Monarda
10-10-2010, 15:36
Undrar om det kan fungera att övervintra den här klematisen i kruka i växthuset? Växthuset står mot husväggen men kallt blir det ju ändå. Törs inte plantera ut den då jag inte vet vad det är för sort, kanske någon här som vet.
[attachment=55447:PA100246.jpg] [attachment=55448:PA100248.jpg]
Hej
Du kan övervintra dem i isolerat krukor ute eller du kan övervintra dem i plats som är sval mörk frost fri.
H:Bassam
Finn Klematis
12-10-2010, 09:16
Hej!
Jag Klarar inte av att avgöra vad det är för klematis Du har.
Storleken på den talar för en inomhus klematis, men jag är
långt ifrån säker. Är det en inomhus klematis, bör den vinter-
förvaras 10-15 grader.
Dom veckade blombladen för tankarna till Kivistik, men där hittar
jag ingen med den färgen.Är det en Kivistik så är det inga
problem med övervintringen.Obs. Det ser ut som om Du har den
i en lerkruka, lerkrukor klarar inte frost.
Vet Du var Du har köpt klematisen ?
Jag vet inte var Du bor, teglet i väggen tyder på södra Sverige.
Tegelbruket ligger i södra Skåne.
Mvh.
Finn
Monarda
12-10-2010, 16:24
Hej Finn!
Det var en svår nöt att knäcka och kan inte du så kan nog ingen annan heller. Tyvärr vet jag inte var den är köpt, men det verkar vara en långsamt växande sort . Men om det nu är en utomhusklematis och jag plockar in den för övervintring i 15 grader, klarar den det?
Intressant iakttagelse med teglet. Tyvärr bor jag inte i Skåne, ur trädgårdssynpunkt hade väl det varit att föredra, men Dalarna är inte så dumt det heller. Mannen som har byggt vårt hus berättade att han beställde teglet via sin bror i Tyskland, men det kan ju ha kommit från Skåne ursprungligen. Vi har i alla fall aldrig sett något liknande på den här breddgraden och det håller en fantastisk kvalité, ser ut som nytt trots att huset är 40 år gammalt.
[attachment=55533:PA100249.jpg]
Finn Klematis
12-10-2010, 17:41
Hej !
Troligen kommer den att klara det, men den kommer troligen att störas
så att den blommar sämre, den har inte fått tillräckligt med vila.
Är det rätt färg på klematisn eller juger kameran ?
Teglet kommer från Hurva-tegelbruk.
Finn
Monarda
13-10-2010, 16:45
Färgen stämmer bra överens med verkligheten.
Tillverkas det fortfarande tegel i Hurva? Försökte kolla på nätet men hittade egentligen inget.
Finn Klematis
13-10-2010, 18:10
CITAT (Monarda @ 13-10-2010, 17:45)

Färgen stämmer bra överens med verkligheten.
Tillverkas det fortfarande tegel i Hurva? Försökte kolla på nätet men hittade egentligen inget.
Nej det är slut med tegeltillverkningen. Behöver Du tegel så har jag
nästan en pall stående i mitt garage. Min öppna spis är murad av detta
tegel.
Finn
Monarda
15-10-2010, 17:44
Tack för erbjudandet, men vi har faktiskt också en hel pall i reserv. Inte för att det ser ut att behövas, det här verkar ju vara ett väldigt hållbart tegel. Men det var ett roligt sidospår vi hamnade på och så intressant att få reda på ursprunget till vårt hus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.