Christa
När det blev is på bilen redan igår kväll så vågade jag inte låta paprikaplantorna stå även om de stod under ett plasttak på uteplatsen. Nu är det stora krukor överallt och i fönstren får de inte plats.

Om jag ställer dem på ett bord inanför ett fönster så blir det ju inte alls så mycket ljus som ute. Vilket är då bäst? Att bära ut dem igen över dagen eller att låta dem stå på bordet?

Tål de kontrasterna om de åker ut på morgonen när det är 5 plusgrader ute?

Jag har ingen ambition att hålla liv i dem hela vintern utan det handlar dels om att jag inte hinner äta alla på en gång och dels om att chilin inte mognat än.

Jag funderar på att behålla chilin inne eftersom det är många omogna på dom och de dessutom verkar bli ledsna av kyla.

Paprikorna som framförallt är Red Skin verkar tåla kylan bättre men jag vet som sagt inte hur de blir om jag bär dem ut och in. Funderade först på att sätta dem i garaget över natten men var rädd att mössen skulle knapra på dem.

Paprikorna har varit mogna länge så dom vill jag ju mest skall hålla sig och då kanske ute är bättre?

De kanske lättare blir övermogna inne i värmen. Anja har ju tidigare svarat att man skall äta upp dem men jag vill inte äta upp alla på några dagar utan någon per dag kanske.
rosita
När det var dags att tömma växthuset, satte jag in mina paprika- och chiliplantor. En del hamnade i förrådet med litet förnster och ca 15 grader, en del kom in i rumstemperatur i vanligt fönster mot norr. Nu ville jag bara att de skulle mogna färdigt, så jag tog bort de flesta bladen. De ser inte vackra ut, men de ska ju bara kasseras efter skörden, så det spelar ingen roll. En chiliplanta flyttade jag till ett söderfönster, eftersom jag vill försöka övervintra den inne.

Ska du bara ha kvar plantorna för att ha tillgång till skörden, så kan du göra hur som helst, eftersom det inte spelar någon roll hur plantan ser ut. Frukterna mognar nog om du tar in plantorna. Vill du inte de ska mogna mer, kan du väl ta bort dem från plantan och förvara dem i kyl/sval. Mina paprikor håller sig åtminstone 2 veckor i svalen.
Christa
Tack för svar Rosita! Utomhus är det visserligen kallare än i ditt förråd men dom jag bara vill bevara har jag satt ut på trappan över dagen. Jag har lagt i kylskåp tidigare men de har blivit dåliga.

Har en massa paprika nu eftersom jag inte nänts ta dem tidigare.

Kanske behålls c-vitaminerna bättre om de sitter på plantan också men det vet jag inte.

Red skin har blivit väldigt fina och de var väldigt tidiga. Skall lägga ut en bild när jag får tid.

Hur länge kan de stå i norrfönster innan plantan ger upp?

Mognar de där med eller behöver de stå ljusare för att mogna?

Jag antar att de mognar bättre ju varmare det är men jag vet inte riktigt vad som får dem att mogna. Undrar om det mognar fortare om man lägger äpplen omkring dem. De avger ju etylengas.
Bassam
Hej
1 Du kan frysa dem.
2 jag ska bjuda recept som hittar på internet:

dela 18 paprika frukt lägga dem i burk + 1 1/2 dl ättik + 3dl vatten + 2 1/2 socker + msk salt.

Obs
Det är bättre om dem mognar på mamma växt.

H:Bassam
rosita
CITAT (Christa @ 10-10-2010, 13:14) *
Tack för svar Rosita! Utomhus är det visserligen kallare än i ditt förråd men dom jag bara vill bevara har jag satt ut på trappan över dagen. Jag har lagt i kylskåp tidigare men de har blivit dåliga.

Har en massa paprika nu eftersom jag inte nänts ta dem tidigare.

Kanske behålls c-vitaminerna bättre om de sitter på plantan också men det vet jag inte.

Red skin har blivit väldigt fina och de var väldigt tidiga. Skall lägga ut en bild när jag får tid.

Hur länge kan de stå i norrfönster innan plantan ger upp?

Mognar de där med eller behöver de stå ljusare för att mogna?

Jag antar att de mognar bättre ju varmare det är men jag vet inte riktigt vad som får dem att mogna. Undrar om det mognar fortare om man lägger äpplen omkring dem. De avger ju etylengas.

Jag tror nog att c-vitaminer bevaras bäst så länge frukten inte är delad, oavsett om den sitter på plantan eller inte.
I mitt norrfönster klarar plantorna sig minst 4 veckor och då har jag tagit bort alla blad.
På mina 2 plantor har paprikorna mognat på 10 dagar (ett par av dem hade precis börjat ändra färg när jag satte in dem). Jag har en chiliplanta som står i söderfönster och där har alla chilifrukterna mognat, det gick snabbt. I förrådet har jag en habanero, frukterna mognar mycket saktare där, men plantan verkar må bra helt utan blad och säkert 15 frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon