Full version: Guava
mamamaggan
Har försökt mig på flera gånger att fröså guava men inte lyckats hittills. Nu har det i en av krukorna kommit upp något så ser ut som en " grästuva " där " gräset " påminner om gräslök .

Någon som kan hjälpa mig och tala om hur en liten guava planta SKA se ut ?
Alexander-VG-zon3
det är nog ingen guava, dom är ju träd och får skott med hjärtblad''blad''.
mamamaggan
TACK för det . Nej misstänkte ju att det inte var det men det var det enda som kom upp i krukan där jag sått guava.

Då kan jag med gott samvete kasta bort den och så spara de krukorna med guavafrön där det inte , ännu hoppas jag , visat sig något grönt.
Alexander-VG-zon3
har du färska frön/kärnor ? annars kan det ta tid och ibland gror dom inte alls. sedan ha högvärme.
mamamaggan
CITAT (flaxss @ 08-10-2010, 18:12) *
har du färska frön/kärnor ? annars kan det ta tid och ibland gror dom inte alls. sedan ha högvärme.

HUr färska de är vet jag inte , mina är köpta hos Impecta . De står i växthusmiljö året runt och där står de uppepå lysröret så de får undervärme.
bergvallmo
CITAT (flaxss @ 08-10-2010, 18:44) *

Vilka härliga sidor... Åh vad jag önskar mig en vinterträdgård wub.gif Hur är det med fröer, frukt och plantor från fjärran land? Inte får man ta det med sig hem om man reser dit, tex. från Bali?
Alexander-VG-zon3
jag har köpt fröer och växter från Asien (syd/östra) och jag har alltid fått fröerna/plantorna utan problem. kan ta en tid innan det når fram. men det har inte varit nåt annat krångel.

och från England är det inga problem heller. inom Eu likaså inga problem.
mamamaggan
TACKAR !

Upphör aldrig att förvånas av din kunskap Flaxss .

Nu blir det nytt försök !
bergvallmo
CITAT (flaxss @ 08-10-2010, 18:56) *
jag har köpt fröer och växter från Asien (syd/östra) och jag har alltid fått fröerna/plantorna utan problem. kan ta en tid innan det når fram. men det har inte varit nåt annat krångel.

och från England är det inga problem heller. inom Eu likaså inga problem.

Jamen jag tänkte att om man åker dit och vill ta med sig hem? Undrar vad som gäller då? Köpte orkideér på flygplatsen i Bangkok en gång, men de var små och instängda i en glasflaska smile.gif

När du köpt plantor från Asien har de varit vid god vigör då när du fått dem?
Alexander-VG-zon3
jaha då förstod jag fel lätt hänt giggle.gif

jag har aldrig åk till syd/östra asien. så jag vet inte, bäst är att kolla/kontakta

http://www.tullverket.se/
http://www.jordbruksverket.se/

köpte en citrus en gång som inte såg så fin ut, skickade till säljaren och en ny skickades direkt som såg fin ut. men sedan tog jag död på den själv. men när det gäller frön/kärnor har kvalitén alltid varit fin och allt har grott bra. och har blivit rätt växt. även från olika säljare har det alltid varit bra. men sedan som det även är på tradera så finns det alltid dom som inte är seriösa.

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 18:57) *
TACKAR !

Upphör aldrig att förvånas av din kunskap Flaxss .

Nu blir det nytt försök !

hoppas det lyckas ,, för det är verkligen en vacker och rolig växt att ha.
bergvallmo
Tackar tackar Flaxss smile.gif
jax_74
Jag sådde färska frön från köpt guava och feijoa (blir de inte sortäkta då?) i vintras och de är nu ca 30-40 cm höga. Ca 8-10 bladpar och lite gängliga. Ska de klippas eller delar de sig själva? Det är väl inte dags riktigt ännu, de ska väl bli små träd?
tyffe
Såhär ser mina guavor ut, jag sådde dem i somras. Fröna var ett år gamla och kom från en guava jag köpt i en mataffär.

[attachment=55394:50625802...8d58cf_b.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (jax_74 @ 08-10-2010, 22:06) *
Jag sådde färska frön från köpt guava och feijoa (blir de inte sortäkta då?) i vintras och de är nu ca 30-40 cm höga. Ca 8-10 bladpar och lite gängliga. Ska de klippas eller delar de sig själva? Det är väl inte dags riktigt ännu, de ska väl bli små träd?

nej dom blir inte sortäkta. det beror på hur du vill ha dom, vill du ha dom som buskar toppar du efter ca 2-4bladpar (ca 5mm ovanför bladparet). vill du ha som träd så väntar du med att toppa toppen tills dom blivit ca 50-150cm höga, allt beroende på hur hög du vill att stammen ska vara.

nya skotten som kommer toppar man sen igen efter 2-4bladpar. tills man bygger upp en vacker busk eller trädform. de brukar börja blomma efter 3-6år, har för mig dom blommar på ettårigaskott.

dom blir det du klipper dom till. de kommer dela sig själva också, min planta delade sig ganska tidigt.

samma sak gäller för feijoa med beskärning, jag har dock ingen koll på när den börjar blommar från frösådd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon