Full version: Ginkgo
Nettan8
Hej.
Lyckades hitta en liten ginkgo häromdagen när vi va ute o shoppade.. kanske inte det bästa man sett men det blir säkert jättefint sen.
Min fråga e nu,, ska ja våga ta bort grenen till vänster eller ska jag låta den vara kvar?? Vill inte ha 2 toppar, men hur mkt vågar man ta på en ginkgo
Bengt i Särö
CITAT (Nettan8 @ 06-10-2010, 18:47) *
Hej.
Lyckades hitta en liten ginkgo häromdagen när vi va ute o shoppade.. kanske inte det bästa man sett men det blir säkert jättefint sen.
Min fråga e nu,, ska ja våga ta bort grenen till vänster eller ska jag låta den vara kvar?? Vill inte ha 2 toppar, men hur mkt vågar man ta på en ginkgo

Hej Nettan8.

Låt den vara till den har rotat sej,0m ett par år,den växer sakta.
Nettan8
Då låter jag den vara ett tag till,, tack
Alexander-VG-zon3
allt som är dött är nog den ända beskärning du behöver göra.
Nettan8
CITAT (flaxss @ 07-10-2010, 11:09) *
allt som är dött är nog den ända beskärning du behöver göra.

Så då ska ja lämna den vänstra grenen ifred?
Alexander-VG-zon3
vänta med att se hur den utvecklas. som bengt skrev låt den etablera sig först och sedan fundera på ev lättare beskärning som att ev stamma upp eller då ta veck ev ''extra''tropp. sidoskott behöver ju inte utvecklas till dubbeltoppar utan kan ju bli sidogrenar istället. men alla döda skott och grenar kan du ta veck på våren eller sensommaren-hösten (JAS).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon