kluringen
Jag har ställt frågan initialt på tråden "Nyförälskad i Austinrosor."

Är nu helt förvirrad. Försökte utröna vad L.D.Braitwait har för växtsätt, hur den kan formas, tuktas mm.

Hittade för många olika svar. Allt från att den blir 1.2 m hög, men även uppgifter om att den kan bli hela 5 m.

Drömmen är att den ska kunna tuktas till liknande form som den skära busken i stughörnan bredvid fönstret i Dags hage (2:a bilden).

http://www.daglyngar.no/soplimroa/min_hage.htm

Kommer det att funka med en L.D.Braitwait? Jag älskar färgen och vad jag har lyckats läsa mig till blommar den från tidig sommar till oktober, doftar rose.gif och verkar uppfylla alla mina önskemål.
Dag
Hei, kluringen!
5 meter bli aldri L.D: Braithwaite i vårt klima, men i varme soner i USA kan den bli flere meter.
Austinkatalogen sier den kan bli ca. 100 cm, mens jeg tror den kan bli opp til 120 cm.
Rosen du sikter til i bilde nr. 2 på mine hjemmesider, er Alchymist. Den kan dyrkes både som
busk - og klatrerose. Jeg tror jeg har mange med meg om at A er en av roseverdenens vakreste
rose. Den er flott på alle stadier - "den eldes med ynde" - akkurat som vi gjør a0a.gif
hilsen Dag
Kajsa
Eftersom jag har den som stamros vet jag inte höjden men Rosbibeln LÅG skriver 1.20 x 1.20, zon 3 på L.D Braithwaite. Nu mot höstarna blir många Austinrosor riktigt höga men dom flesta fryser också ner i min zon 3 - 4 efter vintern, men klarar sig ändå över förväntan.
Jag tycker att L.D Braithwaite har en svag doft, blomman doftar mera efter ett par dagar men är annars frisk.
kluringen
Tack Dag och Kajsa för tips och hänvisningar. Det blev många timmar framför datorn och jag har hela vintern på mig för att fundera vidare över den där lilla rabatten. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon