LilleNo
Hej!
Mitt första inlägg på forumet och absolut nybörjare vad gäller trädgård.
Jag behöver alla tips och råd jag kan få med beskärning av våra träd i trädgården.

Jag har en bollpil/klotpil som jag planterade i våras och som vuxit enormt bra. Nu undrar jag om man generellt bör beskära den och isf hur pass mycket. Tänker främst på att få ett fint träd med vacker krona.
[attachment=55516:Bollpil2.jpg]
Sedan har jag ett äppelträd från 2007 som varit blygsamt beskuret av tidigare ägarna och som jag beskurit det jag tordas.
[attachment=55517:_ppeltr_d.jpg]
Därefter har vi de två sorgebarnen i form av ett sötkörsbärsträd och en miniatyrkörsbär, varav den senare bär blad längst ut på grenarna (ser ut som MussePigg-öron). Dessa träd blev illa åtgångna av förra vintern (hararna kom plötsligt åt att gnaga bark ovanför gnagskyddet pga snönivån) och antagligen av den bristfälliga planteringen (djupt i jorden, under ympningspunkten), samt den blygsamma utgrävningen av planteringshålen. De är nu omplanterade och jag hoppas att få liv i dem och att det ska gå att få kronan snygg på "MussePigg", med fler grenar och bladväxt/skott på grenarna närmare in mot stammen. Ska man helt sonika såga av en av huvudgrenarna denna höst, låta det växa ut en ny och klippa av den andra nästa höst?
[attachment=55518:S_tk_rsb_r.jpg]
[attachment=55519:Miniatyrk_rsb_r.jpg]
Alla tips & förslag mottages tacksamt!
LilleNo
CITAT (LilleNo @ 12-10-2010, 10:33) *
Hej!
Mitt första inlägg på forumet och absolut nybörjare vad gäller trädgård.
Jag behöver alla tips och råd jag kan få med beskärning av våra träd i trädgården.

Jag har en bollpil/klotpil som jag planterade i våras och som vuxit enormt bra. Nu undrar jag om man generellt bör beskära den och isf hur pass mycket. Tänker främst på att få ett fint träd med vacker krona. Funderar även på att stamma upp det en bit, är det något man bör göra så tidigt som möjligt eller kan man vänta några år?
[attachment=55516:Bollpil2.jpg]
Sedan har jag ett äppelträd från 2007 som varit blygsamt beskuret av tidigare ägarna och som jag beskurit det jag tordats. Det har en massa långa grenar som går från stammen, vissa pekar nästan rakt upp, men jag är lite osäker på om jag ska beskära mer denna säsong.
[attachment=55517:_ppeltr_d.jpg]
Därefter har vi de två sorgebarnen i form av ett sötkörsbärsträd och en miniatyrkörsbär, varav den senare bär blad längst ut på grenarna (ser ut som MussePigg-öron). Dessa träd blev illa åtgångna av förra vintern (hararna kom plötsligt åt att gnaga bark ovanför gnagskyddet pga snönivån) och antagligen av den bristfälliga planteringen (djupt i jorden, under ympningspunkten), samt den blygsamma utgrävningen av planteringshålen. De är nu omplanterade och jag hoppas att få liv i dem och att det ska gå att få kronan snygg på "MussePigg", med fler grenar och bladväxt/skott på grenarna närmare in mot stammen. Ska man helt sonika såga av en av huvudgrenarna denna höst, låta det växa ut en ny och klippa av den andra nästa höst?
Kan tillägga att båda körsbärsträden har haft slokande gröna blad mest hela sommaren som gått och det har inte varit någon vidare tillväxt. Då det är kompakt lerjord på tomten har jag planterat om/nyplanterat alla träd lite högre än marknivån.
[attachment=55518:S_tk_rsb_r.jpg]
[attachment=55519:Miniatyrk_rsb_r.jpg]
Alla tips & förslag mottages tacksamt!

kerstin z5-6
Klot/boll pilen växer naturligt så att den får en bollformad krona.Dock kan det vara fint att stamma upp den lite så du kan stå under kronan om några år.Alltså ta bort de nedersta grenarna.På våren tidigt är en bra tid.
Bassam
Hej

För bollpil/klotpil du kan klippa kant av grenar för att nå formen som du tycker om.

De som gnager av harar du ska inte göra någonting just nu på grund att växter klara sig ofta .
H:Bassam
Jan af Lisö
Ditt äppleträd ser lite konstigt ut, verkar att många grenar växer på samma höjd på stammen, så skall det se inte ut på ett äppleträd, de olika grenarna skall växa på olika höjder och växa snett utåt med trubbiga grenvinklar. Några grenar ser bra ut, men inte alla. Det bästa är nog att du skaffar en bra beskäringsbok för svenska förhållanden och beskär efter den, för det känns svårt att beskriva här.

Unga äppelträd beskärs med fördel tidigt på våren för det ger dem bättre tillväxkraft.

På körsbärsträden skulle jag inte ta bort krongrenarna, körsbär bryter inte nya grenar/skott lika lätt som t.ex äpplen. Där är det bara att hoppas att gnaggskador läcker själva, det gör de lättare på yngre träd.

Ser också att du har för litet område runt trädet som hålls gräsfritt, det skall vara ändå ut ca 50 cm utanför trädets dropplinje. Har du grävt små planteringsgrop i leran så är risken stor att det samlas regnvatten där.

Det är bra med upphöjd plantering, men dina körsbär ser på bilderna ut att växa lägre än gräsnivå (vet ej om bilderna är tagna innan/efter omplanteringen).
LilleNo
Tack för alla bra tips, nu känner jag mig lite klokare.

Jan af Lisö: Äppelträdet verkar ha en låg och omfattande krona med många grenar som pekar rakt upp, jag antar att jag inte ska klippa av någon av dessa grova grenar (eller?). Jag tog iaf bort den nedersta som växte ut till vänster från stammen.

Vad gäller bilderna på körsbärsträden (före omplantering) så är de omplanterade i avsevärt större gropar (~8 fulla skottkärror jord/träd) och de är satta en bit ovan marknivå. Sedan är det ~80cm diameter gräsfri cirkel kring träden, men planteringsgropen är vidare/bredare under markytan.

Bassam: När du skriver att jag kan klippa kant, menar du att jag kan formklippa den (elektrisk häcksax)?
Bassam
Hej

Ja, det var så jag menade eller med vanlig häcksax.

H: Bassam
Jan af Lisö
LilleNo, Du skall naturligtvis höra av dig med några mer kunniga personer än jag, men jag tycker ändå att det är för många stora grenar som växer ut från en och samma höjd på äppelträdet. Det kanske riskerar att bli fläkskador med tiden under äppeltyngden ?

På Cillas hemsida finns det bilder hur ett träd skall se ut:
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Fråga är om inte någon/några av dessa grenar borde bort (de klenaste med spetsiga vinklar) och i stället får man hoppas att det växer några nya grenar högre upp på stammen.

Det är också viktigt att trädet bildar en huvudstam så att det inte får någon sorts stjärnstruktur.

Vad gäller det gräsfria området så finns det mesta av trädets rötter i en cirkel en havmeter utåt och inåt dropplinjen så det är viktigast att det är gräsfritt just där när träden är unga.
LilleNo
CITAT (Jan af Lisö @ 13-10-2010, 20:02) *
Det är också viktigt att trädet bildar en huvudstam så att det inte får någon sorts stjärnstruktur.

Det är precis så det ser ut idag, dvs där kronan börjar försvinner stammen helt i en stjärnformation (eller klo) av flera grenar och där ingen tydligt markerar en fortsättning av stammen.

CITAT
Vad gäller det gräsfria området så finns det mesta av trädets rötter i en cirkel en havmeter utåt och inåt dropplinjen så det är viktigast att det är gräsfritt just där när träden är unga.

Vad är dropplinjen? Det måttet jag angav tidigare (~80cm i diameter) ger ~40cm radie från stammen, det är vad som är gräsfritt idag.
Jan af Lisö
En bra bild på dropplinjen hittar du här:
http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm
LilleNo
CITAT (Jan af Lisö @ 14-10-2010, 08:35) *
En bra bild på dropplinjen hittar du här:
http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

Tack, bra sida det där med tydliga bilder/beskrivningar.
Cilla
Hej,
Några korta svar eftersom du redan fått en hel del:
- Klotpilen behöver inte beskäras för att bli runt och tät, men man kan stamma upp och beskära om man vill på våren
- Äppelträdets stöd bör kunna tas bort. Har man kvar det riskerar det att ränna iväg med klena grenar. Fatta tag i stammen, rör långsamt åt sidorna, kolla i marken nära trädet. Rör sig jorden har trädet inte fått fäste, är den stilla ska stödet bort. Vanligtvis ska man kunna ta bort det efter en växtsäsong.
Plantera något i din lilla spegel så att avdunstningen inte blir så stor och så att du får bättre jordeliv där.
Beskär på vårvintern för att stimulera tillväxt, komncentera dig på att ta bort några grenar längst ned varje år så att du i framtiden kan gå under kronan. I övrigt - kör enklaste principen att ta bort grenar som växer inåt i kronan under ett par år till.
- Körsbären behöver vatten. Inte beskärning. Ca 50 liter i veckan ser lagom ut i en mark och område som ditt. Börja vid knoppsvällning, sluta när bladen skiftar färg på hösten.
LilleNo
Suveränt!

Jag kan dessvärre konstatera att jag i somras tolkat de flesta signalerna från träden tvärtemot vad din lista säger...
Ska kolla om jag kan ta bort stödet på äppelträdet och sedan får jag ta nya tag med körsbären till våren.

Förresten, eftersom körsbären är omplanterade skall jag vattna dem rikligt (50L/vecka) nu under hösten med och isf under hur lång tid ska vattningen pågå?

Äppelträdet är f ö ett familjeträd (om det spelar ngn roll) och "kronan" tycks IMO börja redan vid första grenarna längst ner på stammen. Ska jag verkligen kapa någon av dessa grenar varje år?
Jag har tittat på grannarnas äppelträd i området och flera tycks se ut som mitt, med en kloliknande krona som börjar långt ner på stammen utan ngn tydlig fortsättning av stammen ovanför de lägsta grenarna.
Cilla
Körsbären: Vattna så länge bladen är gröna.
Äppelträdet: Det är ett aber med familjeträden som ympats med grenar på 1 meters höjd. Du vet väl att de för alltid kommer att sitta på den höjden, men bli grova, långa och förgrenade? Ca 5-6 meter från stammen och så vitt förgrenat från det brukar många äppelträd satta på vanlig grundstam vilja bli.

Enda vettiga alternativet brukar vara att under lång tid beskära dessa grenar så att man varje år tar bort utåtriktgade sidogrenar och behåller de uppåtriktade, så att kronan blir smal och faller ut på en höjd där att man kan gå under dem. Det tar då tid att få frukt...
Jan af Lisö
Familjeträd, då är det ju naturligtvis ett annat läge !!!

Som jag ser så har du tre alternativ:

1. Gör inget alls, mer än vanlig beskäring av trädet på våren/hösten. Du kommer att ha glädje av trädet och dess frukter i många decennier, även om det med tiden blir besvärligt att klippa gräset under trädet och grenarna kommer kanske att behöva stöd under frukttider.
Vad händer sen är ett senare problem, kanske någon annans.

2. Gör som Cilla föreslår

3. Är det mest ambitiösa förslaget, lär dig ympa (inte så svårt), ta ymparna från de olika sorter och ympa dessa högre upp i trädet, och sedan kan du kan bort några av de nedersta grenarna. Detta medför lång väntetid på frukt, men det bästa resultat i slutändan

Har du stor tomt så kan du köra alt 1 på befintligt träd och därefter bygga upp ett eget familjeträd enligt alternativ 3.

Alt 3 det är vad jag håller på med i mitt eget "ympträd" med numera 10 olika sorter. Blev missnöjd med smaken på Säftstaholm, så jag började ympa in olika sorter. Tyvärr utan någon strategi så det sitter över 20 ympar på olika ställen, så trädet kommer att se ganska oregelbundet ut med tiden, men det har varit kul hittills. Folk passerar på gatan och förvånas att det finns gröna och röda äpplen på ett och samma träd. Har redan fått vissa problem, t.ex så har klena Säfstaholmgrenar svårt att bära tunga TB äpplen med resultat att grenarna viker ner sig och måste stödjas.

Men kul är det, håller på varje vinter och spanar var det finns plats för nya ympar !!!
LilleNo
Ok, det låter spännande med ympning men det får isf bli senare i framtiden.
Några av de grenar som denna säsong givit mest & störst frukt har varit de som står rakt upp, så på den punkten har jag inget att klaga på.
Cilla
Visst är det kul att ympa! Jag har ett par äppelträd med ganska många sorter. Det ena ympade jag i när det var i 25-årsåldern, det andra när de var purungt. Inte heller jag har haft någon superplan för vad som ska växa var. Jag har haft intressanta ympar över och satt in dem och inte ens märkt upp. Naturligtvis skär jag bort en hel del också, jag skär hellre som jag vill än behåller någon ymp.

Det är intressant att följa sådant som du skriver Jan, dvs att en sort inte orkar hålla en annan sorts frukter mm. Mindre intressant att följa hur en angreppskänslig sort smittar övriga trädet... Men lärorikt är ju det också.

Men visst är det ett aber att man säljer familjeträd med ymparna så långt ned. Borde inte förekomma familjeträd annat än på högstam!
Jan af Lisö
Kan tänka mig att det är prisfråga att familjeträd (och normalt inga andra fruktträd heller) inte säljs som högstam. Tittar man i prislistan från en erkänd plantskola i södra Stockholm så kostar ett äppelträd på A2 359:-, medan ett familjeträd med 4 sorter på A2 959:-, mao 150:-/200:- per ymp beroende på hur trädet är uppbyggt.

Då är ju risken stor att ett sådant träd på högstam skulle kostar 2500:- - 4000:- och inte många blivit sålda.
Cilla
Jag köpte just in ett tiotal äppelträd på högstam och upptäckte att de, 4 år gamla, var lika dyra som 5-6-åriga äppelträd med lågstam... Någonstans mellan 2000-3000 kostar de om man inte köper direkt från en trädodlare. Då kan det bli billigare.

Att de högstammiga inte var mer än 4 år förvånade. Vilken tillväxt! De skulle inte behöva ha ett så högt pris! De är ju lika gamla eller bara ett år äldre än de som säljs i minut och parti.

Skulle jag själv odla fram familjeträd så skulle det bara bli på högstam. Som de köps nu kommer de inte kunna bli gamla. Få kan ha träd som breder ut sig i halva trädgården på 50 cm höjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon