pibe02
Är rädd för att jag måste göra om underlaget för alla mina pallkragar.
Jag har anlagt 2 komposter med pallkragar och 5 odlinglådor och tänkte att jag inte behövde något under för att det var mycket sten/berg och inte någon direkt växtlighet. Dock är en syrén i närheten och jag antar att det är de rötterna som förstör alla mina pallkragar som nu är fulla med tunna rötter.

Nu har jag läst lite om tips och många nämner att lägga markduk och tidningspapper. Jag hade tänkt att lägga först markduk över hela området, och sen tidningspapper i lådorna innan jag fyller med ny jord.
Nu har jag läst att många gör tvärtom, först tidningspapper och sen markduk. Är det någon fördel hur man gör eller spelar det ingen roll?

Tror ni att det kommer att fungera eller har ni något annat tips???

Snälla hjälp för det kommer bli ett oerhört tufft jobb att gräva ur allt och flytta jord, rötter som jag inte ens vet var jag skall göra av det eftersom rötterna även är i komposten så snälla kom med tips!!!!!
Jan Lindgren
Hej!
Markduk och tidningar håller inte rötterna borta. Använd tät plast av hyfsad kvalité.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
Hej

Tät plast ska ha små hål för att inte lämna i vatten samla på.

H:Bassam

pibe02
Bra tips, kanske ända som funkar.
Vilken typ av plast, så tjock som pressening ellerräcker det med sopsäckar? Sätter du fast det i botten då eller lägger ut det på hela marken runt om också?
Måste man göra många små hål?
Gunilla T
Byggplast är bra att använda, kanske går bra med sopsäckar också bara det inte blir glipor där rötterna kan leta sig in. Vik upp en liten bit mot kanten men inte för högt så att vattnet kan leta sig ut.

Gör inga hål i plasten, då är hela arrangemanget bortkastat eftersom rötterna kommer att hitta hålen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon