Full version: Jordborr
sa zon 6
Jag har ftt veta att det finns en jordborr p Jula fr endast 169:-. r det ngon som har testat en sn? r det ngot att ha, eller bara skrp. Det r ju en viss skillnad p 169:- och 450:-, som en Skurupsborr kostar.

sa
KURT
Det beror nog lite p vad du skall anvnda den till? r det inte alltfr stel lera eller alltfr stenigt s fungerar de flesta jordborrar (men de har lite olika diameter). r det stenigt eller riktigt styv lera s fungerar ingen jordborr, eller i alla fall ingen mauell jordborr.

http://www.odla.nu/artiklar/jordborr.shtml
sa zon 6
Jag hade i frsta hand tnkt anvnda den till att borra hl fr diverse stolpar. Det r rtt mycket sten i jorden (vi har nyss drnerat runt huset) av knytnvsstorlek. Jag har gett upp mina frsk att anvnda spett.

sa
KURT
r det sten i marken s r det nog bttre med en riktigt smal spade, ven om det inte r ltt att grva djupa smala hl med spade heller. Det finns ocks skopor p skaft som man kan anvnda tillsammans med spade, men de kan man bara ta upp lst material med som man huggit ls med spaden frst (just att sa upp material kan vara svrt med spade nr hlet r smalt och djupt).
Ella
Jag borrade i r lera i somras och det var inga problem. Frst s borrade jag kanske 20 eller 30 cm sen blev det torrt och tungt d fyllde jag hlet med vatten. Det tog lngt tid innan vattnet sjunkit undan s tidigast dagen efter kunde jag fortstta men d var det som att skra i smr. Jordborren klarade inte av speciellt stora stenar knappt ens de med storlek av en vuxen persons knytnve, s d var det bara att pilla soss dem med ett spett lyfta upp dem och sen fortstta med jordborren.

Huruvida julas borr r lika bra som skurupsborren vet jag inte. Det r vl bara att prova.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon