Trädgårdsmåstaren
11-10-2010, 17:42
Vi har en häck av en buske som jag inte vet namnet på. Jag trodde att det kunde vara svart aronia, men den har inga bär. Jag minns inte hur den såg ut i våras, om den blommade eller inte. Den samsas med ett par schersmin-buskar som jag ska gallra och klippa tillbaka något i vår, och jag vill nog göra samma sak med resten av häcken, eftersom den är gles nedtill och rätt tanig överlag. När kan rätta tiden för det vara?
Huggorm
11-10-2010, 17:56
Skulle kunna vara något slags häggmispel
Trädgårdsmåstaren
11-10-2010, 18:07
Du skulle kunna ha rätt. Jag har kollat in lite bilder på nätet nu, och ser att den blommar i vitt. Minns svagt med sambons hjälp några vita blommor, men dem tänkte vi knappt på eftersom buskarna/häcken är så hög och gles. Det syns ju inte så mycket i ögonhöjd, liksom. Det kanske var bär på den tidigare också, ska forska lite mer i det i morgon när det är ljust. Det kanske ligger kvar något på marken. Den ska klippas till våren, tydligen. Tack för hjälpen!
LundaKarin
12-10-2010, 19:11
Det är en häggmispel, men det är svårt att se vilken sort på din bild. Den har ett vackert bladutsprång (heter det så?) och sen de små vita blommorna, så bären och sist den fantastiska höstfärgen.
På vissa sorter är bären jättegoda, på andra lite torra och tråkiga. Du får prova!
Jag har också en häggmispelhäck som är gles nertill (de förra ägarna släppte upp den till bortåt åtta meter och kapade den sedan rakt av till två... stora delar dog och resten påminner rätt mycket om en kvastodling) men jag tar bort de grövsta stammarna pö om pö och nu börjar det komma en del skott nerifrån. Det verkar finnas hopp.
Trädgårdsmåstaren
12-10-2010, 19:39
Ja, inte fanns det ju några bär kvar nu i alla fall, inte ens några rester på marken. Jag läste någon annanstans att fåglarna gillar bären så de har väl tagit allt. Vår häck har blivit 3-4 meter hög, och rätt så gles nedtill, och jag hoppas att en varsam gallring av de längsta grenarna och nedkortning av ett par-tre stycken andra grenar ska göra susen, så att vi har en tätare och vackrare häck till våren. Hoppas att din tar sig bra också. Jag håller tummarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.