Full version: Bofasta nötväckor?
Monarda
Hade ju det stora nöjet i somras att få följa ett par nötväckors bobygge som resulterade i ett antal ungar. I dag gjorde jag en lite ovanlig observation när några talgoxar nyfiket kollade runt i holken där väckorna häckade. Som små stridspiloter infann sig genast ett antal nötväckor och gav talgoxarna en rejäl match och visade tydligt att här hade dom inget att göra.
Det verkar ju faktiskt som dom fortfarande betraktar holken som sin. Ska bli spännande att se om dom häckar där nästa år igen.

[attachment=55411:P6021190.jpg] [attachment=55413:P6251234.jpg]
Gunilla T
Oj,vilken vacker holk! Ser att det är ett flerfamiljshus, har du bosättare i alla rum? Vi har en trevåningsholk för mesar och där brukar det vara gäster varje år..

Vet inte hur det är med nötväckorna, vi har två starholkar där de gjort om ingångshålet, alltså murat det med lera så det är modell mindre, men om det är samma fåglar varje år vet jag inte.
Huggorm
Jag har också haft mycket nötveckor den sista tiden, bland annat en som satt inne i en holk och hackade på någon nöt. Jag funderar på om dom lägger upp vinterförråd i holkar? Dom gömmer ju på andra ställen i naturen, så dom kanske har fyllt upp i holkarna också. Hur som helst tror jag att jag har mer nötveckor här nu än jag hade i somras, eller också märks dom mer nu. Dom sitter ju överallt och hackar i sina nötter, och inte är dom speciellt rädda heller
Monarda
Hittills har det bara varit en åt gången som häckat och första året var det en talgoxe. Jag tror nog att det beror på vilken sorts fågel det är om det blir flera samtidigt, nötväckorna verkar inte vilja ha några grannar. Hade nog tänkt att gråsparvarna skulle flytta in dom lär ju inte ha något emot att bo nära inpå varandra. Väckorna hade ett fasligt sjå i våras att mura igen ingångshålet, lera hämtade dom i ett dike intill.
Tycker det är kul med annorlunda holkar, har du kanske någon bild på din så man kan få ett tips inför vinterns snickerier?
Gunilla T
Nej, har ingen bild, den är inte alls märkvärdig. Den sitter på ladugårdsväggen som är faluröd, så även holken. Hela framstycket är i en bit som man kan öppna för att rensa holkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon