tulotull
07-10-2010, 20:01
Min planta, av okänd grön sort, har drabbats av mjöldagg och jag misstänker att jag måste beskära den kraftigt för att lyckas med sjukdomsbekämpningen. Som den ser ut idag har den spridits sej vilt på höjden och bredden. Frågan är nu, hur mycket kan jag max ta bort. Jag ser ju helst att den överlever. Jag har övertagit denna planta av en tidigare ägare till fastigheten där jag bor. Jag har bara bott här i ett år och är helt novis på det här med vindruvor. Tror att plantan är ca 5-6 år.
Åsa, mälardalen zon 2
07-10-2010, 20:08
Man botar inte mjöldagg med beskärning, tyvärr är bästa lösningen att byta ut den mot en resistent sort alt. se till så växten har gott om vatten från tidig vår och sedan hela säsongen + spruta den med medel mot mjöldagg regelbundet redan innan det blir tydliga symptom.
tulotull
07-10-2010, 21:55
Nej, jag menade inte att mjöldaggen skulle botas med beskäring, var nog lite luddig på den punkten. Beskäringen är bara för att jag skulle komma åt att bespruta överallt. Jag vill helst inte byta ut plantan. Det tar väl flera år innan det kommer druvor på en ny.
Jag tror faktiskt att jag fick minst en liten druvklase året efter jag planterade min Frankenthaler.
Välkommen till Odla, förresten!!!
Jag
Att ta bort skadad delar från Svamp minska svamp sjukdom nästan 75% på grund att svamp sporer ska borta plus mera sol och luft kommer genom planta som Svampen tycker inte och sen du kan komplettera med bekämpning metoden som är biliga och naturliga som att spreja dem ( Bikarbonat eller mjölk eller --- ) .
Obs
- de behöver inte flera år för att ger fruk .
- Om du kan bota dem varför ska borta dem.
- man ska räkna planta som hans barn
H:Bassam
tulotull
12-10-2010, 21:44
Tack för svaren. Nej, jag vill helst inte ta bort plantan. Killen som bodde här innan mej och som blev vräkt, blev så förbannad att han åkte ut, att han hämnades genom att såga av stammen en meter över marken på de 2 vindruvsplantor och ett blåregn som finns här. Och jag menar att, om de nu klarade den chocken, druvorna i alla fall, så vill jag nog prova med bekärning och bekämpning. Och lite kärlek!!!!!
Men när ska jag beskära?? Jag vill helst göra det nu och sen bekämpa enl de alternativ du Bassam gav mej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.