Full version: paprika!?
anna_carolina
mina paprikor har redan kommit upp va ska jag göra??klarar dom sig utan extre belysning?
Åsa, mälardalen zon 2
Ställ dem så ljust som möjligt och kanske något svalare +17-18C. Paprikaplantor brukar oftast klara sig även utan en massa extra belysning men de brukar bli bättre ifall man ger dem lite extra nu innan det naturliga ljuset blir bättre.

Det behövs ingen avancerad belysning, det brukar gå bra med lysrör eller lågenergilampor.
anna_carolina
tack för svaret!!! smile.gif men jag undrar o det är lika dant för tomat o cili också dom klarar sig också eller???
Ingrid på Västkusten
Chilin ja den är ok med svalare ochljust nu men tyvärr tomaten nej. Den är sådd för tidigt så Du lär tyvärr få så om i Mars typ. Sår man i januari / februari så lärman behöva extrabelysning -> det klarar man sig ifrån omman sår i Mars.
Vart skall dessa plantor odlar - växthus? Skall de ut på friland elelr balkong är det bättre att så tomat i mitten av April.

Hälsar ingrid
anna_carolina
ok då får ja slänga bort tomaterna....ja ska ha dom ute på gården i krukor!!
Tesa
Har du plats så kan man spara tomaterna och ta "tjuvarna" och rota dem senare.
Och min svägerska hade en tomatplanta som var lång och ranglig och ful som hon bladade av och ringlade ner i ett hål i växthuset och herrejösses som den växte wacko.gif
...så inte behöver det vara kört bara för att man varit lite för ivrig... rolleyes.gif tongue.gif
anna_carolina
hihi okej men ska ja bara klippa av den typ på mitten sen då eller o sätta ner den i jorden???
Ingrid på Västkusten
Ivrig eller inte - försöka går ju alltid men det är treochenhalv månad tills man kan starta å sätta ut dem på friland i min del av Sverige i alla fall.
Tre och en halv månad är nästan ett kvartal!

Anna Carolina har inget växthus, det hade ju kortat 'tiden' med en månad i alla fall. Försök men jag hoppas Du spart frön. Och oavsett vad -> plantor Du sått nu blir itne tidigare och bättre än plantor som såtts ca 4-5 veckor innan utplantering. Tvärtom, det är att plantorna får växa oavbrutet och med ljus som gör dem friska. För tidigt sådda som får stå å stampa är oftast inte friska plantor.

Hälsar Ingrid
anna_carolina
äähhh ja slänger dom o sätter nya då!
sanna
CITAT (anna_carolina @ 02-02-2004, 08:56)
ok då får ja slänga bort tomaterna....ja ska ha dom ute på gården i krukor!!

Nääää.... sad.gif

Släng inte de små liven.... wub.gif
Sätt du nytt, men låt de andra få en chans till. Om du har plats vill säga...

Själv har jag fått upp både tomater, paprika och chili...och en massa annat, men det kommer att funka, jag har ett ganska kallt garage med lysrör. Har du möjlighet att ordna det kan du nog klara dina plantor alldeles utmärkt. Fast det är klart, du ställer ut två veckor senare än vad jag kan göra här i zon II...

Men du kan väl alltid försöka?

Sanna - ömmar om di små unda jårdi...(ursäkta Tingstäde för min usla gottländska... wink.gif )
sanna
...eeehhh...

GOTLÄNDSKA ska det vara... smile.gif

La même encôre...(nu skriver jag väl fel på franskan också... laugh.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon