Sidor: 1, 2
mamamaggan
CITAT (Mollis @ 07-10-2010, 10:49) *
Det där är inte riktigt sant. För första gången på 10 år har antalet komvux-studerande ökat (2009), dessutom har man infört yrkesvux, som ger ett högre csn-bidrag och ges även till de som har tidigare gymnasieutbildning. Detta gör man därför att man vill locka arbetslösa att omskola sig till yrken där det råder brist på arbetskraft.

Så tidningsartiklarna som talar om att man skurit ned pengarna till Komvux med 30% ljuger ? Även att man nekar ungdomar att bättre på sina betyg för att komma in på högskolan är lögn ?

Var finns omskolningen i dag ?
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 11:17) *
Det är en fråga om att anpassa sig efter verkligheten. Den som är för bekväm måste försörjas av de som är beredda att slita för att göra rätt för sig. Jag övertygad om att många av de 10% arbetslösa är folk som sitter hemma i sin stuga i en by så långt avsides man kan komma, och kräver att få jobb i närheten av hemmet.

Har man barn kanske inte båda kan resa iväg för att arbeta, men den ena kan. Det går om man vill att det skall gå. Under mina år som veckopendlare har jag jobbat ihop med många familjefäder som har gjort sin plikt och lämnat hembyns arbetslöshet.
Förmodligen en korrekt tolkning.

Bitter OCH avundsjuk skulle jag vilja tillägga.

Varför ?

Du ser bara din egen situation och dömer utefter den. Var du glad och tacksam för att du kan ha det som du har det i stället för bitter och avundsjuk. Du väljer själv hur DU vill göra men du måste väl någonstans förstå att det finns människor som inte har det så enkelt som du ?

Det finns massor med människor som veckopendlar för att kunna försörja sig men det blir inte så mycket kvar efter dubbelt boende och reskostnader så att en lön räcker för två eller fler.

Faktum kvarstår . vi har inte så många lediga jobb att det " bara " är att skaffa sig ett jobb.
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 14:01) *
Så tidningsartiklarna som talar om att man skurit ned pengarna till Komvux med 30% ljuger ? Även att man nekar ungdomar att bättre på sina betyg för att komma in på högskolan är lögn ?

Sanningen är att man först ska ner statsbidraget rejält, och slutade öronmärka pengarna för komvux, för att i samband med den ekonomiska krisen tillföra lite mer pengar. Nivån är dock fortfarande betydligt lägre än 2006.
Mollis
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 14:01) *

Om scb´s statistik ljuger så... Jag sa inget om att bättra på sina betyg för att komma in på högskolan. Yrkesvux för omskolning finns över hela landet, det finns nog hos er också, på skolverket kan man se exakt vilka kurser/utbildningar som ingår i den satsningen.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 14:09) *
Bitter OCH avundsjuk skulle jag vilja tillägga.
Varför ?

Avundsjuk på vad?
Blomfrun
Jag har i många år haft en idé om hur man ska lösa problemet med arbetslösheten för alla och få det att gå ihop. Sänk skatten för ALLA men sänk samtidigt lönen lika mycket. D.v.s. skatten på arbete sänks kraftigt. Ändra sedan skatten för bolag så att man beskattar vinster efter hur mycket vinsten är per anställd. Hög vinst per anställd ger hög skatt och tvärtom. Inför sedan kvoter för de som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, unga, småbarnsfamiljer, funktionshindrade, invandrare etc. Naturligtvis får man kanske ändra kvoterna efter tidens gång. På detta viset lönar det sig att anställa de svåranställda, allt arbete blir gjort, samhällets kostnader för psykisk ohälsa minskar osv. Om alla har ett jobb så behövs små medel till a-kassa, socialbidrag och förtidspensioner. Enligt vissa tidningar har detta synsätt döpts till "Ett embryo till en bättre värld"
theseraphim
CITAT (Blomfrun @ 07-10-2010, 16:22) *
Jag har i många år haft en idé om hur man ska lösa problemet med arbetslösheten för alla och få det att gå ihop. Sänk skatten för ALLA men sänk samtidigt lönen lika mycket. D.v.s. skatten på arbete sänks kraftigt. Ändra sedan skatten för bolag så att man beskattar vinster efter hur mycket vinsten är per anställd. Hög vinst per anställd ger hög skatt och tvärtom. Inför sedan kvoter för de som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, unga, småbarnsfamiljer, funktionshindrade, invandrare etc. Naturligtvis får man kanske ändra kvoterna efter tidens gång. På detta viset lönar det sig att anställa de svåranställda, allt arbete blir gjort, samhällets kostnader för psykisk ohälsa minskar osv. Om alla har ett jobb så behövs små medel till a-kassa, socialbidrag och förtidspensioner. En vissa tidningar har detta synsätt döpts till "Ett embryo till en bättre värld"

Man bör nog inte kvotera in folk på arbeten för risekn är att det blir väldigt mycket fel folk på fel plats om man måste anställa vissa bara för att man måste.
Blomfrun
Med "kvotera" menar jag inte att alla måste anställa bara en viss typ av människor utan att en person med t.ex. ett svårare funktionshinder kanske skulle räknas som "5 anställda" när det gällde att räkna vinst per anställd. En småbarnsförälder med små barn kanske 1 1/2 anställd och en invandrare som kan prata svenska som t.ex 2 anställda. Kontentan är att alla som idag har svårt att få jobb p.g.a. kanske fördomar skulle bli värdefulla att anställa och kanske då kan göra jobb som annars inte skulle bli gjort eller rent av kanske ett mycket värdefullt jobb.
eugenia
CITAT (theseraphim @ 06-10-2010, 18:19) *
Jag menade inte att det finns jobb till alla som vill ha ett jobb för det kommer aldrig att finnas oavsett regerings färg. Var själv arbetslös efter gymnasiet och då var arbetslösheten ca 4% meeeeen om man la till de som gick i något form av program för arbetslösa så var det betydligt högre procenthalt, detta var under Göran P´s tid och det var väl ett sätt att "minska" arbetslösheten att helt enkelt inte räkna med de som gick dessa program eftersom de hade sysselsättning som det så fint hette.

Sedan måste Sverige en gång för alla inse att det är inte industrin i stort som är framtiden och den stora födokroken utan små eller halvstora företag med kanske 10-100 anställda. Se till att göra stora insatser på nyföretagarverksamheten så kan man snabbare ordna mer jobb.

Det stämmer att socialdemokraterna satsade på olika typer av utbildningar och ams-jobb. Den sittande alliansregeringen slår dock alla rekord i "åtgärder" för arbetslösa. De öser pengar på coach-företag som gör stora vinster på sin "rådgivning". Dessutom ska arbetslösa gå på "praktikplats" på arbetsplatser. Coachingen tycker jag är ett totalt slöseri på våra skattepengar, praktikplats kan väl absolut vara bra. Endast ett annat namn på amsjobb bara. giggle.gif
theseraphim
CITAT (eugenia @ 07-10-2010, 22:12) *
Det stämmer att socialdemokraterna satsade på olika typer av utbildningar och ams-jobb. Den sittande alliansregeringen slår dock alla rekord i "åtgärder" för arbetslösa. De öser pengar på coach-företag som gör stora vinster på sin "rådgivning". Dessutom ska arbetslösa gå på "praktikplats" på arbetsplatser. Coachingen tycker jag är ett totalt slöseri på våra skattepengar, praktikplats kan väl absolut vara bra. Endast ett annat namn på amsjobb bara. giggle.gif

Bättre att de coachar än att de inte gör någonting som de gjorde på min tid eller erbjuda oss svartjobb som de gjorde ibland med....

Att ha olika löner o kostnader för olika personer som kan prestera olika låter extremt komplicerat och tveksamt om det skulle fungera praktiskt. Tycker faktiskt detta med lärlingsmodellen är något att titta närmare på. Sen får man se till att företagen inte får behålla en lärling hur länge som helst utan att anställa.
mamamaggan
Grannen , som är duktig svetsare , blev arbetslös och fick en coach. Coachen fick 60.000 kr och vad gjorde han ? Försökte lära min granne att maila!!!

Grannen har dator men är ingen hejare på den . Coachen menade att han inte skulle få något jobb om han inte kunde maila. Utan att ta reda på vilket mailprogram grannen hade så visade han grannen och så skulle han gå hem och träna.

Förtvivlad kom grannen in till oss och bad om hjälp. Vi gapskrattade , inte åt honom utan åt den så kallade coachen !!!!

Grannen kunde tänka sig att ta jobb på annan ort , det fanns ett i en stor stad inte så långt härifrån. Men , då skulle han behöva ett certifikat till. Det skulle kosta 3.000 kr har jag för mig att ta det och om han gjorde det så skulle jobbet så gott som var hans.

Inte hade grannen råd att betala själv så han frågade om han kunde få det betalt från AF eller så men se det får man inte !!!

Coach för 60.000 kr som endast och jag menar endast försöker lära ut hur man mailar men inga 3000 kr som med stor säkerhet hade gett honom ett jobb.

Ska man skratta eller gråta ?????

Förresten , grannen fick jobb på sin gamla arbetsplats när de fick in specialjobb som bara han kunde.
anncharlotte
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 00:15) *
Grannen , som är duktig svetsare , blev arbetslös och fick en coach. Coachen fick 60.000 kr och vad gjorde han ? Försökte lära min granne att maila!!!

Grannen har dator men är ingen hejare på den . Coachen menade att han inte skulle få något jobb om han inte kunde maila. Utan att ta reda på vilket mailprogram grannen hade så visade han grannen och så skulle han gå hem och träna.

Förtvivlad kom grannen in till oss och bad om hjälp. Vi gapskrattade , inte åt honom utan åt den så kallade coachen !!!!
Grannen kunde tänka sig att ta jobb på annan ort , det fanns ett i en stor stad inte så långt härifrån. Men , då skulle han behöva ett certifikat till. Det skulle kosta 3.000 kr har jag för mig att ta det och om han gjorde det så skulle jobbet så gott som var hans.

Inte hade grannen råd att betala själv så han frågade om han kunde få det betalt från AF eller så men se det får man inte !!!

Coach för 60.000 kr som endast och jag menar endast försöker lära ut hur man mailar men inga 3000 kr som med stor säkerhet hade gett honom ett jobb.

Ska man skratta eller gråta ?????
Förresten , grannen fick jobb på sin gamla arbetsplats när de fick in specialjobb som bara han kunde.

Jag fick också en coach i våras när jag var på AF eftersom jag har ett säsongsjobb och därmed är inskriven där, hon var mycket trevlig men konstaterade att eftersom jag garanterat skulle ha jobb till hösten så kunde hon inte göra så mycket just då.
Nu kommer jag bli arbetslös i 7 månader eftersom nya EU-regler gör att min arbetsplats måste byggas om, alltså går jag till AF för att få prata med den där coachen igen.
Nejnej det går inte, min tid har gått ut, det var bara 3 månader det gällde !

Min son är arbetslös, han har kommit in på ett "program", där har han varit inskriven sedan i våras någon gång. Under denna tiden har han hittat lite extrajobb tack och lov, så han har inte varit helt arbetslös, men han har inte något fast jobb. Och programmet ger honom lite pengar när han inte arbetar.
Men för övrigt ger det absolut ingenting, han har inga krav ställda på sej, behöver inte på nått sätt visa upp vad han har sökt, får ingen aktiv hjälp på nått sätt.
Ok, bra att han får pengar så han kan försörja sej, men det där med den nya jobblinjen som ska hjälpa folk till arbete istället för bidrag, hur rimmar det med det ?
mamamaggan
CITAT (Mollis @ 07-10-2010, 14:54) *
Om scb´s statistik ljuger så... Jag sa inget om att bättra på sina betyg för att komma in på högskolan. Yrkesvux för omskolning finns över hela landet, det finns nog hos er också, på skolverket kan man se exakt vilka kurser/utbildningar som ingår i den satsningen.

Du skrev . om jag inte misstar mig , att man satsat mer på Komvux . De som vill läsa upp sina betyg går då på Komvux och gör det men den möjligheten har man tagit bort.

Vet inte vilken info du gått efter hos SCB men jag har hittat detta som visar en tydlig nedgång för KOMVUX

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____27820.aspx
Mollis
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 02:49) *
Du skrev . om jag inte misstar mig , att man satsat mer på Komvux . De som vill läsa upp sina betyg går då på Komvux och gör det men den möjligheten har man tagit bort.
Vet inte vilken info du gått efter hos SCB men jag har hittat detta som visar en tydlig nedgång för KOMVUX

http://www.skolverket.se/sb/d/1770/a/20806

Jag säger bara att jag tycker att det du säger inte är helt sant då du skyller allt på nuvarande regering, nedgången började ju redan för 10 år sedan. 2009 ökar antalet och man sätter in yrkesvux-satsning, men det tål inte att nämnas?
herkules
alliansens arbetslinje går väl ändå mest ut på att dra in/dra ner på pengar till sjuka och arbetslösa så att skatterna kan sänkas för dem som redan har jobb?
det blir det inga fler jobb av tyvärr, inga utbildningsplatser heller sad.gif
theseraphim
CITAT (herkules @ 08-10-2010, 08:37) *
alliansens arbetslinje går väl ändå mest ut på att dra in/dra ner på pengar till sjuka och arbetslösa så att skatterna kan sänkas för dem som redan har jobb?
det blir det inga fler jobb av tyvärr, inga utbildningsplatser heller sad.gif

JA det är väl så de rödgröna vill måla upp det och de röda tidningarna är inte dåliga de heller. Givetvis ska en svårt cancersjuk inte behöva arbeta och de fallen är väldigt få om man ser till den stora massan(har själv anhöriga som drabbats av cancer och det har aldrig varit några problem) men det stora felet är nog inte själva linjen utan att det är mer fel person på fel plats. I slutändan så är det inte Göran Hägglunds fel eller Reinfeldt utan den token som på lokal nivå fått för sig att spela gud. Sedan kan man då kontra med att det är nya riktlinjer osv men det håller inte för direktiven är inte att alla ska jobba oavsett vad utan varje person ska bedömas utifrån sin sjukdom osv. Se till att göra sig av med gnällspikarna som sitter på kassan och fattar idiotbeslut istället.
Anma
CITAT (Mollis @ 08-10-2010, 08:22) *
http://www.skolverket.se/sb/d/1770/a/20806

Jag säger bara att jag tycker att det du säger inte är helt sant då du skyller allt på nuvarande regering, nedgången började ju redan för 10 år sedan. 2009 ökar antalet och man sätter in yrkesvux-satsning, men det tål inte att nämnas?

Att nedgången började för 10 år sedan beror till stor del att dåvarande regeringens storsatsning Kunskapslyftet slutade då. Det måste man också ta i beräkningen när man tittar på statistiken.

Själv läste jag in gymnasiet just under Kunskapslyftet, pluggade i 3 terminer in hela gymnasiet. Fick samma pengar som jag hade haft på jobbet om jag inte missminner mig, och dessutom fick jag arbeta extra, precis som jag alltid gjort när jag jobbat också. Det var tider det.

EDIT: Googlade för säkerhets skull och hittade att Kunskapslyftet var under perioden 1997-2002. I viket fall var det extremt många som läste på komvux under de åren, så de ska tas bort från statistiken för att få en rättvis bild tycker jag.
mamamaggan
Här är de svar jag fått från SCB när jag frågade om KOMVUX .

Den här var till den sidan som jag redan tidigare länkat till och som nu SCB hänvisar till .

Man ser en tydlig nedgång senste åren ,tyvärr hade de tydligen ingen statistik för 2009 än.

Här kan man få fram en tabell som också visar en tydlig nedgång

http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visa...=1&langdb=1

Tyvärr kan jag inte länka till resultatet men om man fyller i att man vill kolla riket , båda könen , alla åldrar, komvux och åren 2000 - 2008 så får man ut en tabell där man tydligt ser nergången under alliansens tid.

Mollis
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 20:37) *
Här är de svar jag fått från SCB när jag frågade om KOMVUX .
Den här var till den sidan som jag redan tidigare länkat till och som nu SCB hänvisar till .

Man ser en tydlig nedgång senste åren ,tyvärr hade de tydligen ingen statistik för 2009 än.
Här kan man få fram en tabell som också visar en tydlig nedgång

http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visa...=1&langdb=1
Tyvärr kan jag inte länka till resultatet men om man fyller i att man vill kolla riket , båda könen , alla åldrar, komvux och åren 2000 - 2008 så får man ut en tabell där man tydligt ser nergången under alliansens tid.

Jamen vad lämpligt att du länkade till en sida som inte visar år 2009 (och den andra länken var också kass) och vem på scb har du egentligen fått uppgiften om att de inte skulle ha statistik för 2009? Om du får det svaret så kan dom inte sitt jobb, jag hittar ju statistiken för 2009, varför gör inte du det?
herkules
CITAT (theseraphim @ 08-10-2010, 09:47) *
JA det är väl så de rödgröna vill måla upp det och de röda tidningarna är inte dåliga de heller. Givetvis ska en svårt cancersjuk inte behöva arbeta och de fallen är väldigt få om man ser till den stora massan(har själv anhöriga som drabbats av cancer och det har aldrig varit några problem) men det stora felet är nog inte själva linjen utan att det är mer fel person på fel plats. I slutändan så är det inte Göran Hägglunds fel eller Reinfeldt utan den token som på lokal nivå fått för sig att spela gud. Sedan kan man då kontra med att det är nya riktlinjer osv men det håller inte för direktiven är inte att alla ska jobba oavsett vad utan varje person ska bedömas utifrån sin sjukdom osv. Se till att göra sig av med gnällspikarna som sitter på kassan och fattar idiotbeslut istället.

du snackar skit, de som blivit utförsäkrade och fråntagna sin försörjning är inte få. självklart är det alliansen fel. deras sk arbetslinje trampar på folk som redan har det svårt och tillför inga nya jobb, det enda arbetslinjen hittills gått ut på är bidrag till de som redan har ett jobb.
mamamaggan
Mollis , om man läser vad som står i det du länkar till från Skolverket så ser man att man satsat mer på KOMVUX 2009 än vad man gjorde 2008 .

Men om man kollar på SCB , förresten var är resultatet från SCB som du har hänvisat till , så ser man en tydlig nedgång sedan alliansen kom till makten .

Att först skära ner med 30% från 2006 till 2007 för att sedan skära ned med ytterligare 4 % från 2007 till 2008 ger att man under Aliansens tid vid makten skurit ned med 34% .

När jag kollar på din länk så står det där att man från 2008 - 2009 ökat med 6% . Då blir det så att 34% minus 6 % = 28 % som utvisar att KOMVUX totalt sett minskat 2006 - 2009 .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon