Full version: Förvara sättpotatis
hajlila
Fick ett par sättpotatisar från en av våra fantastiska genbanker som skyddar gamla sorter "Rödbrokig svensk". Hade ingen större framgång med odlingen, gjorde flera fel men fick fram ett par små potatisar som jag vill ge bättre förutsättningar nästa år.

Har någon tid att ge mig ett par tips?
Hur i hela friden förvarar man dem bäst ända fram till våren när det är dags att sätta potatis igen?
Christa
Torrt och svalt. Jag förvarade sättpotatis i matkällaren där jag bodde tidigare. Det blev dock lite för varmt så i januari började det växa ut groddar. Då måste man lägga dem ljust. Jag lade dem i ett annat rum i källaren där det var svalare än rumstemperatur.

Bassam
Hej

Naturligtvis kan inte växter gro om finns inte tillriklig ( gadar + vatten + ljus ) , om alla tre mycket låg blir inte gro om de är lite blir gro lite om de är mycket blir gro mycket.
H:Bassam
Christa
CITAT (Bassam @ 11-10-2010, 15:48) *
Hej

Naturligtvis kan inte växter gro om finns inte tillriklig ( gadar + vatten + ljus ) , om alla tre mycket låg blir inte gro om de är lite blir gro lite om de är mycket blir gro mycket.

Öhhh, vad menar du? Förstår ingenting.
Bassam
Hej CHrista

Jag menar alla växt om vi lägga dem på exempel +5 de behöver lite vatten och lite ljus för att de nästan på villa men om vi lägger dem på +10- +15 de behöver mera ljus och vatten för att de har växt , men om de får mera än +15 , de vaknar bra och börja sina växt, det är naturligt och det är för ohyra varför de lägger sina ägg på vinter och föräldrar ska dö.

Obs

Kemi avreagerar bestämmer över växt och de behöver (ljus + vatten + varm ) , jag hoppas du förstår nu.

Peztis
Jag fick rådet av dem som odlar sättpotatis att man ska bryta av första omgången groddar då andra omgången är den bästa, den tredje mindre bra och sedan blir det sämre och sämre...

Det innebär alltså att får man groddar tidigt så kan man ta bort dem och hoppas att det dröjer ett tag innan nästa omgång kommer.

Mörkt och svalt ska ju vara det som gäller.
Har också ett gäng fina potatissorter som jag ska ta tillvara till nästa års odling så jag slipper köpa sättpotatis då.
andersen
Jag brukar förvara sätt potatis ute! när jag höstgräver så hittar jag alltid potatis som jag har missat, dom gräver jag ner på den högsta platsen i landet ungefär 50-60cm ner i jorden, sedan lägger jag en skottkärra jord ovan på, mest för att veta var jag har grävt ner dom, på våren gräver jag upp dom och sätter dom som vanligt, dom brukar då inte ha grodar, men dom kommer fint endå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon