|
För ett antal år sedan köpte jag ett par växter till min dåvarande särbo, numera make. På plastkrukorna de såldes i stod "Crassula". Hittar dock inte dessa när jag googlar eller tittar i böcker på crassulor... och jag tycker crassulor brukar ge ett rundare och snällare intryck på något vis.  Dessa två har blad som är ca 1 cm, styva och med ganska vass spets. Rankorna står uppåt när de är korta men hänger när de blir lite längre. De verkar bli upp till ca 30 cm och klipper man av stjälken kommer det ut vit klibbig saft. De senaste åren har den ena stått i ett fönster med ganska stark sol, den andra mitt inne i lägenheten. Båda har klarat sig fint. Den i solen har blivit lite blekare än den andra, och blommat nästan konstant, med pyttesmå vita blommor som suttit i princip direkt på stjälken. Den som stått skuggigt har, vad jag vet, inte blommat. (Senaste tiden har båda stått i köket och blommorna är borta, så ingen bild på dem tyvärr.) Vad är detta? Hur ska de skötas egentligen? Så ska vi se om jag kan infoga bilder också...   Sedan har jag en annan liten namnlös planta jag köpte nyligen... Min första tanke var att den påminner lite om en mini-High Chaparall utan taggar. Men jag tror inte det är dess riktiga namn.  Någon som känner igen denna?  Tyvärr hamnade bilderna på sniskan... Och stora blev de också...
varghem
09-10-2010, 06:59
tycker bild 1 och 2 ser ut som min dischidia ruscifolia
Red Top
09-10-2010, 07:28
Bild 3 skulle kunna vara någon stapelia, asblomma.
varghem
09-10-2010, 12:02
CITAT (Red Top @ 09-10-2010, 08:28)  Bild 3 skulle kunna vara någon stapelia, asblomma. njaaaaaaa trodde jag också... men förstora man bilden så ser man små taggar uppe på vissa skott... tror det är en sån där 3-4 kantig bladkaktus
CITAT (varghem @ 09-10-2010, 07:59)  tycker bild 1 och 2 ser ut som min dischidia ruscifolia Ja, en sån är det ju! Tack! Vad bra det är med internetforum! Har aldrig hört eller sett namnet förut, är de ovanliga? Med tanke på hur tålig den verkar borde den ju bli populär, tycker jag. "Million hearts", vackert namn, och passande.
CITAT (Red Top @ 09-10-2010, 08:28)  Bild 3 skulle kunna vara någon stapelia, asblomma. Googlade på det och en del av bilderna var väldigt lika. Hoppas du har rätt, de verkar coola! Får väl se om man kan få den att blomma och kolla... Asblommor luktar  va? Tack för förslaget!
CITAT (varghem @ 09-10-2010, 13:02)  njaaaaaaa trodde jag också... men förstora man bilden så ser man små taggar uppe på vissa skott... tror det är en sån där 3-4 kantig bladkaktus Det är som små borst i toppen på vissa av "bladen", ja. Bladkaktus, som påskkaktusar t ex? Ja, när du säger det så, den påminner om sådana också, så det är nog inte omöjligt. (Heter det blad? De är ju liksom stjälkar också...) De flesta "bladen" har tre kanter, några har fyra. Den är ganska mjuk, känns nästan lite gummiaktig. Fin liten växt oavsett vad det är, hoppas den vill blomma också.
varghem
09-10-2010, 19:15
CITAT (Woodii @ 09-10-2010, 18:18)  Det är som små borst i toppen på vissa av "bladen", ja. Bladkaktus, som påskkaktusar t ex? Ja, när du säger det så, den påminner om sådana också, så det är nog inte omöjligt. (Heter det blad? De är ju liksom stjälkar också...) De flesta "bladen" har tre kanter, några har fyra. Den är ganska mjuk, känns nästan lite gummiaktig. Fin liten växt oavsett vad det är, hoppas den vill blomma också. Är nog en kaktus... dock inte säker på vilken, som du skriver gummiaktig... det är inte stapelian
"Mini-High Chaparallen"  har stått ute hela sommaren, växt till sig och blommar! Visst är det någon sorts kaktus, men vilken sort? Någon "vårkaktus"? [attachment=63932:P8110152.JPG] [attachment=63933:P8110155.JPG] Tycker det där med påsk-/jul-/novemberkaktusar verkar rörigt, någon som kan förklara vad som är vad? Jul- och november-, är samma sort va, någon schlumbergera?
Rhipsalis cereoides ser ut precis så där i växten, men Rhipsalis har små bleka blommor längs grenarna. Det finns flera andra (Lepismium och Hylocereus) som också kan också se ut så där, men blommorna skiljer.
Blomman ser snarare ut som en Epiphyllum eller Hatiora, men jag hittar ingen som ser ut precis så där, så eventuellt är jag helt ute och cyklar.
Just Schlumbergera är det nog inte - de har korta ledstycken och böjda asymmetriska blommor, dina blommor ser raka ut på bilderna.
CITAT (Azur @ 14-08-2011, 23:44)  Rhipsalis cereoides ser ut precis så där i växten, men Rhipsalis har små bleka blommor längs grenarna. Det finns flera andra (Lepismium och Hylocereus) som också kan också se ut så där, men blommorna skiljer.
Blomman ser snarare ut som en Epiphyllum eller Hatiora, men jag hittar ingen som ser ut precis så där, så eventuellt är jag helt ute och cyklar.
Just Schlumbergera är det nog inte - de har korta ledstycken och böjda asymmetriska blommor, dina blommor ser raka ut på bilderna. Oj, det finns visst många sorter! Hittade några hemsidor när jag googlade... Ja, Hatiora är väldigt lik! Lite lustigt att denna inte såldes med blommor, det brukar ju vara grejen liksom, men den är iofs trevlig annars också. Schlumbergera är väl de "vanliga" julkaktusarna? Nä, någon sådan är det inte. Vilka är det som brukar kallas påskkaktus då?
CITAT (Woodii @ 15-08-2011, 00:24)  Schlumbergera är väl de "vanliga" julkaktusarna? Nä, någon sådan är det inte. Vilka är det som brukar kallas påskkaktus då? Nu vet jag inte säkert vilken som har vilket svenskt namn, men den här är antingen en hybrid av olika Schlumbergera-arter, eller en hybrid mellan arter av flera olika släkten, ingen vet säkert. Jag tror det är den som kallas julkaktus. Sen finns den här, som antingen är odlingsformer av Hatiora gaertneri eller en hybrid mellan flera olika Hatiora. Jag tror det är den som kallas påskkaktus. Du skiljer dem på Hatiora'ns "rundade" stamnoder och symmetriska blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|