satiken också! :-)
Pote2illa
Jag tänker på min ungdom under andra världskriget. Då var alla med i "hemskyddet". Vi fick lära oss första hjälpen där jag, som var minst, fick agera "offer". Vi fick också lära oss att bekämpa bränder - skulle passera ett rökfyllt skjul, iklädda gasmask och gummistövlar och släpande på en vattenslang. Jag var uttagen till ordonans och skulle springa genom stan med ärenden. Visst tog vi det på allvar och trodde oss om att kunna göra nytta, om det skulle behövas, men samtidigt hade vi roligt och blev goda kamrater.

Heja hemvärnet, ni är värda all aktning. smiley_small_hug.gif
Solstorm
CITAT (Eva i Skåne @ 06-10-2010, 14:54) *

För massa år sedan skulle hemvärnsgubbarna lämna ifrån sig sina vapen men väldigt många av dem vägrade och behöll helt enkelt sina vapen hemma. Är det någon som minnst säkert hur det blev sedan? Fick de in alla vapen eller sitter det fortfarande gubbar och trycker på dem?
aanderss
de är bara de som skall vakta när de andra hämtar sina vapen som får ha vapen hemma

i skåne kan de vara ca 20 stycken
Solstorm
Men det jag tänkte på var dem som inte skulle få ha vapen hemma längre men som vägrade lämna tillbaka.
RibesRubusVitis
På den tiden jag var med kallade jag hemvärnet ett "centerparti i uniform". Det blev inte populärt, men själv tyckte jag det var rätt elegant. En "dubbel", som slår åt båda hållen...
Aqvakul
[attachment=55343:hemv_rnet.jpg]

för ungdomar.. g.gif
mamamaggan
CITAT (Solstorm @ 06-10-2010, 16:19) *
För massa år sedan skulle hemvärnsgubbarna lämna ifrån sig sina vapen men väldigt många av dem vägrade och behöll helt enkelt sina vapen hemma. Är det någon som minnst säkert hur det blev sedan? Fick de in alla vapen eller sitter det fortfarande gubbar och trycker på dem?

Tror nog att en del av dessa gubbar inte finns längre och då får man hoppas att vapnen lämnas in. Sedan är det också så att Försvarsmakten har koll på var alla deras vapen finns .
Solstorm
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 18:17) *
Sedan är det också så att Försvarsmakten har koll på var alla deras vapen finns .

Det är rätt skralt med det. Det har ju hänt några gånger att storbovarna har försett sig med vapen från militärens vapendepåer, där tycks inte vara någon vidare bevakning. Jag vet någon som gjorde lumpen för längesedan och som snodde med sig vapen hem. Man kan ju hoppas att de har bättre koll numera.
Wilmer
Jag tänker nog mest på att de ställer upp och letar efter försvunna personer..
Huggorm
CITAT (Wilmer @ 07-10-2010, 13:03) *

Men det gör ju nästan alla. När någon försvunnit brukar ju i princip hela lokalbefolkningen ställa upp mangrant för att gå skallgång
Anma
CITAT (Wilmer @ 07-10-2010, 13:03) *

Det gör jag också, faktiskt. Skulle skriva det häromkvällen men glömde bort det. Jag har varit med skallgång ledd av Hemvärnet, det var duktiga människor i alla åldrar.
Wilmer
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 13:09) *
Men det gör ju nästan alla. När någon försvunnit brukar ju i princip hela lokalbefolkningen ställa upp mangrant för att gå skallgång

Möjligt, men när man bor i stan tror jag sällan man tänker på att knalla ut i skogen om någon gått vilse om man inte blir "uppmanad" eller känner den som gått bort sig. Nu var ju frågan vad man tänker på när man hör talas om hemvärnet och just det vet jag ju är ett av deras vanligaste uppdrag.. I dagsläget.
Anma
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 13:09) *

Grejen är att man kan ju inte bara knalla in i skogen på måfå och hoppas att träffa på den försvunne. Det brukar vara hemvärnet som leder och organiserar sökningarna, själva eller tillsammans med polisen.
Huggorm
Låter nästan som ett jobb för räddningsverket annars
mamamaggan
CITAT (Solstorm @ 07-10-2010, 09:50) *
Det är rätt skralt med det. Det har ju hänt några gånger att storbovarna har försett sig med vapen från militärens vapendepåer, där tycks inte vara någon vidare bevakning. Jag vet någon som gjorde lumpen för längesedan och som snodde med sig vapen hem. Man kan ju hoppas att de har bättre koll numera.

Bevakningen kan det vara si och så med vid deras förråd men de har väldigt väldigt noggrann koll på vad som finns var .

Utan att avslöja för mycket så vet de t ex hur många snapsglas som finns på varje officersmäss, hur många hundar som finns/ är anmälda för att användas i försvaret OCH om de är otränade eller tränade ( naturligtvis uppdateras det vartefter ) . Allt finns " bokfört " och har fått ett artikelnummer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon