Margith
Jag har en rabatt på ca 2x3 m, L-formad och i böjen är den ca 1,5 m bred.

Det är väldigt hett och väldigt torrt där. Dessutom är det mager jord. Det kan jag inte göra nåt åt.

Nu har jag ledsnat på att vattna den här rabatten!

Det enda som överlever är taklök.

Iofs skulle ju grannarna få nåt att prata om, om jag gjorde en taklöksmatta av hela rabatten a0a.gif Och lite sugen på idén är jag faktiskt, taklök är himla lätta att fröså, men ni kanske har förslag på nåt mer som klarar läget och som jag kan fröså?
kerstin z5-6
Täck ytan med ett lager grus 5 cm bör det vara och plantera tex
Penstemoner, tex Rickardsonii blir inte så höga, finns massor av olika låga penstemoner,Lewisia flera olika,Saxifraga,Opuntia, sedum Kirlowii

sedum.jpg
Fjällvallmo,diverse kuddbildare som Campanulas, olika låga nejlik kuddar,Sidenört, botaniska tulpaner, Sanguinaria canadensis,Ramonda Myconi,fyll på med lökar du gillar de vill ju ha det sådär torrt om fötterna.
de här har mkt lull lull:)Rockey mountain rare plants /frö/
och härAlplines /frö/ spec,penstemoner
men där har du säkert kollat smile.gif
Margith
Det mesta av det du föreslår har jag redan provat. Jättefint år 1, återkommer i ett förkrympt miniformat år 2, för att vara spårlöst borta år 3 -cry-.gif
Lewisia har jag inte provat där. Anki V skickade såna fröer i Busfröer för X antal år sedan. Det blev många..... kanske de skulle få flytta på sig till våren g.gif

Ditt förslag på botaniska tulpaner retar mig däremot, jag planterade ett jättegäng i går, i en annan rabatt ranting.gif hade inte en tanke på att de skulle ha kunnat passa där crying.gif
Men jag har en bamsepåse krokusar, kanske jag petar ner dem där i stället. Då får jag ju lite tid på mig att fixa till rabatten till våren och låta frösådderna växa till sig smile.gif

Täck ytan med grus, jamen naturligtvis thanks.gif det blir ju kanonfint , att jag inte tänkte på det själv duh.gif

Höjden på växten har ingen betydelse, egentligen bättre ju högre de är.
Vad tror ni om vårginst? Skulle den ha en chans?

Tack snälla Kerstin för hjälpen kompiskram.gif
kerstin z5-6
Jag tror att anledningen till att du förlorade de där växterna var just det -att de inte var planterade i rent grus.Jag klarar inte ens lammöron på min kallare baksida mot skogen -utom där de sitter i 5-10 cm grus..Större växter med pålrot hittar gottet nedanför gruset och de små , tja jag har aldrig gött mina penstemoner,de verkar klara sig på mineralinnehållet,Större växter med pålrot o torktåliga är tex limonium latifolium,baptisia,kungsljus,den perenna buskliknande Alcea tataricum,Ginst går nog bra den med.Många penstemoner är inte pålitliga , men P serrulatus,P.Digitalis husker red,tex är mycket tåliga
mimmi 1
i min torra slänt, sol hela dagen, har jag , förutom taklök av olika sorter, bergnejlika, blodnäva, strandtrift, backtimjan, kuddphlox, och lite mer som jag inte vet namnet på... men de som jag räknat upp, har kommit snällt varje år, så de kan jag rekommendera. smile.gif Nu har jag inte frösått dessa, men det ska väl inte vara nån omöjlighet rolleyes.gif

hur ligger gruset? tänker mej att det inte ska ligga still i en slänt... men det kanske funkar... det är ju jättefint iallafall med grus! bara lite jobigt när det växer ogräs, då är det lättare att fixa bort i barjord...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon