|
netaave
09-10-2010, 15:29
Har precis gått igenom mina kryddor inför årets beställning, ja jag beställer på nätet en gång om året. Det jag slås av är hur mycket olika kryddor jag har idag jämfört med för 10-20 år sen. Då räckte kryddhyllan ovanför spisen men nu har jag dessutom en låda i skafferiet och bara dom jag använder varje dag och fyller på ofta ovanför spisen. Är det lika för er?
Skruttis
10-10-2010, 07:51
Samma sak här! När jag en gång i tiden flyttade hemifrån så var allt jag hade, salt och svartpeppar och min man, salt och vitpeppar. Numera är vi båda glada i att botanisera bland "nya" kryddsorter så köket håller på att svämma över. Kryddhyllan skulle behöva vara fem gånger så stor (minst).
Kryddor är A och O i matlagningen! Jag har också en del
Jag hade salt och peppar och kanel (till filen) när jag träffade min man för 20 år sedan. När vi flyttade ihop hade han med sig en hel kartong med kryddor. Och så har det fortsatt. Fast när det är jag som lagar mat blir det mest salt, peppar och grillkrydda som används. Det är inte jag som är kocken i detta hushåll.
Huggorm
10-10-2010, 13:44
Salt, cayennepeppar, aromat och tabasco, det räcker. Möjligtvis svartpeppar också, men det är sällan. Jag städade nyligen kryddhyllan och kastade burkar där datumet gick ut 2005.
malcolm
10-10-2010, 13:45
Visst har man samlat på sig kryddor genom åren och vissa vet jag knappt vad de skall vara till, säkert sådant som dottern köpt när hon experimenterat med nya recept. Malen vitpeppar kommer dock inte in i detta hus, rena nyspulvret tycker jag.
Piccante
10-10-2010, 14:11
Har påsar med allt möjligt i kryddskåpet. Köper ofta storpack. Sen har vi färska med i kryddlandet. Aromat, grillkrydda och andra glutamatberikade produkter går bort helt!
malcolm
10-10-2010, 14:16
Knorr grillkrydda brukar jag blanda med soja och använda som marinad till fläskkött och kyckling, aromat får dock vara.
netaave
10-10-2010, 15:01
Är väl dom nya maträtterna man tar till sig som skapar nya kryddbehov också, sen alla örter man odlar och torkar  Hade just en diskussion med min dotter om den mest svenska maträtten och hon drog till med spagetti o köttfärssås, och det stämmer ju kanske idag men den var ju väldigt exotisk då den kom  Jag håller nog fortfarande på att korv o potatis är mest svensk, gärna med ett stekt ägg till den kräver ju inte heller så mkt mer än salt på ägget o potatisen  Jag använder idag väldigt mycket spiskummin och vitlök t.ex. likaså oregano och timjan som jag odlar själv. Paprikapulver är himla smidigt o sätta piff på saker med också, lika vanlig som svartpepparn i detta hus. Vitpeppar använder jag till "mjölkmat"
Inlagd sill med potatis är väldigt svenskt för mig. Och stekt strömming.
malcolm
10-10-2010, 16:00
Köttbullar med potatis (mos eller hela) o. gräddsås fast utan lingon för min del. [attachment=55451:svenskaflaggan.jpg]
netaave
10-10-2010, 16:41
CITAT (malcolm @ 10-10-2010, 17:00)  Köttbullar med potatis (mos eller hela) o. gräddsås fast utan lingon för min del. [attachment=55451:svenskaflaggan.jpg] Fast köttbullar är väl utländskt (turkiskt?) från början.
Red Top
10-10-2010, 16:55
Hemma hos mina föräldrar hade vi salt, vit- o svartpeppar, cayennepeppar, paprika, curry, lagerblad, kryddnejlika, kryddpeppar, ingefära, timjan, mejram, muskot mm. Min mor gillade att pröva nya maträtter. Själv har jag alltid ovanstående plus bl a koriander, spiskummin, gurkmeja, saffran, kanel, rosépeppar, basilika, oregano, dragon, grönpeppar, mynta, rosmarin, salvia, enbär, och chili förstås. Eftersom jag bakar mkt matbröd har jag fänkål, kummin, anis. Kardemumma är ett måste till bullbak och som smaksättare i kaffe/te. Kryddblandningar köper jag ytterst sällan. Kan hända någon gång att det slinker ner en påse franska örter. Jag köper vissa kryddor, som jag använder mycket i stora påsar. Annars köper jag små påsar. Första gången jag köper en ny sort, köper jag i glasburk, som jag sedan återanvänder i all evighet. Köper sällan malda kryddor. Föredrar att mala/mortla själv. Alla mina kryddor förvarar jag mörkt och svalt, eftersom de håller längre då. Har kryddhyllor på insidan av skafferidörren, så det är lätt att komma åt. I frysen har jag alltid persilja, dill, ingefära, gräslök. En del kryddor odlar jag själv och torkar. Kryddor är roligt. Det är så lätt att piffa till enkla maträtter, om man har ett litet urval till hands. Det svenskaste jag kan komma på just nu är nog bruna bönor med fläsk.  Eller förresten; persiljestuvad potatis med isterband.
netaave
10-10-2010, 17:04
Jag efterlyser större sortiment av kryddor i påse i butikerna, det är mkt därför jag handlar på nätet förutom att det är bekvämt. Kryddblndningar köper inte jag heller gör dom helst själv undantaget är dock curry
Red Top
10-10-2010, 17:16
Håller med dig. Det är dåligt utbud. Men det blir bättre och bättre.
Går man till asiatiska eller andra affärer med nysvensk kundkrets kan man hitta en hel del.
malcolm
10-10-2010, 17:32
CITAT (netaave @ 10-10-2010, 17:41)  Fast köttbullar är väl utländskt (turkiskt?) från början. Kåldolmar också, tom. pizza är utländskt även om dagens barn knappt tror det.
Neta - har du lust lägga in en länk där du handlar.
Jag fick plötsligt en ide till julklapp.
netaave
10-10-2010, 17:37
CITAT (malcolm @ 10-10-2010, 18:32)  Kåldolmar också, tom. pizza är utländskt även om dagens barn knappt tror det.  jepp pizza är väl ny mat, kåldolmar har vi ätit länge men stämmer dom också är turkiska CITAT (Alba @ 10-10-2010, 18:34)  Neta - har du lust lägga in en länk där du handlar.
Jag fick plötsligt en ide till julklapp. http://borgebykryddgard.jetshop.seHandlar 1 ggr om året, dom har lite annat kul också, te m.m.
evelina
10-10-2010, 18:10
Jag handlar härifrån dom har mycket ekologiska odlade kryddor som jag vill ha. http://www.angagard.com/
Någon som vet var man kan köpa snygga kryddburkar i glas? Jag köper kryddor i påse ibland men tycker det blir lite bökigt att förvara dem i påsarna. Svårt att hitta bland alla påsar.
CITAT (batski @ 10-10-2010, 20:23)  Någon som vet var man kan köpa snygga kryddburkar i glas? Jag köper kryddor i påse ibland men tycker det blir lite bökigt att förvara dem i påsarna. Svårt att hitta bland alla påsar. IKEA har flera varianter.
netaave
10-10-2010, 20:14
CITAT (batski @ 10-10-2010, 20:23)  Någon som vet var man kan köpa snygga kryddburkar i glas? Jag köper kryddor i påse ibland men tycker det blir lite bökigt att förvara dem i påsarna. Svårt att hitta bland alla påsar. De flesta kryddshoppar på nätet har nog burkar också
Överbölingen
10-10-2010, 22:31
Kryddor är ju grunden till god mat. Är ofta ensam fleradagar iveckan under årstiden "sparkföre" i Böle. Då experimenterar jag vilt. Iblandfår jagta till portion nr två för att rädda anrättningen. Blir ett bra så får tvåan vila i frysen.
Men skam att sägandes är vi inte så "receptoriska" någon av oss ifamiljen. Möjligen sonhustrurna. Eva, jag och sönerna har mer stilen "Vad gör vi av det här då?".
Vi harnågrafå hållpunkter 1 Kött skall vara rött till rosa i mitten Den grå/bruna ytan skall vara så tunn som möjligt och innerdelenså jämn i kulören som vi fixar. Rättesnöre är att hela köttbiten skall ha rumstemp vid anrättningstidpunkten. Ta fram entrecoterna vid lunchen ur kylen eller på morgonen ur frysen. Sätt en ny plastpåse om förpackningen (utan att förluta) ochställ några timmar i varmt kranvatten. Köttet blir perfekt tinat men aldrig mer än tre timmarföre stekningen. Det blir garanterat mört.
Bryn kött ihet panna före färdigstekning. Använd gärna två plattor och två pannor. Elplattor svalnar långsamt. Nu kryddar du. Långstekning av stekar, sadel och fågel kan man i allmänhet krydda från början. Oftast har man ju marinerat dem.
Åter till kryddningen enl min filosofi. Använd få kryddor till köttet. Svart,vit-eller kryddpeppar. Fläsk och tamfågel kvicknar till av ingefära. Vilt lyfter av enbär. Nöt och allt rött kött av lite, lite kaffe och en gnutta messmör. (Östersund är messmörets huvudstad).
I såsen kan du sedan slå dig lös och experimentera. Det går alltid att börja om om det blir fel. Senaste trial and errorgrejen fick en läcker svampsås att skära sig. Orsak — jag blandade riktigt smör och flytande margarin av missriktad snålhet.
Lök av diverse slag, färska kryddväxter, hemtorkade eller köpta är kul att testa. Prova olika citrusfrukter och deras skal. Lite gammalmodig som jag är så föredrar jag riktig grädde och gräddfil i matlagning framför cremefraiche och youghurt. (Skengraviditeten hålls tillbaka av lagom stora portioner).
Detfinns en intressant kryddvärld i våra svenska trädgårdar. Bärbuskarna! Vissa annueler! Vissa vårlökars blommor! Träden på gården och i skogsbacken (gran, tall, en mm) (öh! undvik idegran!). Svamp som krydda är inte heller fel. Malda trattisar t ex.
Tack Anma och netaave
malcolm
11-10-2010, 08:00
ÖoB har burkar av olika modeller med täta lock.
CITAT (netaave @ 10-10-2010, 18:37)  jepp pizza är väl ny mat, kåldolmar har vi ätit länge men stämmer dom också är turkiska http://borgebykryddgard.jetshop.seHandlar 1 ggr om året, dom har lite annat kul också, te m.m.
fuchsian
11-10-2010, 09:26
När jag lagade mat, då ville jag ha det så rent och hade lite vardagskryddor i kökslandet, men det var inte så på ropet och jag ledsnade. Det blev köpekryddor istället och maken fortsätter i samma anda.
Kryddor och kryddväxter använde vi hemma, endast saltet var köpt. Vi hade turen att få ha mormor hos oss och hon kunde det mesta. Utöver hushållskryddor, ville hon gärna ha andra örtväxter och rötter ur naturen och sedan förberedde hon även till oss ett "första-hjälpen" apotek.
Själv har jag ingen större intresse att odla kryddor och vad ska man det ogräset till, konstaterade maken som är numera kocken i huset. Kanske kan det bli, vem vet. ....fuchian....
CITAT (malcolm @ 11-10-2010, 09:00)  ÖoB har burkar av olika modeller med täta lock. Tack!
netaave
11-10-2010, 12:14
Här säljer dom också både kryddor, te, kaffe burkar m.m. http://www.svampbutiken.com
CITAT (netaave @ 11-10-2010, 13:14)  Här säljer dom också både kryddor, te, kaffe burkar m.m. http://www.svampbutiken.comNu har jag en massa ställen att kolla upp  Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|