Sollan A
Har i år försökt få till ett litet men naggande gott morotsland. Gjorde iordning pallkaragar, 2 st på varandra, blandade ihop jord och sand till en riktigt fin morotsjord som blev lucker och fin. Sådde mina frön, gallrade när de kom upp, har vattnat och pysslat och väntat och väntat och väntat på mina fina morötter.
Som vägrar... Har hittat några som man faktiskt kan identifiera som morötter; ca 5 cm långa och 2 cm tjocka.
ranting.gif Vad gör jag för fel? De har inte för mycket näring heller, blasten ser normalstor ut (tycker jag), de har skyddats av duk för att inte få in morotsfluga, jag har gjort vad jag kan.
De såddes iofs rätt sent, kan det bero på det?
Har hört att man kan så morötter på hösten, är det någon som prövat?
Tacksam för hjälp innan jag lägger mina morotsdrömmar i komposten!
Sollan A
Hissar upp denna och undrar på nytt om någon har testat att så morötter på hösten....
Christa
Det är nog inte lättare att lyckas om du sår på hösten. Menar du att blasten ser fin ut men att morötterna blir små eller vad är det som händer?

När sådde du dom?

Vilken sort har du satt?

Hur tätt har de stått?
Sollan A
Sådde efter midsommar.... whistling.gif
Har gallrat så de ska kunna växa och blasten ser ut som det skulle finnas fina morötter under.
Fröerna köpte jag i all hast på Plantagen, alltså Vanliga Morötter...
Det tar sådan erbarmligt tid! Med den här takten får jag väl morötter i januari (om jag bodde varmare vill säga).
Eva 33c
Då är nog orsaken att du sått för sent för att morötterna ska hinna utvecklas bra. I allafall om det inte var en extremt snabbväxande sort. När det går mot höst så stannar ju tillväxten av automatiskt så det gäller att få fröerna i jorden så fort som möjligt när tjälen gått ur backen på våren. Sen höstsådd funkar väl också , fröerna ska alltså inte gro före vintern utan ligga redo för att gro så fort omständigheterna tillåter på våren. Själv har jag aldrig provat då min lust att jobba på kökslandet är ganska låg på hösten... smile.gif
Christa
Det beror på hur långt efter midsommar och var du bor någonstans. Jag har sått någon vecka efter midsommar och haft färdiga morötter i augusti. Det var nantes eller nantestyp.

En del sorter har nog längre utvecklingstid. Jag kände en gång en man som kallades morotsfantomen för att han alltid fick så fina morötter. Han odlade biodymanisk och sålde. Han sådde aldrig före midsommar eftersom man lätt fick krussjuka då innan odlingsväven var uppfunnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon