|
kerstin z5-6
09-10-2010, 10:58
Acotinum sp kläng gråblå Kina Viburnum lobophyllum Eleutherococcus setchuensis -stick aralia Swertia perennis Hurdalsros veratrum carlifonicum Zigadenus elegans
alla antigen -sås färska" eller sådana jag vet /tror behöver upprepade kall varm perioder för att gro bra
Ja, nu börjar det nästan klia i såfingrarna igen!
fuchsian
09-10-2010, 14:09
Ja då, har kollat en del frön och tänkt på att om det är lönt att börja så eller hur man nu gör???? Skulle så gärna så aklejor, för det vill jag ha i min blomlåda nästa år, men det stora MEN är i vägen. vet inte om det lönar sig att starta med det med tanke på att vi kanske är bortresta och då tas det ingen hänsyn om jag har nåt på gång, men sugen blir man ....  ...fuchian....
Lady Hamilton
09-10-2010, 14:25
Vad kul Kerstin  själv väntar jag till 1 Januari med mina sådder men så är jag ju inte lika "perenn" som du
kerstin z5-6
09-10-2010, 15:31
Jag brukar ju starta då, den 1 jan, men nu är det ju lite annorlunda då jag inte ska ha varmt i orangeriet som förr. Sen kunde jag bara inte hålla mej heller ..
Jag haver också sått…. En bytta med frön från Astrantia Maxima har det blivit. De ska visst också sås färska så jag sådde genast när fröna mognat. I övrigt så har jag lite dålig fantasi och kan inte riktigt komma på vad jag vill så inför nästa säsong.......men det brukar ordna sig. Innan jag vet ordet av så sitter jag här med över 100 sådder i min lilla 1:a /Anki
pebblelake
09-10-2010, 20:31
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2010, 11:58)  Acotinum sp kläng gråblå Kina Viburnum lobophyllum Eleutherococcus setchuensis -stick aralia Swertia perennis Hurdalsros veratrum carlifonicum Zigadenus elegans
alla antigen -sås färska" eller sådana jag vet /tror behöver upprepade kall varm perioder för att gro bra Jag också! Grå valnöt,glanslind,manchurisk valnöt,hästkastanj mm. Hoppas dina veratrum kommer upp,mina som jag sådde ifjol väntar jag än på. Men du brukar ju få upp det mesta!
kerstin z5-6
10-10-2010, 10:16
Just Veratrum kan vara väldigt seg .. ge inte upp!
fuchsian
19-10-2010, 08:37
Jaadå, det blir att så Aklejorna nu och när det inte är större beskymmer med dom under vintern, så varför inte? Har fått hem fr. Odla 2 sorter, och från impecta kommer ett par till och lite annat. Visst katten ska jag ha ett litet "såhus" till vårkanten och börja så inne annat och sedan ut med dom, när allt är gjort som det ska. Det kvittar om jag kommer igång med sådden lite senare, men jag vill, jag vill.......  ..Fuchsian....
Solstorm
19-10-2010, 08:43
Kerstin, ställer du sådderna utomhus eller i orangeriet?
kerstin z5-6
19-10-2010, 15:25
Ja det är ju just det..Jag testar i år, ingen värme före februari och då i mindre "tält" med fläkt och lyse.,i orangeriet.Jag hoppas detta ska fungera bra, from mars behövs nog bara fläkt nattetid och iomed att jag inte kör värmen förrän de gror tror jag kostaden blir ung som att ha fläkten i växthuset förr:)
Solstorm
20-10-2010, 05:28
Jag funderar på att så en del nu under hösten och låta dem stå ute.
Maggan H
20-10-2010, 07:25
Känner inte till dina sorter Kerstin, men så brukar du ju ha ovanliga sorter också! Jag ska idag så Tacca för 3:e gången. Har försökt i 2 år att få upp dem utan resultat, denna gången ska de få stå i mitt gamla akvarium direkt under lysrampen som ska vara på dygnet runt. Nu SKA de gro!
kerstin z5-6
20-10-2010, 18:20
Så ute ska jag göra med , men inte förrän januari och då får de vara ute toll mars 8-10 v räcker även för de mest hårdhudare stratifieringar.Nu finns risk för både sork o fågelangrepp på sådderna här. Tacca har jag inte testat men den är faschinerande, jag tror hög luftfuktighet o värme kan göra det  Lycka till!
fuchsian
20-10-2010, 21:07
När ni sår era frön nu och ställer dem sedan ut, så vart lägger ni det? Ute i det fria, eller under taknocken, eller i kallväxthus? Vad har ni att täcka över dessa sådda krukor el. vad det nu kan vara?
Jag sitten här med mina aklejapåsar och har fyllt en del krukor i garaget, men längre än så har jag inte hunnit. Jag har läst i forumet och försökt att få lite riktlinjer på det hela.
Skulle man kunna göra så med andra perenna frösorter?
Jag kommer nog lämna kvar lite frö i påsen, ifall att, och så ute på våren om det andra skulle inte lyckas.
Hur brukar ni göra med tomater? Sår ni dem eller köper ni färdiga plantor? .. Fuchsian ...
sqrulan
20-10-2010, 21:20
Akleja gror bäst om den får en köldperiod, låt den stå ute så gror den till våren. Jag brukade ställa ut mina sådder under snön men nu vet jag att det går bra att så och ställa ut dom på min kalla altan i februari. Skydda mot fåglar med snö eller annat, en låda eller nåt.
Helen i Piteå Zon 5
21-10-2010, 08:41
Kul att få starta upp med lite sådder Även jag har startat, men med endast få sorter
kerstin z5-6
21-10-2010, 18:12
Kör ett förtydligande som de flesta redan vet: stratifiera: Varmt eller kallt ofta när det gäller perenner betyder detta-de behöver en kall period för att gro vanligt är 6-8 v -tex för Aklejor De KAN gro utan , men blir ofta så mkt bättre , =fler gror med en kylperiod. Så, i såjord i lämpligt såkärl såjorden ska vara fuktad, lagom är när den känns som en fuktig tvättsvamp Många fro är ljusgroende dvs sås på ytan, några få vill ha mörkt /tex delpinium och violer/ Dra en plastpåse över sådden knyt ej igen ställ sådden ute, minst 6-8 v innan du önskar att den ska gro Ta in efter denna tid under lysrör eller låt sådden vara ute till i vår. De gror då när lufttemp är rätt Lämnar du ute är uttorkning alltid en fara. Lätta på plasten succesivt för att ssm ta bort den helt Skola ut när du har minst två bladpar förutom de två första hjärtbladen
fuchsian
21-10-2010, 18:51
Kerstin,
Så du menar att jag kan så flera andra perenner som jag sår aklejor? Violer, alunrot och andra? Jag har inte fått alla ännu, så jag kan inte ge namnen på dom, men sedan, skulle jag kunna fråga dig mer om detta när resten av fröerna kommer? Jag vet med mig att vissa av dem ska inte ha en köldperiod, men ändå kunna hantera dom någorlunda rätt och slippa ha för mycket att förså på vårkanten. ...Fuchsian.....
kerstin z5-6
21-10-2010, 19:01
Ja det går fint att fråga Alunrot brukar gro utan kyla viol vill ha mörkt täck fröna med jord fråga bara ,här finns jättemånga med kunskap om olika fröslag
kerstin z5-6
28-10-2010, 23:00
sått 6 sorter av penstemon.
Maggan H
29-10-2010, 07:10
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-10-2010, 00:00)  sått 6 sorter av penstemon. Nya sorter Kerstin? Eller sådana du vill ha fler av?
kerstin z5-6
29-10-2010, 08:35
Nya sorter,bla P.virens,mensarum,paysoniorum, från 6-50 cm höga.Penstemon frö gror bra även om de är över ett år gamla.Dessa beställde jag i fjol men sådde dem aldrig.Många har 12 veckors stratifieringstid,därav denna tidiga sådd:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|