lokatten
Hej,
Jag har flera fina rosor i trädgården- bl a en som var helt ny för i år. Tyvär har jag inte fått se den blomma ordentligt. Den var alledes översållad av knoppar som precis innan de skulle slå ut blev avbitna av rådjur. Efter en månad hade den fått nya knoppar som åter blev avbitna. Det samma skedde med tre andra rosor i trädgården. Vi har även äldre vresrosor som rådjuren inte gillar. Bor i stan och rådjuren äter mycket här. Hur gör ni? Har prövat med Rådör, som jag satte på pinnar, hjälpte inte hela tiden. Vill helst inte ha kycklingnät runt, tycker det är fult.
renate
Det enda som hjälper mot rådjur är stängsel,efter att rådjuren år efter år åt upp mina löker och rosor har jag nu satt stängsel på baksidan av huset där de begärliga växterna finns.Jag hoppas att blir av med rådjuren.
kerstin z5-6
har inte många såna men renar.. o älgar..de tuggar de med
Azola
Vi har mycket rådjur i närheten, men de som ätit av det mesta här på tomten är älgarna (förra hösten) wacko.gif
Suz
Läste för nåt/några år sedan om någon som haft byggjobbare hemma och när karlarna blev lite nödiga gick de upp i skogskanten och slog en drill.
Det året visade sig lökväxter som hon aldrig hade sett förr trots ett antal år i huset!

Jag har med stora problem med rådjuren och den sommaren skickade jag genast upp "alla" mina karlar (gubben och 2 söner) i skogsbacken bakom huset för att slå sina drillar med jämna mellanrum och faktiskt så backade djuren.
Om det är någonting med testosteronet i doften??
Törs inte säga att det helt säkert fungerar men förra sommaren gjorde det det helt säkert hos mig.
(I somras var vi bortresta)
Nu kanske det är lite svårt att låta gubbarna pinka lite här och var om man bor i stan i och för sig. giggle.gif

Annars kör jag också med råodör i blomlådorna och här fungerar det hyfsat!
Gunilla T
Att pinka i naturen är att härma djurens eget sätt - de pinkar in sina revir , de doftmarkerar. Kan hjälpa ibland om man inte har för stora områden..

Ett annat sätt att använda djurens egna signalsystem är att sätt upp pinnar med flaggor av vitt tyg t.ex. gamla lakan som fladdrar i vinden. Det signalerar fara för rådjuren, samma funktion som deras vita bak som guppar upp och ned och syns väl när de flyr.
renate
Det där med vit tyg har jag testat,det brydde "mina" rådjur sig inte om.
Suz
CITAT (renate @ 07-10-2010, 16:54) *
Det där med vit tyg har jag testat,det brydde "mina" rådjur sig inte om.

Inte "mina" heller...och inte cd-skivor heller.
Här är de så orädda att jag är tvungen att slänga upp en trädgårdsstol framför mig ibland för att mota bort dem.
Jag är räddare än dem!
Har ni varit en halvmeter från en Råbock någongång?? De är stooooora! fear.gif
gnon49
I år har varit befriande rådjursfritt. Troligen den stränga vinterns förtjänst. Men annar så äter dom mer än gärna mina rosor(och mycket annat också). Vitpeppar har faktiskt annars haft en viss effekt. Smakar nog rejält illa att få i sig. Annars har jag i stort sett gett upp. En hel del får ju faktiskt vara i fred.
Bassam
Hej

1 Du kan ordna hög staket,

låg eller hög beror på vilka rådjur du har .

2 Elstängsel

låg eller hög beror på vilka rådjur du har .

H:Bassam
Gunilla T
Bassam, det finns bara en sorts rådjur och de är lika stora smile.gif
Bassam
Jag

Jag ska skicka bilder på dem som kallas rådjur :

[attachment=55390:kanin.jpg] - [attachment=55391:ren.jpg] -

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 08-10-2010, 18:45) *
Jag

Jag ska skicka bilder på dem som kallas rådjur :

[attachment=55390:kanin.jpg] - [attachment=55391:ren.jpg] -

tyvärr är den ena bilden en räv
Katie
Här får alla växter vara ifred från rådjur och andra hjortdjur.
De är smarta nog att inte våga sig hit. Hundarna är aktiva dygnet runt och skulle ett rådjur våga sig hit så hade det nog fått finna sig i att bli invallade i stallet. giggle.gif Inte ens älgar vågar sig hit för att smaska på äpplen.
Grannen däremot får allt uppätet.

Räv har vågat sig in och snott åt sig mina småankor mad.gif . Vågar den sig hit igen så kommer den inte av gräsmattan levande. devil.gif
Crazy4Flowers
Jag såg ett jättebra tipps ang rådjur men kan inte för mitt liv komma på vart, man tror att man ska minnas allt men eg. så minns man inget alls.

Retsamt när man inte kommer på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon