Full version: Fallfrukt i kompost
lokatten
Hej,
Idag har jag gjort en kompost bestående av lager av halvförmultnade äpplen och plommon varvat med nedklippta kvistar och löv, främst hallon- som jag skurit i mindre bitar. Komposten lär väl sjunka ihop snabbt när fallfrukten ruttnar? Nån som har erfarenhet av fallfrukt i kompost?
theseraphim
CITAT (lokatten @ 06-10-2010, 15:41) *
Hej,
Idag har jag gjort en kompost bestående av lager av halvförmultnade äpplen och plommon varvat med nedklippta kvistar och löv, främst hallon- som jag skurit i mindre bitar. Komposten lär väl sjunka ihop snabbt när fallfrukten ruttnar? Nån som har erfarenhet av fallfrukt i kompost?

Bör inte vara några problem men räkna med djurbesök....
malcolm
Risken är att råttor och möss får ett eget skafferi.
Gunilla T
Det går alldeles utmärkt och du har gjort enligt regelboken och blandat med kvistar och annat. Det som kan ske vid för mycket fallfrukt i komposten är att det kan bli för blött så att nedbrytniingen avstannar men så länge du blandar med annat material går det bra.

Jag har alltid gjort så och aldrig haft några problem, de enda djur som besöker mina komposter är kopparödlan.
Nettan8
Sniglar mumsar på mina tomater o annat gott jag har slängt i komposten, så nu slänger jag inget "ätbart" där i..
lokatten
Tack för era svar, särskilt Gunilla T som säger att jag gjort helt rätt!
Jag tror också att det kommer att bli bra kompost.
Taraxacum
CITAT (lokatten @ 06-10-2010, 21:47) *
Tack för era svar, särskilt Gunilla T som säger att jag gjort helt rätt!
Jag tror också att det kommer att bli bra kompost.

Jag har förstått att det är lite olika med det där med möss om hösten. Om du får fart på komposten så tror jag inte det är så stor risk för invadering. Något som verkar skynda på är tunna lager kompost eller jord. D v s inte påsjord, utan vanlig hemmajord. De bakterier oach mikroorganismar du finner där är (minst) lika bra som kompostmedel som sdu finner ute på marknaden. Kolla om det behövs vattning också, det påverkar processen. Tunna lager är bättre än tjocka. Mikroorganismerna stortrivs när det finns lite att välja mellan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon