Full version: gräsklipp med svamp
Pia L
Våran gröna fina gräsmatta är sig inte lik efter sensommarens/höstens regnfall, det är mer en svampåker än frodig gräsmatta men den bör ändå klippas ner nu innan vintern.
Till frågan då, om man har uppsamlare så kommer ju även nedfallna löv och hackade svampbitar med, bör man kompostera detta eller är det bättre att gå till skogs med innehållet?
Alltså, dom nedfallna löven som finfördelas och gräset har jag inget emot i komposten, det är svamparna som jag inte riktigt vet vad det blir med om dom också åker med (dom är ganska svåra att undvika att få med)
Piccante
ingen fara att kompostera klippet
Pia L
Ok, tack för svaret, jag trodde att det kanske skulle bli svampodling i komposten eller rättare sagt i rabatterna men är det riskfritt så åker allt klipp med då.
Taraxacum
Utan att vara proffs i ämnet, gissar jag att det mest fördelar med att du får svampmycel i komposten. Vad jag vet, är det mycket få svampar som gör skada. De flesta ger mer än de tar, precis som med bakterier och andra mikroorganismer. Och om det mot förmodan skulle börja växa svamp i din rabatt, gör det något? De flesta svampar gör mer nytta än skada och om de misspryder så är det ganska lätt att rensa bort dem.
Aqvakul
CITAT (Taraxacum @ 11-10-2010, 20:29) *
Utan att vara proffs i ämnet, gissar jag att det mest fördelar med att du får svampmycel i komposten. Vad jag vet, är det mycket få svampar som gör skada. De flesta ger mer än de tar, precis som med bakterier och andra mikroorganismer. Och om det mot förmodan skulle börja växa svamp i din rabatt, gör det något? De flesta svampar gör mer nytta än skada och om de misspryder så är det ganska lätt att rensa bort dem.

yes.gif
Taraxacum
CITAT (Aqvakul @ 11-10-2010, 20:33) *
yes.gif

Vad betyder detta?
Peztis
Helt enkelt att Aqvakul håller med dig, att han instämmer med ditt inlägg!
Piccante
Nja är det fruktkroppar i gräsmattan så får du inte med något mycel som växer i komposten. Svampar kan inte föröka sig vegetativt på det sättet. Dessutom är svampar nedbrytare och lever ofta i symbios med någon växt elelr som parasit på någon specifik art. Att de skulle få rätt miljö i en kompost är inte så troligt.
Pia L
Aha, det kan ju stämma då, det är en gammal skogstomt som är rensad från alla träd men det finns ju fortfarande rötter under den anlagda gräsmattan där svamparna växer ifrån (eller har fäste i)
Tack för svaren
Bassam
Hej

Man kan inte chansa och lägga svampen i kompost för att dina sporer vila och ger nya svampen när miljö blir bra för dem.

H:Bassam
Aqvakul
CITAT (Taraxacum @ 11-10-2010, 21:05) *
Vad betyder detta?

Det betyder att jag instämmer!
Jag har inga negativa erfarenheter av svampar eller "svampjord" in komposten, snarare tvärtom.. det teoretiska överlämnar jag med varm hand till de som kan det bättre..
padde
Markus:
Men du, svamparna är ju som Bassam säger fulla med sporer. En del kanske stryker med i komposten men garanterat inte alla. Men de gör ju nytta i komposten som saprofyter- det är en klockren miljö!

Svampen skyndar alltså på nedbrytningen i komposten = bra.
Och hursomhelst vill du, Pia, ha så mkt svamp som möjligt för att få en friskare gräsmatta eller rabatt. Har du svamp redan nu är det ett gott friskhetstecken.
Bassam
Hej

Svampbitar är bättre om du försöka borta dem från komposten.

Obs

De kommer att ökar sig framtiden i jorden.

H:Bassam
padde
Ja om hon inte vill ha dem är det bättre att ta bort dem. Men vad jag säger är att hon borde vilja ha dem. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon