CITAT (Silur @ 13-10-2010, 17:26)

Hej!
Jag tyckte att det var ett bra alternativ men på plantskolan sade de att man måste kalka regelbundet vilket jag tolkar att turkisk trädhassel inte trivs i sur miljö.
Konstigt påstående av plantskolan.

Varför skulle man behöva kalka? Tror det är helt onödigt. Få träd är direkt kalkgynnade och trädhasseln anses dessutom vara ett anspråkslöst träd. Trädens rötter går ju för övrigt så pass djupt att jag tror att man måste häva på mängder av kalk för att nämnvärt påverka pH-värdet kring rötterna. Dessutom är jordarterna i Stockholmstrakten sällan särskilt sura (behöver inte vara surt bara för att det växer tallar där - det finns ju t ex mängder av tall på kalkhällmarker på Gotland).
Trädhassel kan bli ett bredvuxet träd med tiden. Fast det tar naturligtvis lång tid. Det finns t ex ett stort exemplar i Lunds botaniska trädgård som är lika brett som en riktigt rejäl ek (säkert minst 15 m i diameter).
Om du inte är ute efter något speciellt så skulle kanske en vanlig lönn (Acer platanoides) kunna passa? Eller varför inte en bok? Men det blir kanske ett väl stort träd med tiden och bladen är heller inte särskilt stora.
Fast jag förstår nog inte riktigt vad det är du vill ha. Vad menar du egentligen med "mycket blad"? Bladens storlek har inget med mängden blad att göra. Ett träd med många små blad kan ha ett betydligt tätare lövverk än ett träd med stora blad.