Full version: Dags för glögg igen
Solstorm
Jag har köpt ingredienser till dunderglögg idag. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=79471&st=0
Den jag gjorde förra året blev så himla söt. Jag hade nog i den större mängden russin. Jag har blivit bjuden på glögg av samma recept som var mycket godare än min. Tänkte skippa russinen i år. Vad händer om jag minskar mängden socker? Smakar det jäst då?
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 06-10-2010, 15:54) *
Jag har köpt ingredienser till dunderglögg idag. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=79471&st=0
Den jag gjorde förra året blev så himla söt. Jag hade nog i den större mängden russin. Jag har blivit bjuden på glögg av samma recept som var mycket godare än min. Tänkte skippa russinen i år. Vad händer om jag minskar mängden socker? Smakar det jäst då?

Skippa inte russinen helt då de bidrar med mer än sötma, hur mycket socker är det i ditt recept? Socker får ju saker att jäsa men det behöver inte vara överskott då det lätt blir sliskigt.
Själv skulle jag vilja prova med att ha i Lingon i år men fanken vet hur mycket då de innehåller ett naturligt konserveringsmedel som hämmar jäsningen lite. tänkte även köra lite stjärnanis tex....
Solstorm
Det är det vanliga standardreceptet

Dunderglögg
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst (eller starkvinsjäst)
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm) skalad o delad i mindre bitar
1 kanelstång
1-2 pkt russin (2 pkt = 500 g)
2,5 kg socker

Peztis
Jag har gjort min egen variant av denna glögg och struntat i svagdrickan då jag inte fick tag i den. Jag började med min i februari och den står nu och lagras i skafferiet.

Den är riktigt SUPERGOD!

Så i stället för dunderglögg får jag väl kallad en för

SUPERGLÖGG à la Peztis

5 l vatten
2,5 kg strösocker
1,5 dl farinsocker
1 kg russin
5 cm ingefära, färsk
1 st citron
15 g kardemumma, hel
1 st kanelstång
15 g nejlikor
5 st potatisar (ca 700 g)
1 msk enbär
1 pkt jäst (50 g)

Häll farinsocker och 2 kg av strösockret i en 10 liters-hink. Koka upp 2 l av vattnet och häll över sockret, rör tills det har löst sig.

Stöt, klipp eller hacka russinen grovt (t ex i matberedare).
Skala ingefäran (enklast att skrapa med sked) och skiva den.
Skrubba och skär citronen i skivor.
Stöt sönder kardemumman lite grovt
Lägg alla kryddor, citron och russin i hinken och rör om.
Häll på ytterligare 2,5 l av vattnet (kallt).

Skala potatisen och skär i skivor, lägg i hinken.
Krossa enbären något och lägg dem i lite gasväv, knyt om med en tråd som är tillräckligt lång för att kunna knyta i handtaget på hinken så att det lilla knytet senare lätt kan lyftas upp.

Värm de resterande 0,5 l vatten till fingervarmt och rör ut jästen tills den är löst i separat skål. Häll det i hinken och rör om väl.

Täck hinken med plast eller lock och låt stå i rumstemperatur, lyft försiktigt upp från botten en gång om dagen med slev. Kontrollera att det jäser (det ska skumma något och ”fräsa” om man lyssnar).

Efter två-tre dagar tas enbären bort. Häll då i den resterande mängden socker om man vill ha en sötare glögg.

Efter tre till sex veckor (smaka av) silas frukt och kryddor bort.

Häll tillbaka i hinken och låt bottensatsen sjunka till botten (det kan ta ett par veckor).

Häll upp i rena flaskor (helst med hävert) och förslut. Sätt på etikett och lagra svalt.

Anmärkning
Glöggen tjänar på lagring
Vid avsmakning (görs emellanåt), hetta upp en liten mängd och smaka. Kryddorna kommer inte fram om det ej värms upp.
Man kan även lägga i en skivad apelsin, en vanlijstång (delad), pomerans eller vad man önskar för att krydda annorlunda.
Det blir ca 7 vinflaskor av denna sats.
Det är även gott att dricka den kall med is.
Eva i Höga
Kära nån, vad tiden går! Dags att sätta glögg igen, har kvar det mesta sen förra året och nu är den fin i smaken, men det jag gör i år får stå kvar till nästa jul.
Solstorm
Om jag minskar på russin och socker ska jag minska på jästen också då tro? Eller är det jästen som ska förbruka sockret så det blir mindre sött?
Peztis
Jästen lever av sockret - det är en fin balansgång.

Jag hade dock provat att minska på sockret.
Du kan ju även göra så att du portionerar ut sockret så som man gör nör man framställer vin. Då häller man ju inte i allt på en gång utan tillsätter lite i taget för att jästen inte ska dö.
theseraphim
får nog sätta en sats i år....Lingon o Anis....
Suz
Hur har jag kunnat missa denna tråd förra julen!!!!

Nu har jag inhandlat allt men har en fråga.....ska man inte röra??
Och ska man inte täcka över, tex. med lock på hink eller på en Damejeanne en sånt rör, (vattenlås)??

Edit, ibland är jag för ivrig!! Jag hittade svaret!

En liiiiten fråga till bara....vad blir det för procent på den?
Gubben är orolig för att jag gör någonting olagligt....
Suz
En till säkert korkad fråga.....ska man skala potatisen? shy.gif
Peztis
Skala potatisen.

Och procenter ligger kring 12 (enl annat forum om Dunderglögg).

Om du inte tänker destillera det hela sedan så är det absolut ingen fara för att polisen ska komma och banka på dörren för att det luktar udda. Möjligen för att det luktar så gott i hela huset!!!

biggrin.gif
Suz
CITAT (Peztis @ 09-10-2010, 17:11) *
Skala potatisen.

Och procenter ligger kring 12 (enl annat forum om Dunderglögg).

Om du inte tänker destillera det hela sedan så är det absolut ingen fara för att polisen ska komma och banka på dörren för att det luktar udda. Möjligen för att det luktar så gott i hela huset!!!

biggrin.gif

Tack för svaret!! thanks.gif

Nu står en sats på köksgolvet!
Bubblar redan!!
Provsmakning om cirkus 6-8 veckor och blir det bra sätter jag genast en till!!
Att försöka spara till nästa jul smile.gif

Ni andra som gjort lite alternativa glöggar.....men apelsin mm...hur blev det??
Apelsin lät så gott!
Anis kanske??
Peztis
Jag tror att man kan krydda lite som man vill. En del stoppar chili i sin! crazy.gif

Alla citrusfrukter lär väl passa in i jul-temat mer eller mindre.

Jag gjorde min första Superglögg i februari, det blev riktigt riktigt god! I augusti satte jag en sats till men denna gång med blåbär också. Vacker färg tror jag det blir men jag misstänker att den blir lite för söt så den blir nästan som en likör (den står nu på klarning).

När hinken är färdig om ett par veckor kanske man skulle sätta igång nästa... Vad ska man då ha i, månne? g.gif
Sofia H
Kanske någon har ett gott recept på glögg med lägre alkoholhalt? Älskar glögg, men blir dödstrött av ett litet glas vin eller motsvarande. Det går ju bra att köpa, men jag gillar att testa olika kryddor och så. /Sofia
Solstorm
CITAT (Sofia H @ 11-10-2010, 12:03) *
Kanske någon har ett gott recept på glögg med lägre alkoholhalt? Älskar glögg, men blir dödstrött av ett litet glas vin eller motsvarande. Det går ju bra att köpa, men jag gillar att testa olika kryddor och så. /Sofia

Man kan ju pröva med vinjäst istället för bakjäst. Det finns ju lättvinsjäst.
Sofia H
Tack Solstorm, det visste jag inte. Ska forska lite i ämnet!/Sofia.
Peztis
Sofia, det är kanske inte alkoholen som gör dig trött utan de olika sorters druvorna som man gör vinet på? Har du märkt någon skillnad på rött och vitt vin?
Jag märker t ex att jag är inte lika känslig för Syrah-vinerna vad gäller trötthet eller huvudvärk. Min man får huvudvärk dirket vid "fel" sorts druvor.
Som jag förstår det så är det som en slags allergi mot vissa typer av tanniner.
theseraphim
CITAT (Peztis @ 12-10-2010, 18:48) *
Sofia, det är kanske inte alkoholen som gör dig trött utan de olika sorters druvorna som man gör vinet på? Har du märkt någon skillnad på rött och vitt vin?
Jag märker t ex att jag är inte lika känslig för Syrah-vinerna vad gäller trötthet eller huvudvärk. Min man får huvudvärk dirket vid "fel" sorts druvor.
Som jag förstår det så är det som en slags allergi mot vissa typer av tanniner.

NJa allergi och allergi...

Om jag inte minns helt fel så får man ont i huvudet av årgångsviner och kass mage av unga viner där vissa delar inte brutits ner tillräckligt.
Peztis
Hmmmm... jag är nog lite hopplös! biggrin.gif

Jag gjorde ju en omgång med glögg enl mitt recept i våras (blev jättegott!), en ny omgång i augusti men då hade jag i blåbär (blev halvdant men kanske tjänar på lagring).
Och idag har jag satt igång en sats till! crazy.gif
Jag plockade nämligen ned alla mina små druvor förra veckan och de är alldeles för starka i smaken för att de ska vara goda att äta som de är (de är blåbärsstora) så nu ligger de i glögghinken och jäser! Det blev ca 1/5 l druvor som jag mosade med händerna och så använde jag endast 500 g russin, annars följde jag mitt recept.

Så nu får vi se hur det blir med denna sats!
Suz
Nu har jag en fråga ang. dunderglöggen.
Satte en sats för ca 3 veckor sedan.
Nu "bluppar" det bara ca var 2-3 minut.
Gubben säger att när man gör vin är det färdigjäst när "bluppet" kommer en gång var annan minut.
Nu undrar jag....ska denna stå några veckor till iaf?
Eller är det tappdags??
Jag har aldrig gjort glögg förut!

Men den luktar ljuvligt smile.gif
theseraphim
CITAT (Suz @ 30-10-2010, 22:44) *
Nu har jag en fråga ang. dunderglöggen.
Satte en sats för ca 3 veckor sedan.
Nu "bluppar" det bara ca var 2-3 minut.
Gubben säger att när man gör vin är det färdigjäst när "bluppet" kommer en gång var annan minut.
Nu undrar jag....ska denna stå några veckor till iaf?
Eller är det tappdags??
Jag har aldrig gjort glögg förut!

Men den luktar ljuvligt smile.gif

Det bubblar mest i början när allt strösocker och jästklumpen skapar karaktär sedan så småjäser den resten av tiden med hjälp av russin och potatis. Jag skulle vänta minst en vecka till tom 2-3 veckor för att få riktig "karaktär"

Mina hemliga glöggar här hemma jäser som sjutton och den 9 dec är det dags för provsmakning.
Peztis
Jag håller med, låt den småjäsa ett tag till.
Suz
Tack för svaren!
Då låter jag den vara 2-3 veckor till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon