|
ryss_борис
08-10-2010, 22:30
Ja, varför i allsin dar måste man ibland skriva in en sk säkerhetskontroll när man kollar någons facebook? Är det personen själv som bestämmer att alla som ska titta måste skriva in denna eller? Bara undrade i största allmänhet, och kan inte kolla själv, då jag inte är medlem på skitsidan. Sedan så kan väl inte folk se att man varit inne på deras sida, om man ej är medlem själv? Hade ju varit lite pinsamt om gamla bekanta sett att jag varit inne på deras sidor ett flertal gånger när jag varit riktigt uttråkad etc
CITAT (ryss_бори @ 08-10-2010, 23:30)  Ja, varför i allsin dar måste man ibland skriva in en sk säkerhetskontroll när man kollar någons facebook? Är det personen själv som bestämmer att alla som ska titta måste skriva in denna eller? Bara undrade i största allmänhet, och kan inte kolla själv, då jag inte är medlem på skitsidan. Sedan så kan väl inte folk se att man varit inne på deras sida, om man ej är medlem själv? Hade ju varit lite pinsamt om gamla bekanta sett att jag varit inne på deras sidor ett flertal gånger när jag varit riktigt uttråkad etc  ?
ryss_борис
08-10-2010, 22:34
CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:32)  ? Menar du att du inte kan besvara min fråga pga okunskap inom ämnet, eller förstod du inte själva frågeställningen? :/
CITAT (ryss_бори @ 08-10-2010, 23:30)  Ja, varför i allsin dar måste man ibland skriva in en sk säkerhetskontroll när man kollar någons facebook? Är det personen själv som bestämmer att alla som ska titta måste skriva in denna eller? Bara undrade i största allmänhet, och kan inte kolla själv, då jag inte är medlem på skitsidan. Sedan så kan väl inte folk se att man varit inne på deras sida, om man ej är medlem själv? Hade ju varit lite pinsamt om gamla bekanta sett att jag varit inne på deras sidor ett flertal gånger när jag varit riktigt uttråkad etc  Du är inte medlem, men du kollar andras sidor? Hur då? Man måste ju vara medlem själv för att se någons profil, även om den är öppen. Man kan inte se vem som varit på ens sida, nej. Det som avslöjar ett besök är om man skriver något. Säkerhetskontroll har jag råkat ut för när jag loggat in från utlandet.
ryss_борис
08-10-2010, 22:36
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 23:35)  Du är inte medlem, men du kollar andras sidor? Hur då? Man måste ju vara medlem själv för att se någons profil, även om den är öppen. Man kan inte se vem som varit på ens sida, nej. Det som avslöjar ett besök är om man skriver något. Nej, man måste inte vara medlem för att kolla någons sida ju?? Testa själv att googla nåt vanligt namn bara.
CITAT (ryss_бори @ 08-10-2010, 23:34)  Menar du att du inte kan besvara min fråga pga okunskap inom ämnet, eller förstod du inte själva frågeställningen? :/ Inte pga okunskap ... inte heller att jag inte förstod frågan ... men ... varflör frågar du som inte är medlem på FB? Du kan ju inte vara in och glutta på någons sida så länge du inte själv reggat dig ... Så?
ryss_борис
08-10-2010, 22:37
CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:36)  Inte pga okunskap ... inte heller att jag inte förstod frågan ... men ... varflör frågar du som inte är medlem på FB? Du kan ju inte vara in och glutta på någons sida så länge du inte själv reggat dig ... Så? Jo, det är precis det jag kan, iaf själva profilsidan. Det är den jag menar.
CITAT (ryss_бори @ 08-10-2010, 23:36)  Nej, man måste inte vara medlem för att kolla någons sida ju?? Testa själv att googla nåt vanligt namn bara. Skitsnack! Du kan bara hitta dem som har öppen profil ... och de är inte så många utöver artister och andra sk kändisar. Och överhuvudtaget att du ska kunna se någon enda profil på FB så MÅSTE du vara reggad medlem!
Har aldrig varit med om någon säkerhetskontrol på Facebook som du beskriver det !däremot kan du ju välja hur mycket du lämnat ut av dig själv!om du vill skriva offentligt så alla kan läsa eller om du skriver helt privata medelanden till personen det berör,du väljer helt själv hur privat du vill vara.
ryss_борис
08-10-2010, 22:39
CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:38)  Skitsnack! Du kan bara hitta dem som har öppen profil ... och de är inte så många utöver artister och andra sk kändisar. Läs ovan. Jag syftar på själva huvudsidan. Den kan man visst kolla utan att vara medlem. Googla själv nåt random namn och klicka på FB-länken...
CITAT (ryss_бори @ 08-10-2010, 23:36)  Nej, man måste inte vara medlem för att kolla någons sida ju?? Testa själv att googla nåt vanligt namn bara. Ok, då har jag råkat bara googla på sådana som har stängd profil. För jag har inte kunnat se logg på dem jag googlat. jag sökte mig själv, kunde inte hitta mig. Jag har dold profil.
CITAT (ryss_бори @ 08-10-2010, 23:39)  Läs ovan. Jag syftar på själva huvudsidan. Den kan man visst kolla utan att vara medlem. Googla själv nåt random namn och klicka på FB-länken... OK ..., där får jag ge mig .. de som lämnat öppet för ALLA att söka dem ... då kan du i bästa fall hitta dem genom Googlesökning ... men de flesta har nog ändå spärrat allt utom namn och ev bild ... detta för att gamla skolkamrater osv kan söka.
Jag håller med Ryss där, det är massa männsikor som inte låser sina profiler och då kan man läsa inlägg mm. det kanske blir ovanligare, men jag brukar kolla runt på folks profiler om jag är osäker på vem det är när jag googlat fram dem och deras FB profil kommer fram i resultaten tex. Tror inte någon ung människa jag råkat på har haft olåst, de kanske är mer internetvisa? MEN ingen kan väl se om du varit inne om du inte lämnat ett FB stamp på sidan och det kan du ju inte göra utan konto?
ryss_борис
08-10-2010, 22:47
Äh, då är det lugnt. Jag har endast varit inne på själva huvudsidan, alltså inte kunnat läsa folks meddelanden eller så. Hade bara känts lite fånigt om ytligt bekanta kunnat se jag kollat deras huvudsidor ett antal gånger det senaste året. Pinsamt ni vet, men ibland har man jävligt tråkigt helt enkelt.
Det står ju att en del helt klart att en del inte skriver i Facebook offenligt utan bara tar personliga medelenden och lämnar inte ut något om sig själva!enkelt !
CITAT (ryss_бори @ 08-10-2010, 23:47)  Äh, då är det lugnt. Jag har endast varit inne på själva huvudsidan, alltså inte kunnat läsa folks meddelanden eller så. Hade bara känts lite fånigt om ytligt bekanta kunnat se jag kollat deras huvudsidor ett antal gånger det senaste året. Pinsamt ni vet, men ibland har man jävligt tråkigt helt enkelt. Nu uttryckte jag mig SLARVIGT förlåt, det heter ju (jag fick kolla) LOGG, det är statusmeddelande, det kan man läsa hos de som inte spärrat det och det hittar jag MÅNGA som inte gjort! Personliga meddelanden mellan personer kan man inte läsa - om de inte lagt dem direkt i LOGGEN för då kan de läsas av alla, om man inte spärrat sin FB sida.
netaave
08-10-2010, 23:04
CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:38)  Skitsnack! Du kan bara hitta dem som har öppen profil ... och de är inte så många utöver artister och andra sk kändisar. Och överhuvudtaget att du ska kunna se någon enda profil på FB så MÅSTE du vara reggad medlem! Jo om du googlar på personen så kan du genom sökresultaten där tydligen se profilen men inga statusar eller personliga uppgifter, men tror det försvinner med den nya sekretessen
Netaave, nu ser jag inga loggar, så kan det nog vara!
CITAT (Wilmer @ 09-10-2010, 00:01)  Nu uttryckte jag mig SLARVIGT förlåt, det heter ju (jag fick kolla) LOGG, det är statusmeddelande, det kan man läsa hos de som inte spärrat det och det hittar jag MÅNGA som inte gjort! Personliga meddelanden mellan personer kan man inte läsa - om de inte lagt dem direkt i LOGGEN för då kan de läsas av alla, om man inte spärrat sin FB sida. Men hallelåja!!  Nu blir jag ju jätterädd ju. Reggade mej ju häromdan och var väldigt tveksam till om jag skulle våga.... Sånt här skräms! Vad ska jag tänka på? Vad ska jag göra? Var ska jag kryssa i nåt viktigt? Vad pratar ni om...?
CITAT (Berith @ 09-10-2010, 07:30)  Men hallelåja!!  Nu blir jag ju jätterädd ju. Reggade mej ju häromdan och var väldigt tveksam till om jag skulle våga.... Sånt här skräms! Vad ska jag tänka på? Vad ska jag göra? Var ska jag kryssa i nåt viktigt? Vad pratar ni om...?  Gå in på konto (höger övre hörna) välj sekretessinställnigar och kolla om det står endast vänner under de olika punkterna. Om inte, klicka på anpassa och välj det alternativ som du tycker passar bäst vid varje punkt. Hoppas att du fattar vad jag menar, svårt att förklara.
Endast vänner... Fixat!
Fjortispower
09-10-2010, 09:24
Äsch, facebook är väl inte farligt!? Även om man har inställningar sparade som "endast vänner" så blir det aldrig för personligt! Inte personligare än inläggen på odla.nu:s forum kan jag lova!
CITAT (Fjortispower @ 09-10-2010, 10:24)  Äsch, facebook är väl inte farligt!? Även om man har inställningar sparade som "endast vänner" så blir det aldrig för personligt! Inte personligare än inläggen på odla.nu:s forum kan jag lova! Skillnaden är att på Odla är du anonym och kan bli hur personlig som helst och ingen ändå vet vem du är, förutsatt att man varit noga med att inte ge ut sin identitet, medan på Facebook är du inte en anonym person, du har ditt foto (oftast) och ditt namn bredvid varje status du skriver.
fuchsian
09-10-2010, 14:01
Face-books vara eller icke vara? Detta har jag diskuterat med min dotter om, för hon har ju sina närmsta vänner så himla långt ifrån varandra, så för hennes del är det ett bra sätt att hålla kontakten. Hon sa till mig att, mor lilla, ge dig inte på det för i min ålderskategori hinner inte folk med sånt och att jag skulle inte vara lika anonym heller. Hon avrådde mig och har förklarat det hela och jag inser att maijlandet räcker för min del för det tar endast tid och det jag sysslar med, är det nog inte så lämpligt, får alla idioter efter mig, menade hon. Under vår lilla resa till Tyskland, hade maken med sig en av våra bärbara, men han svor över den hela tiden och min gamla är inte bättre heller, så det blir 2 nya lapp-toppar n. vecka med anslutning att meila där jag befinner mig. Maken skulle endast kolla bilar som var till salu där i omhejd vi var, för det är daxs att byta ut min till nyare model. Han påpekade att jag har körkortet med mig, ifall att...  ..fuchian...
Jag har vänner runt om i världen och finner Facebook ypperligt för att hålla kontakten på! Min mamma är 76 och är flitig användare av Facebook likaså barnens farmor som är snäppet äldre. De tycker det är ett bra sätt att hålla sig uppdaterade på vad familj/barn/barnbarn mm gör. Och vad man väljer att skriva/visa är ju helt upp till en själv tycker jag!
fuchsian
09-10-2010, 14:19
Suz,
Jag är fullt medveten att det är en mycket bra sätt att kommunicera, men som jag snackade om det med min dotter, så just nu för tillfället tänker jag inte ha det, men vad händer i framtiden, det vet ingen, kanske jag behöver det också. En hel del av mailen från mina syskon går till en annan dator, pga. att jag vill inte ha dem så inpå mig och när det blir galet, stänger han den adressen som mina syskon använder. Det räcker så och jag mår mycket bättre att ha dom på avstånd. Dock att ha face-book i något syffte i framtiden är jag inte emot alls och dottern hjälper mig i så fall. Det har varit en förfrågan att jag skulle ha en egen hemsida, men det lockar mig inte så. ..fuchian ....
CITAT (fuchian @ 09-10-2010, 15:19)  Suz,
Jag är fullt medveten att det är en mycket bra sätt att kommunicera, men som jag snackade om det med min dotter, så just nu för tillfället tänker jag inte ha det, men vad händer i framtiden, det vet ingen, kanske jag behöver det också. En hel del av mailen från mina syskon går till en annan dator, pga. att jag vill inte ha dem så inpå mig och när det blir galet, stänger han den adressen som mina syskon använder. Det räcker så och jag mår mycket bättre att ha dom på avstånd. Dock att ha face-book i något syffte i framtiden är jag inte emot alls och dottern hjälper mig i så fall. Det har varit en förfrågan att jag skulle ha en egen hemsida, men det lockar mig inte så. ..fuchian .... Hej Fuchian! Mitt svar var inte riktat till dig personligen utan jag gav mig bara in i den allmänna debatten!
fuchsian
09-10-2010, 15:32
OK, då gjorde jag ett klavertramp igen, ledsen för det. Kände på mig att jag ville vädra de olika alternativen som man kan kommunicera med och det som skulle passa mig och mina behov i nuläge, dock inte stänga ut något utan ta emot det öppet och se hur ställer jag mig till detta och den som jag kan snacka om detta är ju min dotter.  ..fuchian...
*Stintan*
09-10-2010, 18:07
CITAT (fuchian @ 09-10-2010, 16:32)  OK, då gjorde jag ett klavertramp igen, ledsen för det. Kände på mig att jag ville vädra de olika alternativen som man kan kommunicera med och det som skulle passa mig och mina behov i nuläge, dock inte stänga ut något utan ta emot det öppet och se hur ställer jag mig till detta och den som jag kan snacka om detta är ju min dotter.  ..fuchian... Ja snacka med din dotter du.. det är nog bättre än att snacka med oss här. Vi har ju liksom hört det förut
ryss_борис
09-10-2010, 18:18
Tråden kan i princip låsas, då jag fått svar på min fråga. Det finns ju redan en tråd för Facebook så.
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2010, 19:18)  Tråden kan i princip låsas, då jag fått svar på min fråga. Det finns ju redan en tråd för Facebook så. Funkar inte så här på odla.
Fjortispower
09-10-2010, 18:24
CITAT (Anma @ 09-10-2010, 11:32)  Skillnaden är att på Odla är du anonym och kan bli hur personlig som helst och ingen ändå vet vem du är, förutsatt att man varit noga med att inte ge ut sin identitet, medan på Facebook är du inte en anonym person, du har ditt foto (oftast) och ditt namn bredvid varje status du skriver. Jo, sant, det där tänkte jag inte så noga på. Men nästan alla jag känner, har så att endast namn och profilbild syns för allmänheten. Om någon känner igen namnet och personen på bilden så addar dem t.ex. mig, och då får de tillgång till min status, samt lite närmare information. Annars får ingen tillgång till det, typ logg, foton och beskrivningar blir helt osynligt för främmande och de man väljer att inte acceptera som vänner!
andersen
09-10-2010, 18:25
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2010, 19:18)  Tråden kan i princip låsas, då jag fått svar på min fråga. Det finns ju redan en tråd för Facebook så. Hmm det här är odla= här låses inga trådar... ang äldre trådar så är det inte vanligt heller att använda sådana! och det finns inga aktiva admins här...
ryss_борис
09-10-2010, 18:26
CITAT (Anma @ 09-10-2010, 19:23)  Funkar inte så här på odla. Så de sparar alla trådar, även om det redan existerar i princip likadana om samma ämnen?
andersen
09-10-2010, 18:27
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2010, 19:26)  Så de sparar alla trådar, även om det redan existerar i princip likadana om samma ämnen? Svar ja! Vill lägga till det blir jätte jobbigt att söka på odla pga alla trådar.
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2010, 19:26)  Så de sparar alla trådar, även om det redan existerar i princip likadana om samma ämnen? Jajamen. Någon enstaka tråd som eskalerat till världskrig har låsts. Eller plockats bort för all framtid. Men annars finns allt kvar öppet sedan forumet startades.
ryss_борис
09-10-2010, 18:28
CITAT (andersen @ 09-10-2010, 19:27)  Svar ja! Fan vad korkat. Då är de dummare än jag trodde
andersen
09-10-2010, 18:30
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2010, 19:28)  Fan vad korkat. Då är de dummare än jag trodde  Ja det är inte klokt.
Då antar jag att ni två inte är med i Odlas grupp på Facebook...?
CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:38)  Du kan bara hitta dem som har öppen profil ... och de är inte så många utöver artister och andra sk kändisar. Och överhuvudtaget att du ska kunna se någon enda profil på FB så MÅSTE du vara reggad medlem! Tillbaka till diskussionen i starten av den här tråden: Jag googlade på mig själv, och kunde komma till min facebookprofil, men såg ENDAST foto, namn, några exempel på vänner (inte antal), exempel på vilka sidor jag "gillar", typ Intressen, Musik, 'Annat'. Inga logg-inlägg syntes. Jag har satt säkerheten på "endast vänner" på allt.
fuchsian
10-10-2010, 08:33
Face-book, eller inte? Fördelar och nackdelar med det? Är det detta vi diskuterar eller varför blev det "snett"??  Jag är intresserad av att höra och läsa om era åsikter, särskilt från dom som har erfarenheter och sedan är ju ingen fråga för dum! så man lär sig av dem också. Som en novis i detta är det intressant att delta för att skaffa sig info från ER ALLA. ....  fuchian .....
andersen
10-10-2010, 10:37
CITAT (Berith @ 10-10-2010, 08:53)  Då antar jag att ni två inte är med i Odlas grupp på Facebook...?  Jag kan bara svara för mej, nej jag är inte med, och har inte något facebooks konto. Jag är inte med på facebook bara för att datorn tar förmycket tid och om jag skall vara på facebook så blir det nog ingen tid för annat än dator, jag vill ju göra annat åxå.
CITAT (andersen @ 10-10-2010, 11:37)  Jag kan bara svara för mej, nej jag är inte med, och har inte något facebooks konto.
Jag är inte med på facebook bara för att datorn tar förmycket tid och om jag skall vara på facebook så blir det nog ingen tid för annat än dator, jag vill ju göra annat åxå. Ok.  Jag gillar ju Odla så jag smyger mej nog fram till deras grupp där så småningom...
Det gör du alldeles rätt i Berith.
fuchsian
10-10-2010, 16:22
Det verkar så att det inte blir en face-book för min del. De jag vill nå, kan jag nå ändå och jag vill inte berätta om mitt privata där till alla. Det tål att tänkas på. Behöver en ny bildbehandlingsprogram och en ny lapptopp. .... fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|