|
Jag har ju börjat med balsammetoden och har nu också bojkottat vanliga hårsnoddar. Testade att sätta upp håret med en penna och det gick ju utmärkt! Därför letar jag nu efter hårpinnar men det finns ju inga att finna, vad jag kan hitta! de få jag hittat har varit tråkiga svarta enkla eller så har de kostat ett par hundra, och det har jag inte lust att lägga. Någon som vet var man kan hitta? På ebay fanns flera (hair stick) men jag har ingen lust att beställa från utlandet. Några exempel på det jag söker: Dessa är helt okså fin!Denna är också fin!Kul design! Någon händig här kanske har lust att tillverka till mig, om inte annat? Självklart mot ersättning.
Red Top
09-10-2010, 22:23
När jag var yngre och hade långt hår, hade jag japanska/kinesiska ätpinnar i håret. Det fanns mängder av olika att få tag på. Både enfärgade och mönstrade, lackade och olackade. Om du googlar, så hittar du ett stort urval.
Ja det var ett bra tips, men i mitt hår blir sådana alldeles för långa. Ska dock googla, man kanske kan korta av dem?
kinesiska ätpinnar var ett bra förslag !visst kan man korta av dom och fila till dom också.Finns ju bla på indiska .
Man får inte vara dum när man egentligen är smart. Jag kom på att jag har en hel drös med målarpenslar från den tiden jag roade mig med att måla tavlor. Hittade en hel bunt oanvända som nu är nedkortade till 12 cm och penslarna går fortfarande att använda om de skulle behövas. Kanske inte till att måla tavlor med, men till att dutta färg någonstans där det saknas en prick eller två. Sitter nu med en hårpinne i håret och funderar på hur jag ska dekorera mina pinnar. Har ju en massa pärlor och smyckestillverkningsgrejer som jag inte kommit mig för att sälja, kanske kan hitta på något med det materialet. Hittar jag på nåt kul blir det bildbevis.
Red Top
09-10-2010, 23:29
Smart!  Sitt inte uppe heeeela natten bara.
ja du har tydligen en konstnätlig ådra  ibland får man hitta på själv ju har också en massa målarpenslar här men jag har ju kort hår  men det måste ju gå att fixa en del själv med som du säger lite pärlor osv,finns ju många affärer med hobbymattrial massor av pärlor tråd osv.Vissa oss om du kommer på något bra:)Mamma hade en kussin som satte upp håret med stora spikar när hon inte hittade något annat  Finns ju snygga blompinnar också i många färger,då blir det att spåna i blomsteraffären också
Red Top
09-10-2010, 23:33
Lite inspiration kanske: Chopsticks hair
CITAT (Red Top @ 10-10-2010, 00:29)  Smart!  Sitt inte uppe heeeela natten bara.  Nejdå, är alldeles för trött och "värkig" för att börja med något mer pyssel idag. Tack så mycket för tipset om ätpinnarna, det var när jag googlade sådana jag kom att tänka på penslarna. Så det var din förtjänst!  Dessa var tjusiga också.
Anma !dom där hårpinnarna var riktigt snygga och hade stil:)men tänk om du kom på något eget !då kanske du kunde sälja här på nätet;)man vet aldrig eller som gubben säger "ingen vet"
CITAT (Motti @ 10-10-2010, 00:39)  Anma !dom där hårpinnarna var riktigt snygga och hade stil:)men tänk om du kom på något eget !då kanske du kunde sälja här på nätet;)man vet aldrig eller som gubben säger "ingen vet"  Skulle ju vara toppen! Men min kropp är inte i skick att pyssla ihop många pinnar, tyvärr.
Det var tråkigt Anma men jag förstår lite,har själv en del värk och vissa dagar funkar man ju inte fast man så gärna vill  Kroppastollen vill ju inte alltid som vi
Red Top
10-10-2010, 07:28
CITAT (Anma @ 10-10-2010, 00:36)  Nejdå, är alldeles för trött och "värkig" för att börja med något mer pyssel idag. Tack så mycket för tipset om ätpinnarna, det var när jag googlade sådana jag kom att tänka på penslarna. Så det var din förtjänst!  Dessa var tjusiga också.  Roligt att kunna vara till hjälp.  Ser fram emot bild på resultatet.
fuchsian
10-10-2010, 08:46
Även jag har letat efter något annat än klipps, den stora sorten, för att lyfta upp håret från nacken, men jag köpte en härlig handgjord och lång hårklips utomlands. Det var blpmmor på den och man kunde ha den vid sidan. två sådana hadde blivit för mycket av det goda, men de hadde också enklare och längre sådana. Jag har inte haft vanl. hårsnudd på flera år, för att dom sliter på håret. Till gym. brukar jag sno håret på en stor klipps och ha sen en enkel pannband för de vilsekomna stråna. Just nu är jag i valet och kvalet med min lugg, men det mognar nog med tiden. Har man burrigt eller för slät hår, så brukar vissa band antingen fastna eller inte hålla, halkar ner. ..fuchian...
Har fått ihop mitt första hårpinneprojekt idag. Det blev dekoration i rosa. Jag är inte riktigt nöjd med den ljusa färgen på pinnen, den liksom försvinner i mitt hår. Ska nog måla pinnen med nåt. Färgskillnaden är inte så markant i verkligheten på pärlorna, glasblomman är mer genomskinligt rosa.   Jag är nöjd med längden på pinnen, men när mitt hår blivit betydligt längre behövs det nog längre pinnar. Ser att det är dags att klippa topparna...  Fuschian, jag måste ha upp håret med något som jag kan luta huvudet med mot vägg eller ryggstöd när grejen sitter där, annars får jag lösa upp håret stup i kvarten. Därför funkar inte klämmor och clips i mitt hår.
Red Top
10-10-2010, 12:29
Det blev ju jättesnyggt! Det finns ju pyttesmå burkar med lackfärg i hobby och färgaffärer. Där kanske du kan hitta ngn trevlig färg.
Jättesnyggt! Om du hittar någon affär som säljer "exotiska" grejor så brukar de ha diverse hårpinnar i trä. I alla större städer finns någon sådan butik. I stora städer ser man ju också dessa försäljare ute på gatan.
Biggan_
10-10-2010, 23:13
CITAT (Anma @ 10-10-2010, 13:21)  Har fått ihop mitt första hårpinneprojekt idag. Det blev dekoration i rosa. Jag är inte riktigt nöjd med den ljusa färgen på pinnen, den liksom försvinner i mitt hår. Ska nog måla pinnen med nåt. Färgskillnaden är inte så markant i verkligheten på pärlorna, glasblomman är mer genomskinligt rosa.   Jag är nöjd med längden på pinnen, men när mitt hår blivit betydligt längre behövs det nog längre pinnar. Ser att det är dags att klippa topparna... Fuschian, jag måste ha upp håret med något som jag kan luta huvudet med mot vägg eller ryggstöd när grejen sitter där, annars får jag lösa upp håret stup i kvarten. Därför funkar inte klämmor och clips i mitt hår. Det blev ju jättesnyggt!
men oj, den här tråden hade jag ju helt missat, men oo vad skoj! Har aldrig tänkt på att man faktiskt kan sätta upp håret med pinnar... har lite svårt att se hur det ska funka... måste alltså springa ut i köket, leta reda på två ätpinnar, och testa omedelbart.  Men åå så häftigt!  Sitter här med två enorma pinnar i håret (hittade inte ätpinnarna så det blev två andra, ännu längre...) och bara njuter. Så charmigt!  Min enda fundering är hur man får den sista biten av håret att faktiskt sitta uppe, så man slipper en liten "svans"?
Jag kör ofta med en penna! Snor ihop håret, typ svinrygg, och grejsar in pennan uppifrån.... Tror ingen begriper men men...
CITAT (Fny @ 03-11-2010, 16:16)  men oj, den här tråden hade jag ju helt missat, men oo vad skoj! Har aldrig tänkt på att man faktiskt kan sätta upp håret med pinnar... har lite svårt att se hur det ska funka... måste alltså springa ut i köket, leta reda på två ätpinnar, och testa omedelbart.  Men åå så häftigt!  Sitter här med två enorma pinnar i håret (hittade inte ätpinnarna så det blev två andra, ännu längre...) och bara njuter. Så charmigt!  Min enda fundering är hur man får den sista biten av håret att faktiskt sitta uppe, så man slipper en liten "svans"? Jag gör en bulle och viker in topparna när jag inte vill att de ska synas. Synd att du missade mina foton. Du kanske kan tekniken för en hållbar pinnuppsättning? Någon annan kanske inte kan... så här kommer en förklaring så gott det går. Gör en bulle, stick in pinnen uppåt (motsatt håll du sedan vill ha den) högt upp på bullen, vänd/vrid pinnen åt det håll du vill ha den och joxa in den genom bullen. Dadaa! En hållbar pinnfrisyr! Vissa dagar sätter jag i pinnen på morgonen och tar ut den på kvällen, frisyren har hållit hela dagen.
CITAT (Suz @ 03-11-2010, 16:22)  Jag kör ofta med en penna! Snor ihop håret, typ svinrygg, och grejsar in pennan uppifrån.... Tror ingen begriper men men...  Jodå begriper precis...för jag gör likadant Det går väldigt bra att sno runt pennan med och sen bara trycka till, det låter ju än mer obegripligt men funkar
Skruttis
04-11-2010, 16:49
Tack för beskrivningen Anma! Nu begrep till och med jag hur jag skulle bära mig åt.
CITAT (Skruttis @ 04-11-2010, 16:49)  Tack för beskrivningen Anma! Nu begrep till och med jag hur jag skulle bära mig åt. Skönt att beskrivningen var begriplig i alla fall.
Skruttis
05-11-2010, 15:26
Ja jisses. Nu har jag surfat runt och blivit galet inspirerad av att göra egna hårpinnar. Egentligen borde jag ägna mig åt symaskinen istället och laga hål i kläder. Äsch, det får vänta. Är det okej med dig Anma, att jag lånar din idé med målarpenslarna? Har massor av gamla penslar med tre strån kvar, som är helt odugliga. Du hade ju en superbra idé till återanvändning.
Jag måste erkänna att jag har beställt några suuuupervackra hårpinnar via Etsy, och väntar nu spänt på att få dem! Är heeelt såld på hårpinnar, det är så bekvämt och så snyggt! Idag har jag lekt med massor av olika uppsättningar, allt från klassisk knut till fantasifulla vridna uppsättningar och halvt nersläppta saker. Oj så kul man kan ha med några pinnar... ett litet tips om du letar pinnar!Och spana gärna runt på resten av etsy, grymt bra sida!
CITAT (Skruttis @ 05-11-2010, 15:26)  Ja jisses. Nu har jag surfat runt och blivit galet inspirerad av att göra egna hårpinnar. Egentligen borde jag ägna mig åt symaskinen istället och laga hål i kläder. Äsch, det får vänta. Är det okej med dig Anma, att jag lånar din idé med målarpenslarna? Har massor av gamla penslar med tre strån kvar, som är helt odugliga. Du hade ju en superbra idé till återanvändning. Självklart får du det! Kanonbra återvinning ju!  CITAT (Fny @ 05-11-2010, 15:56)  Jag måste erkänna att jag har beställt några suuuupervackra hårpinnar via Etsy, och väntar nu spänt på att få dem! Är heeelt såld på hårpinnar, det är så bekvämt och så snyggt! Idag har jag lekt med massor av olika uppsättningar, allt från klassisk knut till fantasifulla vridna uppsättningar och halvt nersläppta saker. Oj så kul man kan ha med några pinnar... ett litet tips om du letar pinnar!Och spana gärna runt på resten av etsy, grymt bra sida! Åååååh vilka fina grejer! Den där sidan ska jag besöka närmare! TACK!!
Sussie F-Flower
06-11-2010, 02:46
Gör dina egna hårpinnar! Sök reda på ask eller alm i din omgivning, om du bor så till att de växer vilt i din zon. Har för mig att det är dessa träslag som kan bli sååå släta att de nästan känns som om de vore "vaxade" när man avbarkat och slipat de fina kvistarna. Kanske att tom andra träslag skulle kunna gå...
Skruttis
06-11-2010, 09:15
Tack Anma! Idag ska det kapas och målas.... Fny, vilken länk du la in. Jag tror tomten kommer tidigt till Skruttis i år!
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-11-2010, 02:46)  Gör dina egna hårpinnar! Sök reda på ask eller alm i din omgivning, om du bor så till att de växer vilt i din zon. Har för mig att det är dessa träslag som kan bli sååå släta att de nästan känns som om de vore "vaxade" när man avbarkat och slipat de fina kvistarna. Kanske att tom andra träslag skulle kunna gå... Det måste jag testa. Vet att Ask gör man pilbågar av i alla fall. Och yxskaft och sånt. En medeltidsmänniska, eller, ja hon är med i sådan förening och har marknader och sånt, brukar ta med sig ask hem till sin vän som gör tillverkar såna saker.
Jag fyndade pinnar, 5 st för 4 euro. Såna där i mörkt trä. Två av dem har två pinnar. Alla jättefina snidade avslut. Så nöjd! Här hemma får man betala 60 kr styck för liknande.
Blomstertanten
25-01-2011, 20:15
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-11-2010, 02:46)  Gör dina egna hårpinnar! Sök reda på ask eller alm i din omgivning, om du bor så till att de växer vilt i din zon. Har för mig att det är dessa träslag som kan bli sååå släta att de nästan känns som om de vore "vaxade" när man avbarkat och slipat de fina kvistarna. Kanske att tom andra träslag skulle kunna gå... Det funkar med andra träslag också! Men ju "tätare" träslag ju lättare att få dem att bli riktigt lena och släta. Ett tips är att när man slipat så man tycker det är lent så sprayar man på vatten, då reser sig träfibrerna och så slipar man med riktigt fint slippapper, detta upprepas åtskilliga gånger. sen avslutar man med att spraya med vatten och slipa med en nylonstrumpa (ja, du läser rätt  ) Detta upprepas tills man har en träpinne som är len som "en barnrumpa". Till sist oljar man in träet med kokt linolja och låter det tork och avslutar med att putsa nylonstrumpan igen. Då behöver man inte måla pinnen om man vill ha den träfärgad, den får en väldigt bra yta som till och med tål lite väta.
fuchsian
26-01-2011, 09:55
Jag tänkte på dig Anma när vi var på vår resa. Det fanns helt annorlunda sak att hålla håret uppe. De solde det som vara den för det hade gått på någon TV- reklam. Vänta bara när mina bilder förjar funka så skickar jag bild på dessa. Man kan luta huvudet hur bra som helst och även mot sidorna. Sedan väckter det en liten rackare i mig ----- men dom kan vi göra själva!!!!!!! bara man får se hur de funkar så kan man göra egna varianter av dem, så mjuka som man behöver. Detta låter säkert ufo, men vänta bara ......  jag lägger dom på nätet så fort jag kan. Jag ska till hypnoterapi idag och sen är man väl uppochner någon dag. .....  Fuchsian .....
Fuchsian - så fin avatar du har.
fuchsian
26-01-2011, 10:14
CITAT (Alba @ 26-01-2011, 09:56)  Fuchsian - så fin avatar du har. Tackar för det, har haft den ett bra tag i reserv. Jag målar också liknande änglar i olika sammanhang, oftast med växter omkring, Tog bild på de halvfärdiga och lite annat här hemmifrån, mina dockor, mina tavlor, och sen är det en hel del bilder från tomten och växthuset, men det kommer så fort jag bara får detta att fungera. Har fått ner olika bildgruppers namn, men de innehåller inget än. .....  Fuchsian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|