Full version: orkidéer
Odeta
Hej!
Jag har ett litet problem med mina orkidéer som jag köper regelbundet. Det sägs att de är lätta att ta hand om, men mina lever i snitt ca 3 veckor och sen börjar de dö. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag vattnat de inte så ofta och de står i ett ganska soligt läge. Är det nån som kan hjälpa mig med hur jag kan förlänga mina blommors liv?
ingrids
Hej, vilken sorts orkidéer köper du, vilket väderstreck ligger fönstret i och hur ser de ut när de dött (bladen, rötterna och så), mer exakt hur mycket och hur ofta vattnar du?
Bassam
Hej

Jag ska ge några tipsar :

1 De tycker om sol men inte direkt sol.

2 De tycker inte kalk jord .

3 De behöver sina näring under växt period.

4 Vattnar dem när blir jord torka, lägga kruka på hink som fylla på vatten till att hela jord blir blöt sen ta den ut och lämna mera vatten går ut.

5 De tycker fuktiga luft så det är bra om lägga kruka övar lecakulor för att de ska fasta vatten och ger fukt men lämna inte vatten går till rötter.
H:Bassam
mimmi 1
jag tror att du vattnar för mycket... är det phaelonopsis du har? den vanligaste sorten som finns överallt? dom är egentligen inte så svåra... dom säljs ofta med genomskinlig kruka, då kan du lätt se när den behöver vattnas, för då blir rötterna ljus grå, medan rötterna är gröna om den inte behöver mer vatten.

låt den aldrig stå med vatten i ytterkrukan.. och tvärtemot vad Basam säger, så vill den inte ha vanlig näring.. du kan ge lite orkidé näring under tiden den står i blom, men det är inte nödvändigt. och när den blommat färdigt, behöver den en viloperiod, och då vill den inte ha nästan nåt vatten... kolla rötterna!! smile.gif

stark sol gillar dom inte , sägs det... men jag har mina i sol, och jag har massor i olika färger, (min man köper alltid en ny varje morsdag wub.gif ..) och dom trivs alldeles utmärkt... kommer med nya blomstänglar lite nu och då, och dessa står i flera månader innan de vissnar ner... jag har alltid nån på G som står i blom...

Men som jag skrev, så tror jag de flesta ger dem för mycket vatten...
Bassam
Hej MIMMI

3 De behöver sina näring under växt period.

Jag menar att de behöver orkidé näring .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon