|
Gunilla T
07-10-2010, 15:01
Dethär kan bli den största miljökatastrofen i Europas historia. Enligt en del källor har slammet redan nått Svarta havet. I floden som först förgiftades är allt liv borta och skadorna lär följa vattnet och förgifta markområden på dess väg ner till havet.
Enligt uppgifter innehåller slammet tungmetaller som kvicksilver och bly, möjligen även kadmium som är mycket giftigt för människor och djur.
Huggorm
07-10-2010, 15:04
Flera byar skall tydligen vara så förgiftade att dom inte skall byggas upp igen. Tvåtusentalets Pripyat? Men dom kämpar emot giftet genom att tillföra syror och gips, för att sänka den frätande höga PH-nivån. Danaou skall åtminstone inte vara drabbad ännu.
Så enormt tragiskt! Så mycket lidande och död  Människan är utan tvekan det största skadedjuret på jorden.
Gunilla T
07-10-2010, 15:08
Det går inte att bygga upp igen om marken fått ta emot dessa enorma farliga gifter i stora mängder. I en del media kan man läsa att slammet nått Donau och även ner till Svarta Havet ...det visar sig snart vad som är sant.
Åh nej vad fruktansvärt
Gunilla T
07-10-2010, 15:19
Gossen Ruda
07-10-2010, 15:26
Det är ca 100 mil från Ungern till Svarta Havet, det lär dröja innan slammet när dit om det når dit. Är stömmen på 10 km/h tar det 100 dagar. Bara en liten vink på hur mycket man kan lita på media.
Annars tycker jag att det är vansinne att spara skiten i dammar. Man får givetvis ta hand om det på lämpligt sätt och inte spara till framtiden.
bergvallmo
07-10-2010, 15:40
Tycker det är fruktansvärt att det inte ställts högre krav på aluminumverket och säkerheten. Inget miljötänk, och hur har de kunna tillåtits att bara bygga dammen högre och högre utan att myndigheterna har ingripit.
Samtidigt är det svårt att få veta vad som är sant. Aluminiumverket säger si och myndigheterna så.
Gunilla T
07-10-2010, 15:46
Att det utan tvivel har skett en stor miljökatastrof är nog sant och de närmaste dagarna kommer vi nog att få läsa bortförklaringar och alla skyller på alla och tvistar om vem som skall betala men det är fullkomligt ointressant
Aqvakul
07-10-2010, 15:57
Gunilla T
07-10-2010, 16:08
Nu rapporterade Ekot att slammet nådde Donau vid lunchtid idag. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4078206
RibesRubusVitis
07-10-2010, 16:11
Fast om strömmen är 10 kilometer, dvs 1 mil, i timmen tar det väl 100 timmar, inte dagar...
Gossen Ruda
07-10-2010, 16:31
CITAT (RibesRubusVitis @ 07-10-2010, 17:11)  Fast om strömmen är 10 kilometer, dvs 1 mil, i timmen tar det väl 100 timmar, inte dagar... Självklart, skrivfel. Fast å andra sidan är säkert strömmen svagare. Ett par veckor tar det nog iaf.
Aqvakul
07-10-2010, 16:32
CITAT (RibesRubusVitis @ 07-10-2010, 17:11)  Fast om strömmen är 10 kilometer, dvs 1 mil, i timmen tar det väl 100 timmar, inte dagar...
Gunilla T
07-10-2010, 16:48
Det spelar väl ingen roll om det tar en eller två veckor innan giftet når havet - dethär handlar ju om tungmetaller som inte är nedbrytbara och ackumuleras i näringskedjan och leder till höga halter hos toppkonsumenten.
De är dessutom fettlösliga och inte vattenlösliga.
Hur skall detta vara möjligt att stoppa?
Man får kanske trösta sig med att naturen läker det mesta, även om det tar tid. Men för dom som drabbas är ju det ingen tröst.
Huggorm
07-10-2010, 17:01
CITAT (gnon49 @ 07-10-2010, 17:58)  Man får kanske trösta sig med att naturen läker det mesta, även om det tar tid. Men för dom som drabbas är ju det ingen tröst. Precis, naturen överlever på sikt. Kanske den här miljöförstöringen till och med främjar vissa arter som annars motarbetas av människans härjningar? Det finns ju en väldig massa olika naturtyper.
Gunilla T
07-10-2010, 17:08
Naturen överlever med förstörda ekosystem på något sätt men hur går det med människorna? Kadmium i njurar har en halveringstid på 7 - 30 år!!! Effekterna av vår kvicksliverbetning började skönjas och förstås först efter ca 30 år.
Dethär är ju gifter som vi människor får i oss och som lagras i våra mjukdelar och innebär stora risker för fortplantningen. Vi är ju sist i näringskedjan.
Alexander-VG-zon3
07-10-2010, 17:14
jag tycker det är fruktansvärt, har knappt ord för det.
hur man bara lyckas förstöra så mycket på vår planet fattar jag inte.
tänkt alla stackars fiskar, djur m.m. som bara dör. det är liv som bara försvinner. ska jag vara ärlig tycker jag mer synd om fiskarna och djuren än människorna i detta. 4personer har dött jämfört med flera tusen fiskar. hela biotoper/ekosystem helt förstörda. och alla djur som klarar sig och som blir skadade.
Gossen Ruda
07-10-2010, 17:15
CITAT (Aqvakul @ 07-10-2010, 17:32) 
Gunilla T
07-10-2010, 17:21
CITAT (flaxss @ 07-10-2010, 18:14)  jag tycker det är fruktansvärt, har knappt ord för det.
tänkt alla stackars fiskar, djur m.m. som bara dör. det är liv som bara försvinner. ska jag vara ärlig tycker jag mer synd om fiskarna och djuren än människorna i detta. 4personer har dött jämfört med flera tusen fiskar. hela biotoper/ekosystem helt förstörda. och alla djur som klarar sig och som blir skadade. Ja flaxss, jag är så upprörd så jag saknar ord...och jag kan nästan hålla med dig om djuren och allt annat levande Tyvärr så tror jag att vi inte vaknar till förrän ett antal stora katastrofer inträffar...Översvämningarna i Pakistan...skogsbränder i Ryssland och nu detta och det kommer att hända mer innan vi verkligen förstår vidden av det hela.
CITAT (flaxss @ 07-10-2010, 18:14)  jag tycker det är fruktansvärt, har knappt ord för det.
tänkt alla stackars fiskar, djur m.m. som bara dör. det är liv som bara försvinner. ska jag vara ärlig tycker jag mer synd om fiskarna och djuren än människorna i detta. 4personer har dött jämfört med flera tusen fiskar. hela biotoper/ekosystem helt förstörda. och alla djur som klarar sig och som blir skadade. Jag håller med dig! Så många liv förlorade  Verkligen fruktansvärt med stort F!
Huggorm
07-10-2010, 17:30
Frågan är när det händer något liknande i Sverige? kanske just i det område där man själv håller till?
Fruktansvärt. Naturen kan inte reparera hur mycket som helst. Vi är toppen på näringskedjan men frågan är hur länge till om det fortsätter så här.
Jag vet inte hur ni gjorde men jag tittade snabbt på kartan. Blir inte klok på om Svarta Havet rinner ut i Medelhavet?
Alexander-VG-zon3
07-10-2010, 17:45
ja där är ett sund vid Istanbul som gör att svarta havet har utflöde till resten.
malcolm
07-10-2010, 17:46
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 18:30)  Frågan är när det händer något liknande i Sverige? kanske just i det område där man själv håller till? Under skolloven då jag jobbade extra på en pappersmassefabrik så släpptes det ut 300 kg kvicksilver på ett bräde en gång trots att gränsen var 25 kg/år. Det var iof. sig ett misstag men vad hjälper det, inte undra på att fisken i gävlebukten blev svartlistad.
Huggorm
07-10-2010, 17:46
CITAT (flaxss @ 07-10-2010, 18:45)  ja där är ett sund vid Istanbul som gör att svarta havet har utflöde till resten. Det legendariska Bosporen
Gunilla T
07-10-2010, 17:47
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 18:30)  Frågan är när det händer något liknande i Sverige? kanske just i det område där man själv håller till? Jag har precis idag läst om avfallet från våra gruvor, så kallad anrikningssand, alltså restprodukter från gruvorna.Idag på ca 300 miljoner ton som ökar med ca 20 ton varje år. De lagras i s.k. sandmagasin av vilka det finns ca 30 st fördelade på 17 områden. Där sker en ständig urlakning av metaller.
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-10-2010, 17:59
CITAT (flaxss @ 07-10-2010, 18:14)  . ska jag vara ärlig tycker jag mer synd om fiskarna och djuren än människorna i detta. 4personer har dött jämfört med flera tusen fiskar. hela biotoper/ekosystem helt förstörda. och alla djur som klarar sig och som blir skadade. Hur kan man bara tänka så..... Tittade förut på tyskt TV och där visade man dom 3 byar som är helt förstörda. Många skadade människor. Och alle i dessa byar står utan hem + alla bönder runtomkring. husen går inte a bo i, det är bara att riva allt. Det hela såg förfärligt ut. Elisabeth
Alexander-VG-zon3
07-10-2010, 18:12
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-10-2010, 18:59)  Hur kan man bara tänka så.....
Tittade förut på tyskt TV och där visade man dom 3 byar som är helt förstörda. Många skadade människor. Och alle i dessa byar står utan hem + alla bönder runtomkring.
husen går inte a bo i, det är bara att riva allt. Det hela såg förfärligt ut.
Elisabeth jag får tänka hur jag vill, just i detta fall tycker jag mer synd om djuren än människorna. även om det är synd om dom också som är drabbade. människorna kan bygga nya hus, nya byar och rädda varandra med sjukvård. för djuren är det många dör och deras ekosystem/miljö förstörd. deras byten och det dom äter är förstört. deras revir, sovplatser m.m är förstörda. dom drabbade personerna får ju ändå mat, sjukvård, sovplats, nya hem i framtiden. dom döda personerna begravs djuren tas veck och ''slängs''. fiskarna tas upp och görs av med. även om naturen på långsikt klarar allt, så är det mycket av naturen och djuren som drabbas nu, och där får (tycker jag) människorna får mer hjälp och sympati och människorna (tycker jag) också kortsiktigt får det bättre/återhämtar sig bättre.
Gunilla T
07-10-2010, 18:43
Jag tänker också på alla fåglar och djur som kommer att äta av döda fiskar och djur och i sin tur förgiftas..
Tittade på nyheternas bilder och jag förstår ingenting..där stod en massa människor och sopade slammet vidare??? Ingav inget förtroende, det måste ju sugas upp och forslas bort och täckas så det inte torkar, annars sprids det vidare med vindarna.
Christa
07-10-2010, 19:01
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 18:30)  Frågan är när det händer något liknande i Sverige? kanske just i det område där man själv håller till? Det värsta jag har sett i Sverige var resterna av uranbrytningen i Ranstad (utanför Skövde). Jag var där på studiebesök 1979. Frågan är vad som händer om de börjar bryta uran i Sverige. Nu är det ju också många utländska bolag som letar efter malm av olika slag i Sverige. Det finns ju miljökrav men frågan är om det räcker.
Jag tycker det är synd om ALLA som drabbas. I lidande och död är vi alla lika. Fast i det här fallet är det faktiskt inte människor som har drabbats hårdast...
Gossen Ruda
07-10-2010, 19:44
Både människor och natur drabbas, jag finner det ganska meningslöst att gradera. Naturen kommer dock att återhämta sig snabbare än människorna. Om kanske 5-10 år har det mesta återvänt. Det som dödar, om jag fattat det rätt, är det höga pH-värdet men sånt neutraliseras och gifterna späds ut. Sen återvänder livet.
Gunilla T
07-10-2010, 19:52
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2010, 20:44)  Både människor och natur drabbas, jag finner det ganska meningslöst att gradera. Naturen kommer dock att återhämta sig snabbare än människorna. Om kanske 5-10 år har det mesta återvänt. Det som dödar, om jag fattat det rätt, är det höga pH-värdet men sånt neutraliseras och gifterna späds ut. Sen återvänder livet. Ja, det som akut dödat allt liv är det höga pH värdet men sedan har du fel ang. tungmetallerna. De späds inte ut eftersom de inte är vattenlösliga, de anrikas i näringskedjan och drabbar den som är toppkonsument värst dvs människan men även rovdjur och rovfåglar.
Gossen Ruda
07-10-2010, 20:11
CITAT (Gunilla T @ 07-10-2010, 20:52)  Ja, det som akut dödat allt liv är det höga pH värdet men sedan har du fel ang. tungmetallerna. De späds inte ut eftersom de inte är vattenlösliga, de anrikas i näringskedjan och drabbar den som är toppkonsument värst dvs människan men även rovdjur och rovfåglar. Mycket av tungmetallerna följer med slammet och kommer att sedimentera på olika ställen. Om det sen ligger still där gör det inte så stor skada men det kan komma i rörelse också. Det finns flera platser i vårt land där det ligger giftigt sediment på botten av sjöar och vattendrag, men oftast ligger det bättre där för om man försöker ta bort det riskerar man att det kommer på drift. Framtiden får utvisa vad som händer i Ungern.
Gunilla T
08-10-2010, 09:06
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2010, 21:11)  Mycket av tungmetallerna följer med slammet och kommer att sedimentera på olika ställen. Om det sen ligger still där gör det inte så stor skada men det kan komma i rörelse också. Det finns flera platser i vårt land där det ligger giftigt sediment på botten av sjöar och vattendrag, men oftast ligger det bättre där för om man försöker ta bort det riskerar man att det kommer på drift. Framtiden får utvisa vad som händer i Ungern. Giftigt sediment finns i alla våra sjöar och vattendrag. Östersjöns bottensediment är fullt av giftiga metaller. Inte bara vattendrag utan även våra jordar är mottagare av tungmetaller och därifrån sker ett ständigt läckage ut till vattnet. Trots att våra punktutsläpp minskat så transporteras metaller med vindarna över vårt land, främst från mellaneuropas industrier och förbränning av fossila bränslen. Metallerna i bottensedimenten är inte stabila, en del är känsliga för förändrade pH värden och där är försurningen av våra sjöar ett problem eftersom ett sänkt pH värde gör dem mottagliga för organismer. Upptagning av metaller hos organismer är större i Östersjön än i andra vatten som har högre salthalt så mycket spelar roll..och sambanden är komplicerade. Marken runt floderna i Ungern är kontaminerad och kommer fortsätta släppa ifrån sig gifter och hur detta kan lösas har jag ingen kunskap om.
bergvallmo
08-10-2010, 09:28
Tycker det är otäckt. Tror detta kommer att påverka oss mer än vi förstår. Tänk på alla neurologiska sjukdomar som finns. Hur uppstår de? Hur stor del beror på tungmetallutsläpp? Effekterna av olika sorters föroreningar runt om i världen är ju enorm.
theseraphim
08-10-2010, 11:41
CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 18:46)  Det legendariska Bosporen Svarta havet är redan i stort ett dött hav, det finns liv till ca 30 meters djup eller nått sådant sedant är det så surt och slemmigt så inget kan överleva men...det har det faktiskt alltid varit beroende på att vattnet inte kan cirkulera tillräckligt och alla näringsämnen som rinner ut där gör att det blir en helt sjukt skum effekt i Svarta havet. Däremot så är det fortfarande illa med tungmetaller i det hela.
Myosotis
08-10-2010, 17:39
CITAT (Gunilla T @ 07-10-2010, 20:52)  Ja, det som akut dödat allt liv är det höga pH värdet... De pratade på radion i morse om att hälla syra i flodsystemen för att neutralisera, men om det blir för lågt pH kan det göra saken ännu värre pga tungmetallernas löslighet Jag vill inte att det ska nå Donaudeltat
Orkidétjuven
09-10-2010, 04:44
.
Gunilla T
09-10-2010, 10:06
Nu befarar man att fler fördämningar skall brista och evakuerar folk från närliggande byar. På några timmar släpptes här ut mer miljöfarligt avfall än vad oljeläckan i Golfen gjorde. http://www.dn.se/nyheter/varlden/by-nara-g...ueras-1.1185783
Gossen Ruda
10-10-2010, 17:28
Nu har man fått se flygbilder över dammen som brustit och oj vad den var stor. Det är bara en liten del av innehållet som runnit iväg. Det har vistas bilder på grävmaskiner och lastare som försöker täta hålet men de är ju som leksaksbilar. Om jag hört rätt på kommentarerna så är den största risken alla olika oxider med höga Ph-värden som läckt ut och dödar allt i sin väg. Sen späds de ut och neutraliseras och är inte så farliga längre. Tungmetallerna finns bara i små mängder och är egentligen inget problem nu. Det är mest bara Greenpeace som ojar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|