Full version: Problem med Basilika
Suz
Hej!
Under flera år har jag odlat basilika, från fröer, köpeplantor och "icaplantor"
Vad jag än gör lyckas jag inte med dem!
De kommer upp så fint och växer så det knakar men det slutar alltid med att de liksom blir kopparfärgade på undersidan av bladen och sen blir det bara värre och värre tills plantan dör.
Skulle så gärna vilja ha en stor basilikaplanta i köket för är det någonting vi använder massor av är det just basilika!

Mina vänner klarar det och jag begriper inte vad jag gör för fel??? confused.gif
Har använt olika sorters jord, dyra och billiga, vattnat på fat och enligt alla goda råd jag fått (soligt/skuggigt/mellan...) men det slutar alltid på samma vis i alla fall!
Snart blir jag galen över att de inte vill trivas hos mig!!

Någon som kanske har ett ytterligare tips till en obotlig optimist??

Edit, det är just basilika, allt annat fungerar hur bra som helst!! Kanske helt enkelt inte har några basilikafingrar...??
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som näringsbrist allt man tar bort från växten måste man ersätta i form av näring och det kan ges genom att ex. gradvis sätta växten i ny kruka så den alltid får lite ny jord att växa i eller genom regelbundna doseringar av gödning. Ju mindre kruka desto viktigare att man ser till att ge jämn gödning. (mina basilikor brukar jag ha i stora krukor 1-5liter beroende på sort det blir lite jämnare odlingsförhållanden i stora krukor, jag uppgraderar krukstorleken gradvis småplantor vill inte bli satta direkt i 5 liter)
Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-10-2010, 15:53) *
Låter som näringsbrist allt man tar bort från växten måste man ersätta i form av näring och det kan ges genom att ex. gradvis sätta växten i ny kruka så den alltid får lite ny jord att växa i eller genom regelbundna doseringar av gödning. Ju mindre kruka desto viktigare att man ser till att ge jämn gödning. (mina basilikor brukar jag ha i stora krukor 1-5liter beroende på sort det blir lite jämnare odlingsförhållanden i stora krukor, jag uppgraderar krukstorleken gradvis småplantor vill inte bli satta direkt i 5 liter)

Åsa du är alltid så snabb med svaren thanks.gif blomma.gif
Jag har dem också i ganska stora krukor och jag tror inte jag slarvat med gödningen.....men ska väl göra ett nytt försök!
Är det inte de äckliga småflugorna som tar dem så är det den här konstiga sjukdomen!
Först som sagt kopparfärgade lite glansiga på undersidan och sen slutar det med att de är vitprickiga (bladlöss?) och åker i sopen!

Vad göder du med Åsa?
Och hur vattnar du dem?

Ska jag chansa att klippa ner denna och sätta om den eller är hoppet ute?

Jag lever med en Italienare och basilika används så gott som till varje måltid och jag är så ledsen över att alltid behöva köpa små fåniga plantor i stället för att kunna ha en stor (flera/massor/mängder) själv!
Min svärfar struntar fullständigt i sin basilika, lite vatten då och då bara och den står ganska mörkt och är stor som ett träd....så orättvist!!
(har tagit skott från den med men det har inte heller fungerat)
RitRat
CITAT (Suz @ 10-10-2010, 15:50) *
De kommer upp så fint och växer så det knakar men det slutar alltid med att de liksom blir kopparfärgade på undersidan av bladen och sen blir det bara värre och värre tills plantan dör.

"Kopparfärgade" ... I mina öron låter det som någon svampsjukdom, men jag är inte säker. Svampsjukdomarna kan komma lättare om plantorna står tätt. Hur många plantor har du haft, och hur stor kruka? Det kan dock vara något helt annat också, men jag tror inte på näringsbrist. Vilken jord har du haft?

Ett tips är att bara ha tre-fyra plantor i en 5-literskruka, inomhus i ett soligt fönster. När jag gjort så, har mina basilikor blivit gigantiska. Jag har haft U-jord som har mycket näring.
Suz
CITAT (RitRat @ 10-10-2010, 17:19) *
"Kopparfärgade" ... I mina öron låter det som någon svampsjukdom, men jag är inte säker. Svampsjukdomarna kan komma lättare om plantorna står tätt. Hur många plantor har du haft, och hur stor kruka? Det kan dock vara något helt annat också, men jag tror inte på näringsbrist. Vilken jord har du haft?

Ett tips är att bara ha tre-fyra plantor i en 5-literskruka, inomhus i ett soligt fönster. När jag gjort så, har mina basilikor blivit gigantiska. Jag har haft U-jord som har mycket näring.

Ja jag vill också ha det till någon sjukdom men verkligen alla mina basilikor under alla år får det här...verkligen skumt dunno.gif
Oavsett jord och läge och skötsel.
Har provat de flesta rekomenderade jordsorter och har inte haft dem tätt i krukan.

Är det idé att ta skott från dem jag har och försöka igen eller är det bara att lägga ner helt kanske?
Mentha-Arvensis
Jag tycker det låter
som svamp angrepp.

Ett bra sätt att bli av
med många typer
av organiska angrepp,
är att vattna med trichoderma.

Vill man vara helgarderad,
vattnar man (när det är en planta)
med nema blom.

Lite överkurs men helt värt resultatet.
Bassam
Hej

Hej det är blad mögel:

1 De sprider sig genom sporer.

2 De transportera med skadad frö.

- De tycker om :

1 Högfuktighet och varm.

----Hur kan minska :
1 Använda inte skadat frö.

2 Försöka minska fukt och värme.

3 Minska tätt bladen

– De ser ut så :

[attachment=55535:basilika.jpg]

H:Bassam
Suz
CITAT (Bassam @ 12-10-2010, 17:43) *
Hej

Hej det är blad mögel:

1 De sprider sig genom sporer.

2 De transportera med skadad frö.

- De tycker om :
1 Högfuktighet och varm.

----Hur kan minska :
1 Använda inte skadat frö.

2 Försöka minska fukt och värme.

3 Minska tätt bladen
– De ser ut så :

Tack Bassam men så ser inte mina basilikor ut....det är inte så stora angrepp, mera som ett tunt tunt lager av koppar.
Svårt att förklara....
Bassam
Hej

Jag tycker att det är bajs från mask som attackera din växt .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon