|
malcolm
09-10-2010, 17:04
Har sett att Biltema börjat sälja toastolar, billiga men vågar man köpa en så´n med tanke på reservdelar, packningar mm. i framtiden...
Toalettstol Skandinavisk modell av porslin. Ekonomispolning 3/6 L. S-Trap för golvanslutning. Pris Antal
88200 669,00
[attachment=55407:88_200_s.jpeg]
Huggorm
09-10-2010, 19:03
Reservdelar kan säkert vara svårt att få tag på, men packningar och andra enklare grejer kanske är standardstorlek eller så går det att tillverka själv.
AndersKbg
10-10-2010, 00:09
Biltema..vad säger man? På Biltema ska man köpa bromsbelägg, avgassystem och torkarblad till gamla 240. Det var länge sedan jag slutade handla där, typ när de började sälja vattenkranar, kakel och leksaker.
Sicket skitställe.
*Stintan*
10-10-2010, 00:33
CITAT (AndersKbg @ 10-10-2010, 01:09)  Biltema..vad säger man?
Sicket skitställe. Inte konstigt då att dom säljer toastolar
Även jag såg reklamen om toastolen, jag är tveksam till köp.
Köpte en billighetstoa för ca 8 år sedan, 1000 kr, krånglade ofta, slängde den efter 3 år.
För 700SEK så hade jag provat!
andersen
10-10-2010, 10:43
CITAT (AndersKbg @ 10-10-2010, 01:09)  Biltema..vad säger man? På Biltema ska man köpa bromsbelägg, avgassystem och torkarblad till gamla 240. Det var länge sedan jag slutade handla där, typ när de började sälja vattenkranar, kakel och leksaker.
Sicket skitställe. Jag tycker att Biltema är bra, dom har bra med verktyg som duger till en hobbymeck,men jag tror inte att jag skulle köpa en toastol ifrån dom, utan jag hadde nog köpt ett "dyrt"märke och hoppas på att pengarna motsvarar kvalite,det brukar ju vara så att man får vad man betalar för.
Huggorm
10-10-2010, 10:56
Men frågan är hur mycket reservdelar man kan köpa till en Gustavsberg innan det motsvarar inköpspriset för biltemastolen? Jag köpte förresten kakel till köket på biltema, och den höll god kvalitet
Blev tvungen att köpa hela insatsen till vår förra toastol, minns ej vilket märke det var men det var IDÖ eller Gustavsberg eller nån annan av de stora kvalitetsmärkerna. Gick inte att köpa bara den lilla plastdelen som var sliten (och dessutom löstagbar) utan var, som sagt, tvungen att köpa hela grejen som reglerar spolningen. Gick på 800:-. Denna stol var 4 år gammal när den gick sönder. Jag skulle alla gånger köpa en ny stol för 700:- efter den erfarenheten, om den var snygg förstås och inte hade ett biltemamärke synligt. Jag hatar biltemas grejer där deras fula logga syns tydligt. I varje fall på sådana saker som syns hela dagarna, som toastol, musmatta med mera.
Anki på Öland
10-10-2010, 12:21
CITAT (Uggi @ 10-10-2010, 09:12)  ................Köpte en billighetstoa för ca 8 år sedan, 1000 kr, krånglade ofta, slängde den efter 3 år. Har haft min för 999:- i snart 5 år - inga problem någon gång! När man väl fått dit den vill säga - det finns tydligen inga standardmått alls på toalettstolar. Utvattenhålet i golvet var för stort så det gick inte att ha packningen kvar, invattenröret var stort avstånd från det förra så där fick vi skarva. Avståndet från väggen var stor skillnad på och storleken på golvet var också olika men avståndet mellan hålen för att skruva fast den på golvet var samma. Det var det jag hade mätt för jag hade sett att dom var olika på olika stolar och hade antagit att alla andra mått var standardmått....... Anki
malcolm
10-10-2010, 13:12
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2010, 01:33)  Inte konstigt då att dom säljer toastolar 
AndersKbg
10-10-2010, 13:15
Jag skrev mitt inlägg för att jag är lite emot hela Biltemagrejen som sådan. Allt hänger på vad man vill ha för kvalitét och inget annat. Jag har satt kakel åt en vän som handlade där och 1/3 fick bytas för att plattorna varierade i tjocklek. Usel kvalitét. Å andra sidan köper jag inte färg på Ö&B heller. En toastol lägger jag utan vidare en extrapeng på, det är inget jag vill hålla på att meka med. Givetvis kan en dyrare stol gå sönder också, men det är nog inte lika vanligt. Verktygen de har är för hobbybruk och inget annat, ren skit mao. Som sagt...bromsbelägg möjligtvis och kanske torkarblad, resten kvittar. Våga vägra Biltema.  CITAT (*Stintan* @ 10-10-2010, 01:33)  Inte konstigt då att dom säljer toastolar  Det var tanken med det jag skrev. Ironi är svårt ibland. Malcolm -sluta skratta.
malcolm
10-10-2010, 13:22
CITAT (AndersKbg @ 10-10-2010, 01:09)  Biltema..vad säger man? På Biltema ska man köpa bromsbelägg, avgassystem och torkarblad till gamla 240. Det var länge sedan jag slutade handla där, typ när de började sälja vattenkranar, kakel och leksaker.
Sicket skitställe. Jag har handlat mycket på Biltema genom åren och det mesta har varit bra förutom ett bilbatteri som var slut redan efter första vintern och en hörnslip som bara låter men slipar uruselt. Deras avgassystem är minst lika bra som övrigas och det är aldrig några problem med passformen. Köpte en elektrisk kap- och gersåg med lasersikte därifrån förra sommaren och den är helt suverän precis som deras svetsinverter. Tycker inte att Biltema är ett "skitställe" även om alla deras produkter inte håller högsta klass men man får tänka efter lite VAD men köper. Blir nog en, möjligtvis två toastoler där för som någon sa, delar till en IDO eller en Gustafsberg kan kosta mer än 700 kr, skall dock åka och titta först innan jag slår till.
Huggorm
10-10-2010, 14:01
CITAT (AndersKbg @ 10-10-2010, 14:15)  Verktygen de har är för hobbybruk och inget annat, ren skit mao.
Som sagt...bromsbelägg möjligtvis och kanske torkarblad, resten kvittar. Bromsbeläggen slits fort, och biltemas egna torkarblad torkar och blir hårda väldigt snabbt. Bara bosch torkarblad för mig tack. Jag köpte biltemas egna AA-batterier till en kamera jag hade tidigare. Tre bilder kunde jag ta, sedan var batterierna tomma. Men en del av verktygen är faktiskt bra. Men då kostar dom också lika mycket som i andra affärer.
malcolm
10-10-2010, 14:12
CITAT (Huggorm @ 10-10-2010, 15:01)  Bromsbeläggen slits fort, och biltemas egna torkarblad torkar och blir hårda väldigt snabbt. Bara bosch torkarblad för mig tack.
Jag köpte biltemas egna AA-batterier till en kamera jag hade tidigare. Tre bilder kunde jag ta, sedan var batterierna tomma.
Men en del av verktygen är faktiskt bra. Men då kostar dom också lika mycket som i andra affärer. Håller inte med dig på en enda punkt, bromsbeläggen slits inte fortare än de som är köpta någon annanstans (har sådana på nu), inte torkarbladen heller (har även sådana) och deras batterier (inte bilbatterier) är jättebra men många digitalkameror dra extremt mycket ström och numera har jag en laddningsbar. Priset på tex. en skiftnyckel skiljer sig betydligt gentemot Bahco och kvalitén på det sistnämnda är betydligt överdriven. När det gäller hammare bör man köpa en Stanley eftersom billighetshammare är för mjuka i skaftet och böjer sig när man skall dra ut spik större än nubb eller masonitspik.
theseraphim
10-10-2010, 22:17
CITAT (malcolm @ 10-10-2010, 15:12)  Håller inte med dig på en enda punkt, bromsbeläggen slits inte fortare än de som är köpta någon annanstans (har sådana på nu), inte torkarbladen heller (har även sådana) och deras batterier (inte bilbatterier) är jättebra men många digitalkameror dra extremt mycket ström och numera har jag en laddningsbar. Priset på tex. en skiftnyckel skiljer sig betydligt gentemot Bahco och kvalitén på det sistnämnda är betydligt överdriven. När det gäller hammare bör man köpa en Stanley eftersom billighetshammare är för mjuka i skaftet och böjer sig när man skall dra ut spik större än nubb eller masonitspik. Håller nog med förre skribenten, köpte deras bromsbelägg till min förra Volvo och det blev till att byta ofta...:-( samma sak med deras halvdåliga torkarblad men förvisso så kan man köpa sex till priset at ett med högre kvalite men nu för tiden lägger jag hellre lite mer pengar för att slippa byta hela tiden. Deras AA batteri är lika dåliga som alla andras ekonomi AA batterier, köp bara dyrare för det lönar sig.
malcolm
11-10-2010, 08:21
Vidhåller att bromsbeläggen håller lika länge, körde med dessa både till min förra Volvo och till min nuvarande SAAB, båda bilarna med automatlåda fö. vilket innebär att man bromsar mer än med en manuellt växlad bil. Samma sak med torkarblad, har haft dyra från macken som fransat sig tämligen snabbt men de jag har nu funkar jättebra efter två år och lämnar inga ränder efter sig. Vad det gäller AA-batterier så är det mina barn som är experter på sådana efter otaliga portabla CD-spelare, mp3-spelare etc. och de har också tyckt att Biltemas har varit bäst (Clas Ohlsons sämst). Fabrikatet med kaninerna "som går och går" (minns inte fabrikatnamnet nu) fick uselt betyg i test.
Här kan ni se en test av torkarblad gjord av testfakta. Biltemas torkar blad klarade sig mycket bra! http://www.testfakta.se/img/2007/4/23/11888.pdf
Huggorm
11-10-2010, 08:37
Jag köpte en slutljuddämpare till min gamla dieselmerca på biltema. Passformen var väll bra med fästpunkter och så, men diametern på röret var runt 10mm mindre än på den gamla. Det slutade med att jag fick svetsa skarven i stället för att bara trycka dit ljuddämparen och dra åt klamman
malcolm
11-10-2010, 08:47
Jag har avgassystem från Biltema också förutom röret precis framför katalysatorn som inte fanns på Bt då det var en slags fläta för att kompensera för gupp, vibrationer etc. Köpte detta rör på SAAB men det var inga svårigheter alls att att få SAAB original att passa ihop med biltemagrejorna. Skiljer det så mycket som 10 mm på rören har man nog köpt fel.
Huggorm
11-10-2010, 08:53
CITAT (malcolm @ 11-10-2010, 09:47)  Skiljer det så mycket som 10 mm på rören har man nog köpt fel. Allt annat stämde, form, upphängningskrokar och liknande. Och den gamla ljuddämparen var mercedes original, så den bör ha varit i rätt storlek
Red Top
11-10-2010, 09:02
Från toastolar till avgassystem. Mycket "skitprat". Själv älskar jag gubbdagiset Biltema. Framförallt för deras billiga trädgårdsartiklar. Lika bra kvalitet som "fina märket", om inte bättre, till halva priset eller mindre. Jag håller inte med er, som säger att de dyra varorna alltid är bättre. Min erfarenhet är att det kanske stämde en gång i tiden, men numera tillverkas de flesta "märkesvaror" på samma ställe som den billigare varan. Det är bara märket, som skiljer. Och jag betalar inte dyrt för ett varumäke. Varken när det gäller prylar eller kläder.
malcolm
11-10-2010, 09:06
Fanns två rördimensioner till min SAAB att välja på, jag har den grövre modellen. CITAT (Red Top @ 11-10-2010, 10:02)  Jag håller inte med er, som säger att de dyra varorna alltid är bättre. Min erfarenhet är att det kanske stämde en gång i tiden, men numera tillverkas de flesta "märkesvaror" på samma ställe som den billigare varan. Det är bara märket, som skiljer. Och jag betalar inte dyrt för ett varumäke. Varken när det gäller prylar eller kläder. Så var det ju med IKEA också förr i världen men numera är det väl knappast någon som ifrågasätter deras kvalitét.
Huggorm
11-10-2010, 09:15
CITAT (malcolm @ 11-10-2010, 10:06)  Så var det ju med IKEA också förr i världen men numera är det väl knappast någon som ifrågasätter deras kvalitét. Jämfört med andra spånskivemöbler är väll ikea bra, men jämfört med möbler av massivt trä är ju det mesta skräp. Jysk bäddlager säljer dock ännu värre grejer.
malcolm
11-10-2010, 09:24
CITAT (Huggorm @ 11-10-2010, 10:15)  Jämfört med andra spånskivemöbler är väll ikea bra, men jämfört med möbler av massivt trä är ju det mesta skräp. Jysk bäddlager säljer dock ännu värre grejer. Jag har inte handlat speciellt mycket på Jysk men de grejor jag har därifrån har funkat bra, två TV-bord, en hatthylla i massiv ek och tre skrivbordsstolar bla. men deras påslakan måste man tvätta separat första gången eftersom de släpper otroligt med färg.
CITAT (Huggorm @ 11-10-2010, 10:15)  Jämfört med andra spånskivemöbler är väll ikea bra, men jämfört med möbler av massivt trä är ju det mesta skräp. Jysk bäddlager säljer dock ännu värre grejer. Men det är ju så att mycket på fina möbelbutiken också är spånskiva i grunden med faner på. Ofta lika bra eller sämre kvalitet än Ikeas för mycket mer pengar. Ikeas billigaste möbler är inte alls i samma klass som de lite dyrare från Ikea, vilka fortfarande är mycket billigare än fina möbelaffärens. Edit: Kom på att en av Ikeas billigaste möbler är massiv furu, INGO. 449 kr för ett matbord. Den kan man måla eller lacka som man vill.
malcolm
11-10-2010, 09:40
Mina köksmöbler är av massiv furu... från IKEA
AndersKbg
11-10-2010, 12:57
CITAT (Anma @ 11-10-2010, 10:36)  Men det är ju så att mycket på fina möbelbutiken också är spånskiva i grunden med faner på. Ofta lika bra eller sämre kvalitet än Ikeas för mycket mer pengar. Ikeas billigaste möbler är inte alls i samma klass som de lite dyrare från Ikea, vilka fortfarande är mycket billigare än fina möbelaffärens.
Edit: Kom på att en av Ikeas billigaste möbler är massiv furu, INGO. 449 kr för ett matbord. Den kan man måla eller lacka som man vill. IKEA gör väldigt bra möbler om man ser det som spånskivemöbler och inget annat. Men det är som du säger, man får gå väldigt högt upp i pris för att komma ifrån skivmaterial. Även i de allra dyraste prisklasserna förekommer det skivmaterial men då är det A-lamell, stavlimmad furu eller gran med fanér på. Går man in i fina möberaffären och synar deras bokhyllor så är det 100% skivmaterial de är byggda av...förutom lådfronterna, vilket är det gemene man kollar på. Massivt trä är ingen hit eftersom det gärna slår sig med tiden, oavsett vad det kostar.
CITAT (AndersKbg @ 11-10-2010, 13:57)  IKEA gör väldigt bra möbler om man ser det som spånskivemöbler och inget annat. Men det är som du säger, man får gå väldigt högt upp i pris för att komma ifrån skivmaterial. Även i de allra dyraste prisklasserna förekommer det skivmaterial men då är det A-lamell, stavlimmad furu eller gran med fanér på. Går man in i fina möberaffären och synar deras bokhyllor så är det 100% skivmaterial de är byggda av...förutom lådfronterna, vilket är det gemene man kollar på. Massivt trä är ingen hit eftersom det gärna slår sig med tiden, oavsett vad det kostar. Nja, finska "kvalitetshyllan" Timantti, som dessutom är dyr, har spånskiva med faner på. Finns många fler exempel. Lite kul när trådar heter toastol och handlar plötsligt om bokhyllor...  fl´åt för OT.
AndersKbg
11-10-2010, 13:26
CITAT (Anma @ 11-10-2010, 14:20)  Nja, finska "kvalitetshyllan" Timantti, som dessutom är dyr, har spånskiva med faner på. Finns många fler exempel. Sa jag något annat? Edit; Kom att tänka på att vi kanske har olika definitioner på "dyra möbler". Detta är ett sideboard från Olby som kostar runt 35000:- men fortfarande inte byggt i massivt trä. http://www.olbydesign.se/listproducts.php?cat=8&prod=50
CITAT (AndersKbg @ 11-10-2010, 14:26)  Sa jag något annat? Edit; Kom att tänka på att vi kanske har olika definitioner på "dyra möbler". Detta är ett sideboard från Ohlby som kostar runt 35000:- men fortfarande inte byggt i massivt trä. http://www.olbydesign.se/listproducts.php?cat=8&prod=50Ja, gjorde du inte det? Eller är det jag som inte fattar? "Även i de allra dyraste prisklasserna förekommer det skivmaterial men då är det A-lamell, stavlimmad furu eller gran med fanér på." skrev du. På timanttis hemsida står: "Som råmaterial för spånskivorna används flis från sågindustrin, vilket betyder att användningen av skivorna i sig gynnar ekologisk och effektiv användning av råmaterial." Det är väl inte samma sak som A-lamell, stavlimmad furu eller gran? CITAT (AndersKbg @ 11-10-2010, 14:26)  Sa jag något annat? Edit; Kom att tänka på att vi kanske har olika definitioner på "dyra möbler". Detta är ett sideboard från Olby som kostar runt 35000:- men fortfarande inte byggt i massivt trä. http://www.olbydesign.se/listproducts.php?cat=8&prod=50Jo, det är klart. Jag tycker ju att en normalstor bokhylla av spånskiva som kostar 17.000:- är dyr.
AndersKbg
11-10-2010, 13:45
CITAT (Anma @ 11-10-2010, 14:33)  Ja, gjorde du inte det? Eller är det jag som inte fattar? "Även i de allra dyraste prisklasserna förekommer det skivmaterial men då är det A-lamell, stavlimmad furu eller gran med fanér på." skrev du. På timanttis hemsida står: "Som råmaterial för spånskivorna används flis från sågindustrin, vilket betyder att användningen av skivorna i sig gynnar ekologisk och effektiv användning av råmaterial." Det är väl inte samma sak som A-lamell, stavlimmad furu eller gran? Nej det är inte samma sak. Men för att förklara enkelt så används spånskivor i de billigaste möblerna. Att skriva "flis från sågindustrin" betyder bara att det är en vanlig spånskiva, de vill bara inte skriva ordet. En prisklass upp börjar lamellskivor användas, men då är man ett antal tusenlappar upp i förhållande till spånskivemöbler. Kanske i segmentet 20-30000:- Ska man köpa en bokhylla i 100% massiv ek så kostar det utan vidare över 50000:- och det finns inget som säger att den är bättre. Massivt trä är i regel sämre än stavlimmat eftersom det gärna slår sig med tiden och det är mer känsligt öht. Med A-lamell menar jag alltså stavlimmad furu/gran med fanér. Det tragiska är att det väldigt ofta står att möbeln är gjord i massivt trä trots att det inte är det. Och det lustiga är att personalen i butiken är "omedvetna" om hur det egentligen ligger till. Det är mer än en gång som jag har dragit ur en byrålåda och visat dem änden på en lamellskiva. Trolleri. En svindyr möbel i "massiv björk" är oftast en A-lamell med björkfanér.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|