|
Om ett par månader flyttar jag och min sambo in i ett helt nybyggt hus. Växtälskare som jag är drömmer jag nu om en originell trädgård med mycket perenner (har inte tålamod för fröuppdrivning). Har ett förslag på utförande av min trädgård som jag har fastnat för vilket gör att jag inte kan tänka om, därför tänkte jag höra om det var nån som har några idéer. Alla tänkbara varianter välkomnas möjliga som omöjliga... Tomten är uppdelad på 2 sektioner, en framför huset (ca 100m2) och en baksida (ca 90 m2), inga stora ytor. Bild hittar ni här http://www.odla.nu/album/data/evin/1114_p8445.gifTack på förhand Eva
Bilden i albumet där du visar hur du tänkt dej det hela är mer spännande....  Snyggt!
Jag saknar träd eller annat som ger höjd och struktur. Det är nog bra att tänka in det redan från början. Tror också att lite rundade former skulle göra planen lite mer spännande. Du kommer säkert att få många bra tips här från folk som kan det här bra - att skapa från noll är ju onekligen en utmaning!
Gunilla
Annelie
02-02-2004, 09:02
Häck!
Det var det första jag tänkte på när jag tittade på bilderna i ditt album. Det ser ut som om du kommer att ha grannar ganska nära inpå dig. Om det är så hade jag nog funderat på hur jag vill ha det med insynsskydd ifrån alla håll och kanter.
Kanske börjat med att fundera vilken typ av häckväxt du vill ha, och hur det sedan kan byggas upp innanför med olika träd, buskar, tema och kanske till och med lite olika nivåer på planteringarna. Det behöver inte vara en häck som är tät och formklippt. Det kanske passar bättre med högsmala barrväxter i tomtgränsen på lagom luftigt avstånd från varandra?
Tack för ert engagemang och era idéer. Har tänkt att ha minst 2 fruktträd och häckar får jag nog planera lite med grannarna. Men häckar kommer jag lovar  Jag vill ha en vintergrön häck, men har i stort sett bara hittat liguster och barrväxter. Har dock under vintern observerat att bambo är vintergrön.... Eftersom trädgården är liten vill jag ha mycket med olika nivåer så man kan utnyttja mer av tomten och ha ännu mera blommor /E
kerstin z5-6
02-02-2004, 18:55
En ovanlig och originell trädgård från scratch-Det måste väl innebära att du inte börjar med gräsmatta ? Skippa den eller gör en liten plätt bara -det finns så mycket mindre skötselkrävande trädgårds sysslor än att klippa gräs - Du kan tom få tid o lust att så frön till perenner  Börja utifrån och in är ett bra tips -undvik raka gångar -GÖR som DU tycker är snyggt -en trädgård blir aldrig färdig Kolla i allas album och stjäl ideer hej vilt lycka till Hoppas du har plats för några rosor med
Håller med Kerstin vad gäller gräsmatta. Tänk ut vad du skall ha den till och hur många kvadratmeter som krävs till det.
Själv håller jag på och gräver bort kvadratmeter efter kvadratmeter (gräs alltså).
Tittade också på ditt förslag på skissen. Tycke och smak skall man ju inte diskutera, men personligen tycker jag att det är alldeles för raka linjer. Jag skulle runda av med svängar o dyl.
(Titta gärna på mina skisser för att ev. få lite tips.)
Ewa L hur fixar du dessa mysiga skisser??? Eva St
Om jag startade från noll som du skulle jag - först gjort en lista på det jag vill kunna göra i trädgården (ställa cyklar, uteverkstad, lagringsplats, komposter, sittplats, fruktplock, odling, utsikt, fotbollslek etc) - sedan funderat ut vilka av dessa som behövde sina enskilda "rum" och avgräsningar av olika slag - placerat ut dessa och samtidigt gått omkring på platsen för att se vilka kommunikationerna i trädgården skulle vara, dvs hur man skulle vilja gå från vägen/garaget till ena och andra stället, från huyset till komposten, från sittplats till.... etc
Det första jag skulle gjort praktiskt är att anlägga stigarna och plantera träden. När man har dessa fungerar de som ryggrad för mycket annat, och dessutom tar de tid att göra och att växa upp.
Zon, väderstreck och vilka funktioner man vill att trädgården ska ha ger grundförutsättningarna för att man ska fantisera vidare.
Personligen skulle jag inte sått ett enda grässtrå om jag fick börja från början. Det finns andra material som är bra för slitagelek som kräver mycket mindre jobb, passar bättre med träd och som inte sprider sig in i rabatterna.
kerstin z5-6
04-02-2004, 00:36
Precis Cilla , kunde inte sagts bätte  -(ibland vill jag bara ta hit en bulldozer -jämna allt -särskilt gräsmattan med marken och börja om -men jag stillar mej  )När jag blir pensonär ska här icke finnas ett enda strå utom prydnadsgräs ...
Ingrid på Västkusten
04-02-2004, 08:42
Om jag fick starta ifrån noll?
Nu hade jag varit överlycklig och mkt överväldigad :-) om det var första trädgård - hade jag varit stel av skräck.
Fast - detta är en mkt bra årstid att fundera å titta i böcker. Som sagts tidigare - gångarna uteplatsen - kika noga på väderstrecken och känn på vinden. Mkt vind måste brytas på fiffiga sätt. Insynsskydd måste man också ha - har Ni barn elelr planerar å skaffa - tänk på att de kommer att behöva 'sina' utrymmen med. Plats till gunga å sandlåda kanske.....bra å komma ihåg vid trädplantering t ex.
Åsså DRÖM - spänn inte bågen för högt första året - detta tar tid :-) Tycker Ni om att grilla? Uteplats med grill - ett måste. Kanske något gott väldoftande i närheten kanske en pergola...där nått klättrar..... etc etc. En liten kryddträdgård :-) etc.
Hälsar Ingrid
Hej på er  Vad kul med så många inlägg. Jag suger i mig allt som en svamp. Det är ju vår första trädgård och barn är inplanerade så småningom. Roligt att höra att alla är så allergiska mot gräs....Jag vill ha lite lagom gräs iaf under barnens uppväxt....vad jag gör sedan...om 20 år....det är en annan historia... Jag har spanat på trädgårdar sen i augusti och sparat bilder och jag vet inte allt...konsten är sedan att få ner det....Ibland blir man lite av " jag vill trycka på en knapp och ha allt klart" men sen inser man att så lär det inte bli.... /Eva
kerstin z5-6
04-02-2004, 22:52
Det är tyvärr ett utbrett missförstånd att barn behöver gräs -de gör de inte  Vi ger så näringsrik mat till dem i alla fall . Mina har aldrig utnyttjat den fb gräsmattan -som jag nu ska ägna ÅR , dyrbar trädgårdstid till att få bort -........ Var spelar de fotboll -ja inte hemma i alla fall , kubb -går utmärkt på hårdgjorda ytor . Buskar , gömslen , dofter , sandhögar, vatten som rinner i små bäckar , barkbåts segling i grunt vatten däremot -det gillar dom
Ingrid på Västkusten
05-02-2004, 08:02
Kan inte annat än å hålla med - gräs ej ett måste varken för gunga eller sandlåda eller kubb etc. Däremot är fruktträdgården ett måste för barn smultron, jordgubbar hallon etc - en liten en i alla fall. Som barn älskade jag att gå å nalla gräslök mfl välsmakande örter...... fast vem vet om allla gör så frukt brukar de flesta gilla i alla fall eller lära sig gilla. Om Du nu säger att tomten inte är så stor då är det bättre att satsa på att anlägga den och ha sådant som hela familjen kan tänkas å gilla.
Hälsar Ingrid
CITAT (Eva St @ 03-02-2004, 19:25) Ewa L hur fixar du dessa mysiga skisser??? Eva St Ooops, tack!, har inte läst tidigare, därav mitt sena svar: Corel Draw. Tycker det är smidigast och då blir proportionerna rätta också.
Hannele
09-02-2004, 19:11
Nu börjar min tankegång komma igång igen. Förut var jag bara helt inne på min första idé och kom inte längre men nu bubblar tankarna igen. Tack igen /E
Gräsmatta som är så härligt!
Min tomt består av ca 1 000 m2 härlig gammal trädgård med gräsmatta och 5 äppelträd, vinbärsbuskar och hallonhäck. När jag var liten tyckte jag det var underbart att ha gräsmatta att springa på och vi lekte jätte mycket på den. Än i dag tycker jag det är så skönt att gå och sitta på gräsmattan. Tänkt vad härligt på sommaren att känna gräset under fötterna.
När barn kommer och hälsar på springer de över hela tomten, lägger ut ca 30 m plastpresenning som de sprutar vatten på och glider i väg på, hänger i hängmattan och rullar runt på gräset. Jag tror inte de skulle ha riktigt samma möjligheter till lek om inte den stora gräsytan fanns.
Framför mitt hus har jag grus och det vill jag ta bort och plantera gräsmatta i stället. Gruset gör så ont att gå på (nu har jag förvisso "kantigt" grus") och det sprider sig till gräsmattan.Men, jag vill ha grus t ex runt huset och som inslag i rabatter. Jag vill också harmycket mer rabatter och växtlighet... men mycket gräsmatta blir nog kvar ändå. Jag skulle inte vilja vara utan gräs... däremot skulle jag inte ha något emot att gräset sökte sig in bland rabatter och ex hallonhäcken.
Det var ett fint försvar för gräsmattan, Zanna! När man odlar och gillar sina träd (som inte vill ha gräsinblandning, gräsgödsel eller kompakta grässvålar) är det lätt att glömma det du tar upp - att gräsmattan är härlig att gå barfota på och ljuvlig att leka på också.
CITAT (Ewa L @ 09-02-2004, 15:02) CITAT (Eva St @ 03-02-2004, 19:25) Ewa L hur fixar du dessa mysiga skisser??? Eva St Ooops, tack!, har inte läst tidigare, därav mitt sena svar: Corel Draw. Tycker det är smidigast och då blir proportionerna rätta också. Och det kostar vad???? Eva St
CITAT (Eva St @ 16-02-2004, 23:07) Och det kostar vad???? Eva St Det är inte ett program man köper bara för att designa trädgårdar. Tror dessutom det är ganska dyrt. (~5000,-) Jag använder det till att rita med i mitt jobb. Det finns betydligt enklare och billigare program du kan använda. (Svårt att råda eftersom jag inte vet dina grundförutsättningar.)
CITAT (Zanna @ 12-02-2004, 15:44) Gräsmatta som är så härligt!
Min tomt består av ca 1 000 m2 härlig gammal trädgård med gräsmatta och 5 äppelträd, vinbärsbuskar och hallonhäck. När jag var liten tyckte jag det var underbart att ha gräsmatta att springa på och vi lekte jätte mycket på den. Än i dag tycker jag det är så skönt att gå och sitta på gräsmattan. Tänkt vad härligt på sommaren att känna gräset under fötterna.
När barn kommer och hälsar på springer de över hela tomten, lägger ut ca 30 m plastpresenning som de sprutar vatten på och glider i väg på, hänger i hängmattan och rullar runt på gräset. Jag tror inte de skulle ha riktigt samma möjligheter till lek om inte den stora gräsytan fanns.
Framför mitt hus har jag grus och det vill jag ta bort och plantera gräsmatta i stället. Gruset gör så ont att gå på (nu har jag förvisso "kantigt" grus") och det sprider sig till gräsmattan.Men, jag vill ha grus t ex runt huset och som inslag i rabatter. Jag vill också harmycket mer rabatter och växtlighet... men mycket gräsmatta blir nog kvar ändå. Jag skulle inte vilja vara utan gräs... däremot skulle jag inte ha något emot att gräset sökte sig in bland rabatter och ex hallonhäcken. Jag höll på att misströsta. Trodde jag skull behöva hålla ett försvarstal för vår älskade gräsmatta. Vi bryr oss inte om förståsigpåarna och odlauppalltsjälv-fantasterna. Gräs är fint. Ungar behöver gräs. Vuxna oxå. Var skall vi annars öva golfsvingen på och utöva de regelvidriga fyllekrocketmatcherna?
Haha.....äntligen nån som gillar en grön plätt, började bli lite orolig
Vi är en fåtalig skala här på forumet som agerat i sak för att få en avdelning som passar för gräsmattefrågor men aldrig fått gehör. Vet inte vad det beror på... kanske inte en grön gräsmatta anses fin nog i odlingskretsar trots att den kräver minst lika mycket skötsel i tid som en rabatt. (Gissar jag med tanke på vad man behöver göra) Faktiskt lite snobberi ibland. Fast jag gillar att vara här ändå!
CITAT (Tommy @ 19-02-2004, 22:00) Faktiskt lite snobberi ibland. Snobberiet består i — vadå??? Att vilja ha en gräsmatta, modell golf-green. Eller att inte vilja ha gräsmatta — åtminstone inte hela trädgården. Jag måste ju veta om jag skall känna mig som en snobb eller inte. Personligen vill jag inte ha den pga det är så förbaskat tråååååkigt med en stor händelselös gräsplätt!
jo förstår du... jag tycker att det är märkligt att något som är så vanligt i våra svenska trädgårdar som gräsmattan får sådan liten plats i ett dylikt forum och att man basunerar ut TA BORT ALL GRÄSMATTA OCH ODLA NÅGOT RIKTIGT I STÄLLET så fort någon yppar den minsta antydning till att inte veta hur man skall göra.
Då är det lätt att känna att man inte platsar här för att man inte har de rätta åsikterna.
Snobberi kanske var fel ord, men det är bra nära.
Sen om du ska känna dig på något visst sätt pga min åsikt får stå för dig, det är ditt problem - inte mitt.
Det ena utesluter väl inte det andra? Men 1000 kvadratmeter gräsmatta, avbruten av en och annan buske eller träd, ev någon rabatt... Hur snyggt är det?? För så ser de flesta villaträdgårdar ut.
Om vi utgår från att de som är på detta forum är trädgårds-intresserade är det kanske inte så vi flesta vill ha våra trädgårdar. Utan gräs och "annat".
Jag tillhör också dem som önskade en speciell avdelning för gräs och jag kommer också att behålla en bit sammanhängande gräsmatta, som behöver skötas och ansas för att vara snygg. Men inte hela tomten!!
"Problem"? Hade jag inte större problem än så...
kryddan
20-02-2004, 10:32
Tja, jag tycker nog också att ungar och gräs hör ihop. Bara man inte bryr sig om hur gräsmattan ser ut.. Min barndoms gräsmatta var en leråker på våren och torrbränd på sommaren. Vi uppskattade båda delarna och våra föräldrar hade gett upp  (klokt beslut - jag hade kompisar som inte fick leka på gräset för att det kunde bli förstört) Men när vi fyllt 10 kunde de nog odlat upp den om de velat: tomten var för liten för att man skulle kunna spela boll o.dyl. Då hölls vi i skogen eller i lekparken istället. Men vi har goda vänner som har en enorm gräsmatta uppbruten med fruktträd och bärbuskar här och var : och där hålls alla traktens ungar med både kullerbyttsövningar och fotboll - ingen risk att sparka in bollen i någon ruta där inte.
Å nu kramas vi lite
Så den stora frågan är egentligen....vill man ha traktens alla barn på vår gräsmatta?
När jag efterlyste förslag strävade jag ifs över något lite orginellt och kanske därför finns det många som har agerat mot gräsmatta.
En lagom gräsplätt tycker jag är fint med en fin inramning. Är inte så mycket för småsten och gångar i min blivande trädgård och jag får utslag bara jag tänker på barrväxter....det finns alldeles för många barrväxt övervuxna trädgårdar.
Nu ploppade vinflaskan så det betyder att jag inte ska sitta här och häcka....
/E
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|