Nila
Ska sätta häck av brudspirea i lerjord. Jag har varit på plantskolan och frågat en del, och har försökt läsa mig till hur man ska göra. Det jag har kommit fram till är att jag bör blanda jorden med barkmull eller grov sand. Men hur vet jag hur mycket jag behöver blanda ut med?? Behöver jag köpa vanlig planteringsjord oxå, eller duger det att blanda med den gamla jorden??

Har också fått veta att om det är riktigt tung lerjord bör man inte gräva så djupt, utan fylla upp på höjden i stället, så att häcken inte blir stående i vatten. Men hur vet jag om det är "riktigt tung lerjord" och om detta behövs??

Tacksam för hjälp!
kerstin z5-6
lerjord är kladdig och "tung" att gräva i.Har du det så är det bra om buskarna får lite grovt material med i groparna, samt att man planterar lite högre än markytan.Planteringen sjunker ihop ..Dock har du valt en väldigt tålig sort.
Du bör blanda lerjorden med grovt grus,nån spade per busk grop-du kanske väljer att först gräva ur för hela häcken..då mixar du eftersom, och glöm inte att vattna.Köp kogödssel på säck i vår och ge buskarna i stället för planteringsjord nu.
Nila
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2010, 14:05) *
lerjord är kladdig och "tung" att gräva i.Har du det så är det bra om buskarna får lite grovt material med i groparna, samt att man planterar lite högre än markytan.Planteringen sjunker ihop ..Dock har du valt en väldigt tålig sort.
Du bör blanda lerjorden med grovt grus,nån spade per busk grop-du kanske väljer att först gräva ur för hela häcken..då mixar du eftersom, och glöm inte att vattna.Köp kogödssel på säck i vår och ge buskarna i stället för planteringsjord nu.

Tack för tips! smile.gif

Har insett att man får höra olika saker beroende på var man frågar... Phu... lite förvirrad blir man. Men tips är alltid bra. wink.gif
kerstin z5-6
Det finns sällan ETT råd som fungerar , dock bör de flesta buskar och träd planteras över marknivå.
Vilka andra råd har du fått då?
Nila
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-10-2010, 12:16) *
Det finns sällan ETT råd som fungerar , dock bör de flesta buskar och träd planteras över marknivå.
Vilka andra råd har du fått då?

Nej, det är väl sant att det bara finns EN lösning. Det här är råden jag har fått från olika håll:
- gräv dike
- gräv endast planteringsgropar
- blanda jorden med grov sand
- sand är inte bra, för det kan få motsatt effekt i lerjord
- leda bort vattnet på något sätt (ingen aning om hur...)
- blanda jorden med barkmull
- höj marken vid planteringen
- endast ny planteringsjord, inget annat behövs

Vi har iaf grävt en dike, ca 40 cm djupt, så nu är det "jordproblemet" som ska lösas. confused.gif
kerstin z5-6
Vad en del kallar sand..kallar andra grus-Det jag talar om är grovt grus stenar mao.inte sand.Sand + lerjord blir betong.
Bara plantjord på påse blir ofta för mullrikt=stor procent torv.=För syrefattigt och för vått.
Barkmull och grus är ok-de gör stukturen på lerjorden bättre.
Leda bort vattnet via ett däneringssystem= dika ut behövs bara på vattensjuk jord.
lerjord är bra, näringsrik och vattenhållande i torrperioder, men ofta för tät, kall (tinar långsamt , lång tjälperiod) och syrefattig om den inte blandas ut med annat material

Hål eller rabatt är upp till dej bara de planteras på en liten kulle..

Brett rabatt gynnar träd o buskar , lättare att sköta om man inte har gräs mellan buskarna, öppen jord mellan tills de växt ihop
Bassam
Hej

Det är skillnad mellan sand och grus, sand storlek mellan 1-3mmm men grus är mellan 4-6mmm ( grus kallas också grov sand ) .

Obs
om man blanda sand med lera, det blir hård som cement, men det händer inte om vi blanda grus med lera.
H:Bassam
kerstin z5-6
jag menade 08-18 mm Grus alltså inte sand
Aqvakul
Nila!

Råder dig att verkligen ta till dig Kerstins råd, som grundar sig på beprövad vetenskap och lång praktisk erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon