Full version: Uppdrag granskning
Sidor: 1, 2
netha
Såg uppdrag granskning ikväöll ... det handlade om niqab/burka i skola/arbetsliv.
Det gör mig väldigt upprörd att se hur kvinnor måste heltäcka inte bara sin kropp utan också gömma sitt ansikte. I koranen finns inget påbud för detta, fick vi höra och det har också tidigare sagts.

Att dessa heltäckta sedan ska ha rätt till försörjningsstöd eftersom ingen vill anställa dem, tycker jag är helt galet.
Och NEJ ... jag är intre rasist!

Aqvakul
Heltäckande klädsel av typ niqab eller burka utgör ju ett kraftigt hinder för såväl studier som anställning, vilket kanske precis är vad deras äkta män vill.(Fast en kvinna i reportaget hade tydligen svalt själv mot sin makes önskan) Möjligen kan man förvägra dem försörjningsstöd med motiveringen att de själva ställt sig utan försörjning. Men hur hanterar man deras barn?

Personligen har jag blivit rejält provocerad av de, iofs mkt få, kvinnor jag mött i niqab. Vid ett tillfälle i somras fick hustrun ta tag i mig för att jag inte skulle gå fram och diskutera med ett par, där han gick i shorts och pikétröja. Om jag skulle få en elev i skolan, vilket iofs är ganska osannolikt, med niqab så kommer jag troligen att protestera högljutt. Hur det sen skulle sluta vete katten...

Det är två saker som stör mig:
Hur bra kan jag kommunicera med någon som jag inte har ögonkontakt med?
Hur ska jag kunna veta vem jag kommunicerar med??
Anma
Men med niqab ser man ju faktiskt ögonen.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 06-10-2010, 21:26) *
Men med niqab ser man ju faktiskt ögonen.

Inte de flesta som jag sett - tygstyckena går oftast liksom lite omlott..
Möjligen är det någon variant av niqab eller heter det något annat..

Kvinnan i reportaget hade utskuret för ögonen vid intervjun, men uppgav att hon inte visade ögonen i vanliga fall..
Anma
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 21:28) *
Inte de jag sett - tygstyckena går liksom lite omlott..

Kvinnan i reportaget hade utskuret för ögonen vid intervjun, men uppgav att hon inte visade ögonen i vanliga fall..

Skillnaden mellan burka och niqab är att burka är heltäckande med galler för ögonen och niqab har en springa vid ögonen så att de syns.
Sen finns ju även hidjab, slöjan, som jag hoppas att ingen har något emot för då måste vi förbjuda hatt och keps också.
netha
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 21:18) *
Heltäckande klädsel av typ niqab eller burka utgör ju ett kraftigt hinder för såväl studier som anställning, vilket kanske precis är vad deras äkta män vill.(Fast en kvinna i reportaget hade tydligen svalt själv mot sin makes önskan) Möjligen kan man förvägra dem försörjningsstöd med motiveringen att de själva ställt sig utan försörjning. Men hur hanterar man deras barn?

Personligen har jag blivit rejält provocerad av de, iofs mkt få, kvinnor jag mött i niqab. Vid ett tillfälle i somras fick hustrun ta tag i mig för att jag inte skulle gå fram och diskutera med ett par, där han gick i shorts och pikétröja. Om jag skulle få en elev i skolan, vilket iofs är ganska osannolikt, med niqab så kommer jag troligen att protestera högljutt. Hur det sen skulle sluta vete katten...

Det är två saker som stör mig:
Hur bra kan jag kommunicera med någon som jag inte har ögonkontakt med?
Hur ska jag kunna veta vem jag kommunicerar med??

Precis så tänker jag också ..., och inte bara ögonen vill jag se på den jag pratar , jag vill också se munnen ... ja hela ansiktet för att kunna avläsa personen.

Mariann i programmet ... ville ju absolut inte att dottern skulle ha niqab ... men hon kunde inte förklara varför ... hon fnittrade ... skrattade. Jag uppfattade hennes beslut att bära niqab som ren provokation mot svenska samhället ... hon vill testa hur långt hon kan gå och få rätt.
Huggorm
Jag retar mig till och med ibland på folk som har mörka solglasögon på sig när man pratar med dom. Jag vill se ögonen på den jag pratar med.
netha
CITAT (Anma @ 06-10-2010, 21:31) *
Skillnaden mellan burka och niqab är att burka är heltäckande med galler för ögonen och niqab har en springa vid ögonen så att de syns.
Sen finns ju även hidjab, slöjan, som jag hoppas att ingen har något emot för då måste vi förbjuda hatt och keps också.

Slöja tror jag väl knappt nån har något emot .,.. man ser ju människans ansikte.

Vad jag ofta tänker på är ... Varför alltid kvinnan????

Varför ska alltid kvinnan gömma sig? Varför förtrycks och nonchaleras alltid kvinnan ... männen kramar om varann och pratar glatt medan kvinnan står intill och ingen ser henne ... än mindre tilltalar henne. sad.gif
Jag har pga vi har migrationslgh i huset ... sett sååå många såna exempel. sad.gif
netha
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 21:38) *
Jag retar mig till och med ibland på folk som har mörka solglasögon på sig när man pratar med dom. Jag vill se ögonen på den jag pratar med.

Precis ... jag tycker det är jättejobbigt att prata med någon som har täckande solglasögon ... tycker faktiskt det är ohövligt att inte ta av dem då man pratar med någon. thumbdown.gif
mamamaggan
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:05) *
Precis ... jag tycker det är jättejobbigt att prata med någon som har täckande solglasögon ... tycker faktiskt det är ohövligt att inte ta av dem då man pratar med någon. thumbdown.gif

Precis så känner jag också men det kan vara så att man , som jag ,inte kan ta av sig solglasögonen för att man har problem med ljuset.
netha
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 22:08) *
Precis så känner jag också men det kan vara så att man , som jag ,inte kan ta av sig solglasögonen för att man har problem med ljuset.

Men vad tycker du om burka/niqab i skola/arbetsliv
herkules
för eller emot, vad är mest pk?

jag tycker att folk får se ut hur de vill.

netha
CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:31) *
för eller emot, vad är mest pk?

jag tycker att folk får se ut hur de vill.

Men vad har du för åsikt ang burka/niqab i skola/ arbetsliv.

Privat på egen tid har inte jag heller något emot någon klädsel ... då får man klä sig som man vill.

herkules
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:33) *
Men vad har du för åsikt ang burka/niqab i skola/ arbetsliv.
Privat på egen tid har inte jag heller något emot någon klädsel ... då får man klä sig som man vill.

jag personligen tycker att det är helt ok, vill folk inte visa sina ögonen så tänker inte jag tvinga dem.
jag tror det är en vanesak.
netha
CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:41) *
jag personligen tycker att det är helt ok, vill folk inte visa sina ögonen så tänker inte jag tvinga dem.
jag tror det är en vanesak.

Jamen vill du att dina barn i skolan ska ha lärare klädd i burka? Dina barn på dagis ha fröken klädd i burka?

Jag tror INTE att det är en vanesak! Jag kan aldrig vänja mig vid att samtala med ett svart skynke! Jag vill se en människa, ett ansikte ... och dennas ögon , miner ...
herkules
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:45) *
Jamen vill du att dina barn i skolan ska ha lärare klädd i burka? Dina barn på dagis ha fröken klädd i burka?

Jag tror INTE att det är en vanesak! Jag kan aldrig vänja mig vid att samtala med ett svart skynke! Jag vill se en människa, ett ansikte ... och dennas ögon , miner ...

nu har jag inga barn vare sig på dagis eller i skola men jag skulle inte ha något emot om de hade haft fröknar klädda så, det spelar ingen roll för mig!
netha
CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:51) *
nu har jag inga barn vare sig på dagis eller i skola men jag skulle inte ha något emot om de hade haft fröknar klädda så, det spelar ingen roll för mig!

OK ... lätt att säga så när man inga barn har. Iaf så vågar jag påstå att mina barnbarn skulle bli rädda om ett svart skynke dök upp på förskolan eller skolan.
Själv kan jag inte tänka mig att gå till en kassa där ett svart skynke sitter när jag är ute och schoppar ... inte heller vill jag mötas av ett svart skynke när jag kontaktar kommun i ett ärende ... jag vill se människan jag samtalar med.
Anma
Grejen är att just barn är mycket mer toleranta än vi vuxna. De skulle säkert tycka att det var läskigt först, men när de insåg att under där är en helt vanlig människa skulle de tycka att det var helt ok.
Jag tycker nog att burka (där ögonen inte syns) är lite väl på sådana yrken, men niqab tolererar jag.
mamamaggan
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:09) *
Men vad tycker du om burka/niqab i skola/arbetsliv

Tycker jag inte man ska få ha , man måste kunna se vem det är .
netha
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 23:00) *
Tycker jag inte man ska få ha , man måste kunna se vem det är .

Samma uppfattning har jag. tummenupp.gif

CITAT (Anma @ 06-10-2010, 23:00) *
Grejen är att just barn är mycket mer toleranta än vi vuxna. De skulle säkert tycka att det var läskigt först, men när de insåg att under där är en helt vanlig människa skulle de tycka att det var helt ok.
Jag tycker nog att burka (där ögonen inte syns) är lite väl på sådana yrken, men niqab tolererar jag.

Men tror du verkligen att svenska barn som är vana att se människan i sin helhet ...plötsligt skulle vänja sig vid att se ett svart skynke som talade till dem!?
Nej .. se det tror jag inte! Och jag kommer aldrig att försöka övertala dem till att acceptera skynken.
Anma
CITAT (netha @ 06-10-2010, 23:04) *
Men tror du verkligen att svenska barn som är vana att se människan i sin helhet ...plötsligt skulle vänja sig vid att se ett svart skynke som talade till dem!?
Nej .. se det tror jag inte! Och jag kommer aldrig att försöka övertala dem till att acceptera skynken.

Ja det tror jag. Annaes skulle jag inte påstå detta. När jag jobbade på dagis för en hel herrans massa år sedan hade vi en personal som hade svår brännskada i ansiktet, hon såg grotesk ut helt enkelt. Barnen älskade henne ändå, fast hon var avvikande. Samma sak tror jag är med niqab.
Jag tror att vi föds toleranta, det är med tiden vi blir fulla med fördomar.
netha
CITAT (Anma @ 06-10-2010, 23:10) *
Ja det tror jag. Annaes skulle jag inte påstå detta. När jag jobbade på dagis för en hel herrans massa år sedan hade vi en personal som hade svår brännskada i ansiktet, hon såg grotesk ut helt enkelt. Barnen älskade henne ändå, fast hon var avvikande. Samma sak tror jag är med niqab.
Jag tror att vi föds toleranta, det är med tiden vi blir fulla med fördomar.

Jamen så klart att barnen tolererade en svårt brännskadad ... det går inte att jämföra med att de konfronteras med ett svart skynke.

Att vi föds toleranta betyder inte att vi också accepterar att mötas/samtala med svarta skynken ... vi vill alla se människan vi samtalar med ... våra barn vill se ett ansikte ... inte ett svart skynke.
Varför måste man i sverige vara så PK ...
Anma
CITAT (netha @ 06-10-2010, 23:16) *
Jamen så klart att barnen tolererade en svårt brännskadad ... det går inte att jämföra med att de konfronteras med ett svart skynke.
Att vi föds toleranta betyder inte att vi också accepterar att mötas/samtala med svarta skynken ... vi vill alla se människan vi samtalar med ... våra barn vill se ett ansikte ... inte ett svart skynke.
Varför måste man i sverige vara så PK ...

Varför måste man vara så o-PK om ens åsikter råkar sammanfalla med vad du anser vara PK?

För sista gången. Jag är helt övertygad om att barnen accepterar ett skynke likväl som en brännskadad, bara de får chansen att förstå vad det är och att det inte är farligt.
netha
CITAT (Anma @ 06-10-2010, 23:26) *
Varför måste man vara så o-PK om ens åsikter råkar sammanfalla med vad du anser vara PK?

För sista gången. Jag är helt övertygad om att barnen accepterar ett skynke likväl som en brännskadad, bara de får chansen att förstå vad det är och att det inte är farligt.

Menar inte att mina åsikter är mer PK än dina ... men jag vågar till 100% påstå att barnen hellre acceepterar en svårt brännskadad än ett svart skynke ... sedan får du ha vilken åsikt du vill ... det accepterar jag.
anncharlotte
CITAT (Anma @ 06-10-2010, 23:26) *

Jag håller med fullständigt, jag tror också att barn är betydligt mer accepterande än vad vi är, ända tills dom nått den ålder då dom "lär" sej av oss vuxna (eller andra barn) vad som är ok.

Sen när det gäller dessa kvinnor som bär burkan, det enda sättet jag tror dom kan komma ur den, är att bli en del av vårt samhälle, så att dom har självförtroende nog att en dag sätta ner foten och vägra.
Att förbjuda heltäckande klädsel i vårt samhälle gör att dessa kvinnor förvisas till sitt hem, och då lär dom inte komma därifrån.
Motti
Himmla vad smidigt då !kanske vi svenska kvinnor ska börja med Burka också och gå omkring som spöken så ingen kan avläsa vad vi känner eller hur vi ser ut låt barnen lära sig att männsikan inte har något ansikte !inför Burka för alla i hela världen !då slipper vi ju bry oss sedan vem vi är eller hur vi ser ut och vi slipper visa vad vi känner också.
anncharlotte
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:56) *
Himmla vad smidigt då !kanske vi svenska kvinnor ska börja med Burka också och gå omkring som spöken så ingen kan avläsa vad vi känner eller hur vi ser ut låt barnen lära sig att männsikan inte har något ansikte !inför Burka för alla i hela världen !då slipper vi ju bry oss sedan vem vi är eller hur vi ser ut och vi slipper visa vad vi känner också.

Tycker du att det är en bra ide, så börja du ! Men jag förstår inte vad som är vunnet med det ?
herkules
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:57) *
OK ... lätt att säga så när man inga barn har. Iaf så vågar jag påstå att mina barnbarn skulle bli rädda om ett svart skynke dök upp på förskolan eller skolan.
Själv kan jag inte tänka mig att gå till en kassa där ett svart skynke sitter när jag är ute och schoppar ... inte heller vill jag mötas av ett svart skynke när jag kontaktar kommun i ett ärende ... jag vill se människan jag samtalar med.

nja, nu har jag ju haft barn, bara det att de är vuxna nu.
jag är tämligen övertygad om att de skulle accepterat en fröken med heltäckande klädsel, barn är inte lika inskränkta som en del vuxna. kanske beror det på vad barnen har med sig för värderingar hemifrån?

CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:56) *

jag tror nog att man ganska lätt lär känna en människa iklädd burka och att man kan se/märka vad den människan känner, det är väl inte bara ansiktet som avslöjar oss utan även röst och kroppsspråk, allt försvinner inte pga ett tygstycke.
Red Top
Att man inte kan lära känna en människa, som man inte ser, låter väldigt konstigt i mina öron.

Det skulle innebära att blinda människor aldrig kan lära känna någon. Eller lita på någon.

Jag håller dessutom med er, som säger, att barn är mycket mer toleranta än vuxna människor. Inte blir barn rädda för kvinnor i burka eller niqab. Det är vi vuxna som har ansvaret för vilka fördomar vi för över på barnen.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför moderna människor ägnar sig åt att diskutera ett klädesplagg. Kan inte låta bli att undra om det döljer sig något annat bakom debatten. Det är kanske bara ett mer PK sätt att säga att muslimska kvinnor inte ska vara i närheten av våra barn.

Jag bor själv i Stockholm och jag har aldrig sett någon i burka på gatorna. Däremot några få med niqab, vilket jag för övrigt tycker är ett vackert plagg. flirting.gif Betydligt vackrare än lönnfeta kvinnor med tights och kortkort.
gnon49
Barn skall inte utsättas för religiös påverkan som det ju handlar om när man klär sig i svarta lakan. Är man så extrem i sin tro att man bär burka skall man inte ha andras med barn att göra, lättpåverkade som dom är.
Vippan
Befria muslimska kvinnorna från männens pålagor och förtryck,burka nikab hör inte hemma i nutid ett ovärdigt plagg för en kvinna att bära.
Solstorm
Jag tycker inte att det är okej att maskera sig. Tycker det är obehagligt att prata med människor med mörka solglasögon så man inte kan se ögonen. Förr tyckte jag att det var pinsamt när jag inte kände igen människor med solglasögon som hälsade på mig, men numera tycker jag faktiskt att det är de som är oartiga. Jag vill inte se människor gå omkring i rånarluva och jag vill inte se människor som gömmer sig bakom burka och niqa och allt vad det heter. Det är ju den perfekta förklädnaden om man ska råna eller göra något attentat eller något annat som man inte vågar stå för. Den perfekta förklädnaden om man ska ta ut pengar på ett stulet bankomatkort. Det har ju blivit ett mode som inte på något sätt kommer från koranen, för 30 år sedan var det inte alls lika utbrett som det är nu. Nog fick jag den uppfattningen av tv-programmet igår att det används som ursäkt för att slippa jobba av en del kvinnor.

Skulle det vara okej att låta dessa maskerade människor röra sig fritt i närheten vid stora politiska möten och konferenser?
Nu följde jag inte hela prinsessbröllopet när det var på tv men av de glimtar jag såg så såg jag inte en enda maskerad människa bland folkmassorna där. Det skulle ju vara den perfekta förklädnaden annars om någon skulle vilja ställa till med något elände.

En sjal runt huvudet kan ju gå an men inte att dölja ansiktet.
herkules
CITAT (Vippan @ 07-10-2010, 10:53) *
Befria muslimska kvinnorna från männens pålagor och förtryck,burka nikab hör inte hemma i nutid ett ovärdigt plagg för en kvinna att bära.

så kan det ju vara men då får man nog börja någon annanstans, inte med förbud.
netha
CITAT (Red Top @ 07-10-2010, 09:45) *
Att man inte kan lära känna en människa, som man inte ser, låter väldigt konstigt i mina öron.

Det skulle innebära att blinda människor aldrig kan lära känna någon. Eller lita på någon.

Jag håller dessutom med er, som säger, att barn är mycket mer toleranta än vuxna människor. Inte blir barn rädda för kvinnor i burka eller niqab. Det är vi vuxna som har ansvaret för vilka fördomar vi för över på barnen.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför moderna människor ägnar sig åt att diskutera ett klädesplagg. Kan inte låta bli att undra om det döljer sig något annat bakom debatten. Det är kanske bara ett mer PK sätt att säga att muslimska kvinnor inte ska vara i närheten av våra barn.Jag bor själv i Stockholm och jag har aldrig sett någon i burka på gatorna. Däremot några få med niqab, vilket jag för övrigt tycker är ett vackert plagg. flirting.gif Betydligt vackrare än lönnfeta kvinnor med tights och kortkort.

Det där var lågt! thumbdown.gif
Huggorm
Perfekt med burka, tänk att kunna dra på sig en sådan över de smutsiga arbetskläderna, då kan man handla direkt efter jobbet utan att någon gnäller
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 11:21) *
Perfekt med burka, tänk att kunna dra på sig en sådan över de smutsiga arbetskläderna, då kan man handla direkt efter jobbet utan att någon gnäller

giggle.gif fast nu är det ju gnäll på dom som bär burka också så.....
Rihane
Börjar med att säga att jag inte har sett inslaget på uppdrag granskning.

Tror att klädsel kan vara en vanesak.
Bodde i Kiruna i 2 år slutet på åttitalet och där såg alla tjejer likadana ut. Pentat hår och likadana kläder....å så jag , som långt ifrån har klätt mig extremt men i lilla Kiruna var jag en främmande fågel. Jag var måttligt road av kläder på den tiden.

Har varit så mycket i Egypten att jag vant mig vid att se kvinnor bära Niqab. Niqaben är inte vanlig där men den förekommer. Där är det vanligare att se kvinnor utan vare sig niqab eller hijab än med niqab. Burka har jag aldrig sett där.

Från Egypten har jag fått lära mig att att bara niqab eller hijab uteslutande ska vara kvinnans val. Familjerna verkar mycket noga med det. Att det är så är tydligt eftersom kvinnorna i samma familj kan välja att göra olika. I praktiken är det som så att även där är män olika och det finns en och annan man som inte gifter sig med en kvinna som inte bär hijab. Finns även män i Sverige, med rötter långt bak i tiden i den svenska myllan, som är noga med den yttre fasaden.
Lite roat kan jag fundera över reaktionen på somligt håll, om någon i familjen gifter sig med en muslim.

Något som jag tror har missats på odlaforumet är att muslimer inte missionerar på samma sätt som kristna har gjort. Dom frågar en gång och är sedan tysta när man säger nej till att bli muslim. Sedan svarar dom bara på frågor om sin religion. Finns visst regler om det, (att respektera nejet), som dom är noga med. Så har det varit med dom muslimer jag träffat på och dom är ganska många. (jag är inte muslim)

Fortsätter med att för det var väl en 15 år sedan som jag på lunchrasten hade en livlig diskussion om hijaben. På den tiden var det den som diskuterades och hur hemsk den var. Det tog ett tag innan jag insåg att diskussionen om hijaben handlade om det som jag upplevde i Kiruna, att alla skulle se likadana ut, (inget val alls i det) och att det handlade om att:
Dom som såg en kvinna med en hijab, såg det som en förolämpling mot dom själva. Att dom såg det som att den som inte klädde sig som alla andra, trodde att dom kritiserade dom som inte var klädda som dom själva. Dom ansåg att den som klädde sig i en hijab per automatik kritiserade alla som inte var muslimer. Resonomanget var som så: Dom vill inte klä sig som oss, dom gillar oss inte och moraliserar över oss genom sin klädsel.

Idag är det hiqaben som diskuteras.

http://www.youtube.com/watch?v=ZAMx5yomJXg&feature=

Kvinnans sk frigörelse eller att hon ska få det bra handlar inte på klädseln utan om utbildning. Tänk även i ett "hemskt" muslimskt land som Egypten inser dom det och gör sitt bästa för att utbilda sina döttrar till ett bättre liv. Att då börja "straffa" våra medsystrar som vill utbilda sig eller ha skaffat sig en bra utbildning pga klädesplagg, tror jag inte alls handlar om att man vill måna om kvinnorna. Men det är bara som jag tror.

Tror att en stor fördom är att det bara är stackars outbildade, förtryckta kvinnor som bär hiqab och tom hijab.

Anma
Priset för årets bästa inlägg i denna debatt går till Rihane.
Detta menar jag verkligen. Tack!
mamamaggan
Tror INTE att det är p g a att man ser annorlunda ut som folk reagerar på burka, niqab utan mer på förtrycket OCH att man inte ser den man pratar med.

Påståendet att kvinna själv väljer tror jag inte ett smack på. Så det är kvinnorna själva som kommit på att bära dessa plagg ?

Tror heller inte att man ser på dessa kvinnor som några okunniga varelser utan mer att man blir förbannad att det inte själva får välja .

*Stintan*
Hur kommer det sig då att man förbjudit kvinnorna att bära dessa mer eller mindre heltäckande kläder på bl.a. universiteten i flera muslimska länder?
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2010, 13:46) *
Hur kommer det sig då att man förbjudit kvinnorna att bära dessa mer eller mindre heltäckande kläder på bl.a. universiteten i flera muslimska länder?

Nu förstår jag inte riktigt ?
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 13:51) *
Nu förstår jag inte riktigt ?

Vad är det du inte förstår? Att kvinnor inte får bära heltäckande kläder när de går på universitetet i en del muslimska länder?
mamamaggan
Jodå jag förstår vad du skrev men fick inte in det i sammanhanget.
*Stintan*
Ja jag tyckte bara att det var lite motsägelsefullt om det nu är så att det är männen som vill att kvinnorna ska bära dessa skynken. Det var inte männen som protesterade när det infördes utan kvinnorna.
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 13:35) *
Tror INTE att det är p g a att man ser annorlunda ut som folk reagerar på burka, niqab utan mer på förtrycket OCH att man inte ser den man pratar med.

Påståendet att kvinna själv väljer tror jag inte ett smack på. Så det är kvinnorna själva som kommit på att bära dessa plagg ?
Tror heller inte att man ser på dessa kvinnor som några okunniga varelser utan mer att man blir förbannad att det inte själva får välja .

Inlägget ser ut att vara riktat till mig, så jag försöker mig på ett svar så gott jag kan.

Eftersom jag hört samma argument gällande hijaben för länge sedan som nu hiqaben har jag dragit samma slutsatser som då.

Är inte förtrycket som västerlänningar säger att dom muslimska kvinnorna är utsatta för, när dom bär vissa klädesplagg, bara ett svepskäl för att kunna förtrycka muslimska kvinnor på riktigt med att förvägra dom utbildning och jobb?

Klandrar dig inte för att du inte tror mig när jag beskriver det jag sett med egna ögon och dom människor jag pratat med, men undersök själv då.
Om det gång på gång sägs att det är kvinnans val. Jag tror att för det stora flertalet är så. Om muslimska kvinnor säger det själva. Om du inte har muslimer i din omgivning, snälla sök på bloggarna som finns. (Det går på någon minut bara så det kan du göra även om du inte vågar prata med muslimer). Sök på dom bloggar med hiqab/hijab-bärande kvinnor. Lite avancerat att tro att deras män sitter brevid med en piska när dom beskriver sin verklighet. Du kan säkert ställa en och annan fråga där även om du inte ser deras ögon.
Om allt talar för att det är kvinnans val, varför envist påstå att just det, är det, som är muslimska kvinnors förtryck? Förtryck med klädesplagg?

Burkan och talibanerna i Afganistan är något annat. Burkan där var ett tvång att bära av talibanledarna. "Inget" var tillåtet i det landet ett tag. Radio och musik var förbjudet. Jag såg ett program på TV där muslimska män(dessa förtryckande hemska muslimska män) och kvinnor skickade sina döttrar till underjordiska skolor(förbjudna av talibanerna) bara för att dom skulle få undervisning. Jag gör mina egna kopplingar om likheter i förtryck.

Den muslimska världen stor. Det som gäller i Sverige, Egypten, Afganistan och Indonesien är förmodligen lika annorlunda som:
kristna kreationister i USA, kopter i Egypten, kristna i Irland och i Sverige.

Frågan får du gärna utveckla lite mer.

mamamaggan
Men menar du att det är kvinnorna som FRÅN BÖRJAN valt att bära dessa klädesplagg ? Är det de som kommit på att det kan var lockande för en man när han ser deras ögon eller hår eller kropp?

Är det VERKLIGEN så att det är kvinnornas eget " påhitt " från början ?
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 19:11) *
Men menar du att det är kvinnorna som FRÅN BÖRJAN valt att bära dessa klädesplagg ? Är det de som kommit på att det kan var lockande för en man när han ser deras ögon eller hår eller kropp?
Är det VERKLIGEN så att det är kvinnornas eget " påhitt " från början ?

Det kanske var kvinnornas åtgärd för att få vara ifred?
Anki på Öland
Såg en kort sekvens av programmet i eftermiddags när jag gick förbi en TV på jobbet som stod på, då pratade en svensk kvinna som var muslim och klädde sig i något av dessa heltäckande plaggen (vet inte vilken av dom det var, hann inte uppfatta det) hon var ensamstående mamma och sa att hon valde att klä sig så för att inte locka/fresta männen. Hon jämförde det med att gå i kloster.
Anki
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 19:42) *
Det kanske var kvinnornas åtgärd för att få vara ifred?

whistling.gif

Kanske det ?!

Jag funderar bara när man säger att det är INTE tvång utan kvinnorna själva som vill klä sig i heltäckande " tält " OM det var de som började klä sig så spontant , eller ?

Man kan ju undra ?!

CITAT (Anki på Öland @ 07-10-2010, 20:48) *
Såg en kort sekvens av programmet i eftermiddags när jag gick förbi en TV på jobbet som stod på, då pratade en svensk kvinna som var muslim och klädde sig i något av dessa heltäckande plaggen (vet inte vilken av dom det var, hann inte uppfatta det) hon var ensamstående mamma och sa att hon valde att klä sig så för att inte locka/fresta männen. Hon jämförde det med att gå i kloster.
Anki

En kvinna som uppfattade det som ett skydd alltså .
gnon49
Tror knappast den kvinna är född som frivilligt trär ett svart lakan över huvudet. Man behöver ju inte för den delen klä sig västerländskt. Inidens kvinnor har ju ofta vackra kläder som döljer kroppen på liknande sätt.
Med få undantag vill nog alla kvinnor klä sig vackert. Inte i svarta lakan och se ut spöket laban. Såg att dom i Gaza även badade med dessa plagg på sig. Allt för att inte råka illa ut om myndigheten i Gaza skulle råka se dom. stackars kvinnor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon