Rihane
Jag letar efter pioner med snyggt bladverk.
Har en balkong och jag har tidigare valt bort pioner, som jag älsker, pga den korta blomningstiden.
Nu har jag tänkt om och funderar över om det finns pioner med extra fint bladverk istället?
(Alla blommande pioner är fina i mitt tycke)
varghem
tycker alla pioner har väldigt fint bladverk...
kerstin z5-6
Jag sätter dem med Gillenia och helbladig clematis så jag har nåt annat som blommar senare i lövverket
Sen finns ju, om man väljer olika sorter, pioner som blommar från maj till sena juli
ingrids
Av de sorter jag själv längtar efter anges att Coral Sunset har fint bladverk. Jag vill minnas att det finns sorter som får fina höstfärger också, men just nu minns jag inte alls vilka. Jag funderar på om eventuellt en buskpion trivs bättre än en örtartad på din balkong, och de har ju ofta fint bladverk.
Rihane
Tack, tummenupp.gif sånt är svårt att få fram eller se på bilder eftersom allt fokuseras på blomman.
Tittade på Coral Sunset hos pionexperten. Vacker blomma, (ingen bild på bladverket eller ett ord om det).
Efter jag läst ditt förslag om buskpioner läste jag lite om dom i en artikel på odla. Tål att fundera på. Har lite förskrämt hoppat över buskpionerna, eftersom dom överlag verkar dyrare än andra pioner. Men tanken på att få något som liknar en buske och som får en jättefin blomning som bonus tilltalar mig. Ska ta reda på så mycket jag kan innan nästa höst. Då kan jag bereda plats för den med en sommarblommor på dess plats över sommaren. Men om jag bestämmer mig för en buskpion skulle jag vilja bestämma mig innan Älvsjömässan.
Bassam

Hej

Den här en pion bild.

[attachment=55558:pioner.jpg]

H:Bassam
Rihane
Vad heter den pionen?
Gunilla T
Rihane, kolla upp Rockii pionerna!
Rihane
Tack.
Lägger in den här länken som lathund till mig. http://www.odla.nu/artiklar/pioner.shtml
Rockii är en buskpion med lite roligare blad som dessutom är tålig är min slutsats
Rihane
CITAT (Rihane @ 13-10-2010, 15:48) *
Tack.
Lägger in den här länken som lathund till mig. http://www.odla.nu/artiklar/pioner.shtml
Rockii är en buskpion med lite roligare blad som dessutom är tålig är min slutsats

Läste lite i kors om det där med "roligare blad". "Kronblad" hör ju till blomman. Tänkte fel där.
kerstin z5-6
Buskpioner är jättefina tidigblommande och har tallrikstora blommor smile.gif
jordekorren
Dillpionen har vackert bladverk. Men ack så dyr..................
Bassam
Hej

Det är gammal pioner , du kan fråga plantskola om dem.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon