kina3
Tips för den som bor i Sthlm med omnejd: Blomstervännerna har föredag om jord i kväll i Stuvsta.

Intressant tycker jag!
Sollan A
Vi synes där!
batski
CITAT (kina3 @ 12-10-2010, 10:11) *
Tips för den som bor i Sthlm med omnejd: Blomstervännerna har föredag om jord i kväll i Stuvsta.

Intressant tycker jag!

Såg inte detta förrän nu unsure.gif Vad tyckte ni om föredraget? Fick ni lära er nåt nytt? Var det mest om trädgårdsjordar, eller även om olika sorts jord till krukväxter?
kina3
Det var hur bra som helst!
Kontentan är att "vi är lurade" att köpa olika jordar för olika växter och så visade han på att den dyra jorden inte är till mkt större nytta än den billiga.
Skillnaden är att den dyra innehåller mer näring. Men inte så mycket att gödningen jorden räcker en säsong.

Han tyckte man kunde köpa den billiga Bauhausjorden och gödsla.
Visade på experiment som styrkte detta.

Som gödsel är urin utmärkt

Så man kan spara pengar här!
'
batski
Tack så mycket för sammanfattningen! smile.gif Där ser man. Fast det finns ändå olika typer av jordar, mer eller mindre porösa, med mer eller mindre torv, humus eller lera. Sa de ingenting om det?

Inte koncentrerad urin väl, utan den måste väl vara utspädd?
kina3
Minnet börjar svika mig exakt vad han sa och jag kanske blandar ihop vad jag hört på annat håll.

Svar som jag tror:

Det vara ung samma struktur på jordarna och egalt vilken man tog (?). Det enda man skulle passa sig för var ngt skogsbruksavfall (tror jag det var) som man tillfört istf torv, för han var tveksam till det (av en anledning jag glömt)

Det gäller att få "struktur " på jorden. Lämpligt att blanda in grus.

Själv tänker jag blanda egen jord med den lera jag har på tomten som grund och tillsätta mycket grus och torv eller kompost plus fårspillning, sedan vattna med urin.

Urinen ska vara spädd 1-10.
Solstorm
Jag undrar över en sak eftersom det inte alls stämmer med mina erfarenheter. Jag tvivlar på att man har provodlat bauhaus billigaste jord och hasselfors p- eller u-jord i krukor och jämfört. Jag har gjort det och jag tycker att det är oerhört stor skillnad på jordarna.
kina3
Solstorm: Det stämmer!

För att den billiga jorden ska bli lika bra som den dyra så måste man gödsla vid varje vattning från början.

Men efter ett tag så är gödningen slut i den dyra jorden och då behöver även den ha gödning.

Hur länge det tar beror ju förstås på volym och hur mycket man vattnar.

Tricket vara alltså att alltid vattna med lite gödning.
batski
CITAT (kina3 @ 23-11-2010, 22:42) *
Tricket vara alltså att alltid vattna med lite gödning.

Även på vintern? blink.gif
Solstorm
Men jag tycker även att det är stor skillnad på strukturen i jorden. De billiga jordarna blir lätt en kompakt klump.
blomkronan
Såg tråden nu -cry-.gif och missa kvällen... Kina3 lova mig att du p:mar nästa gång smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon