renate
Puh,nu är alla rosor på rätt plats,förhoppningsvis.Jag utnyttjade det fina vädret i helgen at att gräver upp och ner ett antal rosor som stod på fel plats.I den nya rosgången har jag också planterat en del rosor.Inga nya bara sådana ja redan hade och några rotskott.Det blev en Mme Plantier sticklingplanta,Stanwell Perpetual,rotskott Maidens Blush flyttat,ett litet rotskott av Finlands vita och ett rotskott av Henri Hudson.Jag har ett rotskott av Celeste som jag ska plantera där med.Det finns några meter kvar att plantera,men det gör jag till våren.Det får bara vara rosor som inte bambi gillar för rabatten ligger utanför stängslet.Jag ha en fylld kanelros i kruka men den blir kanske för stor,fast alla rosor där växer på egen rot förutom Maidens Blush,men den blir stor den med.
Ezereht
Bra kämpat!
Kajsa
Duktigt renate, så många rotskott du tagit vara på och så sticklingsförökade rosor, blir väl spännande och se nästa år hur allt tar sig. Vad kyligt vi fått på en ggn. har jobbat som en tok hela dagen i trädgården, frost om nätterna.
renate
Jag passa på nu när dagarna är soligt och varm,sedan när ruskväder kommer är det inte roligt längre med trädgårdsjobb.Tulpanlökarna är i jorden med.Den stora hybridan i rosrundeln är borta nu,satt vita tulpaner vid stubben.
[attachment=55542:2010_10_...__Large_.JPG] En av rosrabatterna med nylagda plattor vid sidorna,ännu mindre gräs att klippa.
Ezereht
Jag gillar plattor längs kanten av rabatterna, så mycket enklare att klippa gräset då. Fast det är snyggt när dom som kan kantskär gräs också. Men jag kan inte.

Min hybrida har också fått flytta lite, den stod vid ingången till husen och skulle fått ett rostorn, men jag kände det kan bli i klenaste laget (tornet kommer inte orka hålla den, om den växer sig stor). Nu har den flyttat och står mot ett plank, där får den maximalt sol och vindskydd. Tror den kommer bli gladare. ..och så går man inte lika mycket där så det gör inte något om monstertaggarna sträcker lite på sig. Egentligen är det ett hus bort nu, så den står inte vid "mitt" hus längre, men i gengäld kommer alla se den som kör in på bostadsområdet smile.gif

Ena äppelrosen har fått flytta till en cykelväg, lite guerilla gardening, och den andra delade jag i två och en har jag krukat (fast krukan är nergrävd så syns inte direkt)för att hålla lite pli på rotskotten som började komma, och den andra gav jag till en vän som planterat den jättefint i ett stenröse (med massa gojord). Den kan man också snegla om man kör runt i bostadsområdet. Kanske borde fota för den planteringen blev verkligen fin tyckte jag.
renate
Jag ser du har inte heller legat på latsidan Ezereht.Kul om du vill fota och visa oss.Min hybrida gick inte att flytta,den var för stor.Roten är tjock som mina lår,(de är inte så tjocka men ändå)Hitta ingen bild på stubben
[attachment=55569:2010_08_...__Large_.JPG] Fd hybrida,jag grävde rundomkring men roten gick inte att rubbar.Jag sågade av allt ovan jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon