Klippte ner mina sommarplantor i småbitar och la i komposten.
När jag höll på som bäst tänkte jag att här kommer det att gro en massa "sommarplantebebisar" till våren.
Hur är det med fröna? Gror dom till våren eller dör dom under vintern?
Bassam
11-10-2010, 13:53
j
ingrids
11-10-2010, 14:34
Även ettåriga växter kan fröså sig framgångsrikt, tänker särskilt på vallmo, men får du småplantor i komposten räcker det att vända runt i komposten.
malcolm
11-10-2010, 15:07
CITAT (LenaFriman @ 11-10-2010, 14:49)
Klippte ner mina sommarplantor i småbitar och la i komposten.
När jag höll på som bäst tänkte jag att här kommer det att gro en massa "sommarplantebebisar" till våren.
Hur är det med fröna? Gror dom till våren eller dör dom under vintern?
Vad skulle det göra om du fick "sommarplantebebisar" i komposten då? Bara att gräva upp och plantera om i så fall eller vända ner dem i komposten igen.
Peztis
11-10-2010, 19:16
Det beror ju på vilka det var och i vilket stadie de var...
Om växterna fortfarande var i blom är det troligt att det inte händer så mycket mer än att det blir fin kompost av det.
Om de hade fröställningar så är ju risken/chansen att de dyker upp nästa år igen... eller om de hamnar längre ned i jorden så kanske de överraskar om några år!
LenaFriman
12-10-2010, 06:59
Nä, va dum jag är. De är klart att de inte vore så dumt med en massa "sommarblomsbebisar" som jag kan plantera om i krukor alldeles gratis.
Alla blommor hade blommat ut och hade en massa fröställningar så det kanske blir en massa småplantor.
Tack för svaren, skönt att det finns någonstans att vända sig när man har en massa frågor!
Ääälskar detta forum!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.