eva_palsson@telia.com
Finns det någon som har erfarenhet av hur mycket man skall klippa in fuccior, både stammade och buskar, inför vintervilan. Jag köpte i våras kallaknölar i Hollan och de har blommat väldigt fint i sommar. Nu undrar jag hur det är bäst att förvara kallaknölar, i krukan eller torra som dahlior?
Åsa, mälardalen zon 2
Man måste inte klippa ner fuchsior överhuvudtaget men jag brukar klippa ner mina så att de får plats på hyllan.

Jag förvarar mina fuchsior mörkt och kallt (bara några plusgrader) om man ska förvara dem ljust och typ +10C så behöver man inte klippa dem alls då kommer de fortsätta blomma fuchsia måste inte ha vintervila.
eva_palsson@telia.com
Tack, Åsa för svaret. Jag tänkte förvara mina under huset, så då behöver jag inte klippa ner dem så mycket.
Steven&Gustav
Intressant att man inte måste vinterförvara fuchsior. Det låt bra för oss som har svårt att hitta en mörk och sval plats. Ett källarförråd har vi och där har vi övervintrat Pelargoner. Men tror inte det blir de temperaturer som ni talar om i denna tråd.

mvh

S&G
Alexander-VG-zon3
mina fuchsior, övervintrar jag i ett källareförråd utan ljus lägst runt +15c, klipper inte ner dom utan bara sätter dit dom där med blad och blommor och allt, ger dom lite vatten under vintern. kanske 1-2gånger per månad. sedan tar fram och rensar bort det som ev är dött och sätter ut. har får dom faktiskt inte veka vinter skott, men det är kanske för att jag håller dom så pass torra att dom inte orkar växa.

har också övervintrat fuchsior i rumstemp i fönstret, utan extraljus, fast då får dom långa och veka vinterskott som lätt får bladlöss men dom klarar sig. men mina står ju ute på hösten innan frosten kommer och har fått svalka då. har jag dom i fönstret får dom mer vatten än när jag haft dom i källaren.

annars vill man undvika bladlöss och bleka och veka vinterskott så ska dom ges extraljus om dom står varmt. står dom varmt och under extraljus ska dom bara torka upp lite innan dom får vatten igen.

sedan om dom vill ha varmt eller kallt beror också på art, en del vill ha kylig/sval vinter medan andra kan växa åretrunt varmt inne. men odlas dom ute så har dom alltid fått lite kyla på sensommaren-hösten.
Kullatorpet
Hade varit kul att hålla den tråden vid liv,. I alla fall så man vet hur deret gått för era fuchior. Har under ett antal år lämnat mina på handelsträdgården där jag köpte dom. Har varit praktiskt att lämna dom ifrån sej & sen hämta dom i mitten på maj. men i år var det tänkt att jag själv skulle prova i mitt ny växthus. Men säg vilket bygge som håller tidsplanen sweatingbullets.gif Men..nästa år blir det, för snart är det uppe bravo.gif
Steven&Gustav
@Flaxx: Intressant. Vi har ju vanligt källarförråd i hyreshuset. Där har vi övervintrat pelargoner utan vatten i mörker och det gått bra. Ställer ner Fuchsian där med, det exemplar som jag vill ha kvar. Ska jag vattna ett par gånger trots allt? Hur gör ni med änglapelargoner? Vet att detta kanske tillhör en annan tråd...

@Kullatorpet: Kan man lämna in dem på en handelsträdgård? Vad kostar det ungefär?

mvh

S&G
Alexander-VG-zon3
jag ger mina vatten någon gång i månaden. och än har jag inte förlorat någon att övervintra dom i det källarförrådet.
Steven&Gustav
Har ni lyckats övervintra änglapelargoner på det sättet med?
Solstorm
Min erfarenhet är att fuschiorna inte klara uttorkning lika bra som pelargoner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon