Full version: värme i varmbänk
Unn
Hejsan, nån här som vet hur länge en varmbänk håller värmen om man har ett ca 40 cm tjockt halm-gödsel lager?

Undrar Unn, vars syster blivit med häst rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Svårigheten är att få den att 'pjutta' d v s börja brinna (tycker då jag) - men räkna med att efter pjuttning kan man itne röra på en vecka sedan hålelr det ca en månad beroende på mängden gödsel och yttertempen etc etc faktorer. Man kan hjälpa till med värmekabel.

Hälsar Ingrid
Unn
Tack för svar Ingrid (du tycks verkligen ha bred erfarenhet kring det mesta när det gäller odling *impad* smile.gif ) "Pjutta" - kul ord! Har du några bra tips på "igångpjuttning"? Har förstått att bänken ska isoleras i sidorna, åsså varmvatten när den ska startas.
Det här med värmekablar har jag grunnat lite på när jag sett det nämnas här på forumet, vad är det för värmekablar; specialare eller kan man exprimentera med golvvärmeslingor (funkar det med fukt?)?
Varmbänken tänkte jag försöka mig på med anledning av mina som vanligt allt för omfattande frösådder som om det vill sig måste skolas om o lär bli så skrymmande så man å barn kommer att vara ivägen :-9 . Tänkte mig sandbädd ovanpå gödslet där krukorna kan grävas ned, borde väl funka eller?
Undrar Unn
Ingrid på Västkusten
Hej Unn,

Tack skalll Du ha men jag tilhör de olyckliga individerna som inte får igång min :-)
Efter felsökning under ngra omgångar har jag kommit fram till att dte är
1) Färskheten på gödseln
2) Det måste va halm.
3) Inte glömma VATTNA
4) Halmisolering i sidorna - man KAN ta frigolit marksivor med smile.gif

Hummm värmekabel är något man t ex kan köpa ifårn Willab den kan användas i fukt jag vet tyvärr inte skillnaden emot värmegolvsslingor men jag antar att yttermaterialet är en.

Sandbädd är ju guld :-) för sådder och omskolning,

Hälsar Ingrid
grona rum
Hej! Det är rena lyckan att göra varmbänk. På Gröna rums hemsida kan du se hur man gör "live". Gå in på svt.se/grona klicka på arkiv och väl sedan pgm 2 2003. Längst ner där finns en videosekvens att kolla in!
Lycka till. Jag tänker göra ny varmbänk om tre veckor, det blir ett måste!
hälsar Gunnel
Ingrid på Västkusten
Å välkommen hit Gunnel - kul å se Dig också HÄR!

Hälsar Ingrid
Unn
Tack tack för tips Ingrid o Gunnel!
Pjuttar inte varmbänken här heller, blir det värmekabel nästa år.

Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon