Silur
Hej!

Skulle ni kunna ge mig tips på ett lövträd med mycket blad?

Planteringsförhållandet är bra: sol hela dagen men inte söderläge.
Platsen tar emot avrinning från från en liten bergsluttning. Det är sur
miljö (under och mellan tallar). Sluthöjden spelar ingen roll, dock minst 6 meter, gärna inte bredare än "ca. 6 meter" i diameter.

Huggorm
Poppel? Skulle älska läget och kan bli 30+ meter hög. Relativt smal, men passerar nog 6m bredd så småningom
kerstin z5-6
Zon? Kan du ha Catalpa är det ju ett underbart vackert träd, med stora fina blad.

Poppel är fin o växer snabbt men farlig på rotskott sad.gif
Silur
CITAT (Huggorm @ 12-10-2010, 19:12) *
Poppel? Skulle älska läget och kan bli 30+ meter hög. Relativt smal, men passerar nog 6m bredd så småningom

Hej!

Jag är rädd för en mur som ligger 5 meter från planteringsställe.
Huggorm
Turkisk trädhassel kanske? Relativt anspråkslös, hög och en inte ek-bred. Dessutom nötter som glädjer fåglarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Corylus_colurna
Silur
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-10-2010, 19:16) *
Zon? Kan du ha Catalpa är det ju ett underbart vackert träd, med stora fina blad.

Poppel är fin o växer snabbt men farlig på rotskott sad.gif

Tack Kerstin. Det är nog zon 2 eller 3 (stockholm).
Alexander-VG-zon3
Magnolia tripetala eller Magnolia acuminata kanske kan funka ?
Silur
CITAT (Huggorm @ 12-10-2010, 19:20) *
Turkisk trädhassel kanske? Relativt anspråkslös, hög och en inte ek-bred. Dessutom nötter som glädjer fåglarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Corylus_colurna

Hej!

Jag tyckte att det var ett bra alternativ men på plantskolan sade de att man måste kalka regelbundet vilket jag tolkar att turkisk trädhassel inte trivs i sur miljö.
Anders zon 1
CITAT (Silur @ 13-10-2010, 17:26) *
Hej!

Jag tyckte att det var ett bra alternativ men på plantskolan sade de att man måste kalka regelbundet vilket jag tolkar att turkisk trädhassel inte trivs i sur miljö.

Konstigt påstående av plantskolan. g.gif Varför skulle man behöva kalka? Tror det är helt onödigt. Få träd är direkt kalkgynnade och trädhasseln anses dessutom vara ett anspråkslöst träd. Trädens rötter går ju för övrigt så pass djupt att jag tror att man måste häva på mängder av kalk för att nämnvärt påverka pH-värdet kring rötterna. Dessutom är jordarterna i Stockholmstrakten sällan särskilt sura (behöver inte vara surt bara för att det växer tallar där - det finns ju t ex mängder av tall på kalkhällmarker på Gotland).

Trädhassel kan bli ett bredvuxet träd med tiden. Fast det tar naturligtvis lång tid. Det finns t ex ett stort exemplar i Lunds botaniska trädgård som är lika brett som en riktigt rejäl ek (säkert minst 15 m i diameter).

Om du inte är ute efter något speciellt så skulle kanske en vanlig lönn (Acer platanoides) kunna passa? Eller varför inte en bok? Men det blir kanske ett väl stort träd med tiden och bladen är heller inte särskilt stora.

Fast jag förstår nog inte riktigt vad det är du vill ha. Vad menar du egentligen med "mycket blad"? Bladens storlek har inget med mängden blad att göra. Ett träd med många små blad kan ha ett betydligt tätare lövverk än ett träd med stora blad.
Alexander-VG-zon3
kom och tänka på Platan (platanus) nu när jag läste Anders inlägg och också Tulpanträd. fast det bero ju som Anders skrev om det saka vara mycket blad eller stora blad.
Silur
CITAT (Anders zon 1 @ 13-10-2010, 18:07) *
Konstigt påstående av plantskolan. g.gif Varför skulle man behöva kalka? Tror det är helt onödigt. Få träd är direkt kalkgynnade och trädhasseln anses dessutom vara ett anspråkslöst träd. Trädens rötter går ju för övrigt så pass djupt att jag tror att man måste häva på mängder av kalk för att nämnvärt påverka pH-värdet kring rötterna. Dessutom är jordarterna i Stockholmstrakten sällan särskilt sura (behöver inte vara surt bara för att det växer tallar där - det finns ju t ex mängder av tall på kalkhällmarker på Gotland).

Trädhassel kan bli ett bredvuxet träd med tiden. Fast det tar naturligtvis lång tid. Det finns t ex ett stort exemplar i Lunds botaniska trädgård som är lika brett som en riktigt rejäl ek (säkert minst 15 m i diameter).

Om du inte är ute efter något speciellt så skulle kanske en vanlig lönn (Acer platanoides) kunna passa? Eller varför inte en bok? Men det blir kanske ett väl stort träd med tiden och bladen är heller inte särskilt stora.

Fast jag förstår nog inte riktigt vad det är du vill ha. Vad menar du egentligen med "mycket blad"? Bladens storlek har inget med mängden blad att göra. Ett träd med många små blad kan ha ett betydligt tätare lövverk än ett träd med stora blad.

Ja, tätare lövverk, menar jag. Höjden spelar ingen roll, däremot skulle jag inte vilja ha så bred trädkrona. Det växer blåbär bakom tallarna.
Silur
CITAT (flaxss @ 13-10-2010, 18:10) *
kom och tänka på Platan (platanus) nu när jag läste Anders inlägg och också Tulpanträd. fast det bero ju som Anders skrev om det saka vara mycket blad eller stora blad.

Jag vill ha mycket blad. Kan Tulpanträd klara sig där?. Det är i Stockholm, zon 2 eller 3. Planteringsdjup är 70 cm. Det är väldränerat och som sagt sur miljö (Det finns blåbär bakom). Dock är det sol hela dagen (Blåbärsriset håller på att torka). Jag har även funderat på Prunus Sargentii men jag är rädd för kronans stora bredd.
Huggorm
Det behöver inte vara väldigt surt bara för att där växer blåbär. Nedfallna barr sänker PH-värdet tillräckligt för att blåbär skall trivas. Men jorden under det översta skiktet av barr kan mycket väl vara neutral.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Silur @ 13-10-2010, 19:01) *
Jag vill ha mycket blad. Kan Tulpanträd klara sig där?. Det är i Stockholm, zon 2 eller 3. Planteringsdjup är 70 cm. Det är väldränerat och som sagt sur miljö (Det finns blåbär bakom). Dock är det sol hela dagen (Blåbärsriset håller på att torka). Jag har även funderat på Prunus Sargentii men jag är rädd för kronans stora bredd.

är läget bra klarar det sig till zon 3.
Silur
Hej igen!

Vilken sort av catalpa tänker ni på?
Huggorm
CITAT (Silur @ 14-10-2010, 16:19) *
Hej igen!

Vilken sort av catalpa tänker ni på?

Catalpa speciosa är väll härdigast, eller kanske den kinesiska. Jag har i alla fall speciosa här i zon 2-3 på västkusten. Den verka klara sig, men det är precis. Det märks att den helst skulle haft det lite varmare. Det är också ett träd som väntar riktigt länge på våren innan den slår ut löven, den är till och med senare än ask.

http://en.wikipedia.org/wiki/Catalpa_speciosa
malcolm
CITAT (Silur @ 12-10-2010, 19:08) *
Hej!

Skulle ni kunna ge mig tips på ett lövträd med mycket blad?

Planteringsförhållandet är bra: sol hela dagen men inte söderläge.
Platsen tar emot avrinning från från en liten bergsluttning. Det är sur
miljö (under och mellan tallar). Sluthöjden spelar ingen roll, dock minst 6 meter, gärna inte bredare än "ca. 6 meter" i diameter.

Varför inte prova med ek, jag har en satt från ekollon och den har inte mått illa av att bli tuktad lite, snarare tvärtom. Trodde förut att ekar tog massor av år på sig för att bli nå´nting men min har blivit jättestor och vacker. Annars växer lönn som ogräs och man kan ta en kvist ute i skogen och sticka ner i jorden så rotar den sig lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon