Full version: Inlagd paprika?
Peztis
Någon som har bra recept på inlagd paprika så som den som ibland brukar finnas i pizzasallad?

Jag har inte sååå mycket men just nu ligger de bara och skrumpnar och det är ju trist.
Har några chilisar också och de borde man ju också kunna lägga in så där som man kan köpa burkar med pfeferoni (hur det nu stavas...).
Biggan_
Recept på någon inlagd paprika har jag inte.
Jag brukar finstrimla paprika och lägga i lagom portioner i frysen.
Jättegott att ha i köttfärssås, köttgrytor och pastasåser.
Det går säkert att ha i pizzasallad också.
Likadant gör jag med purjolök.
Det är ju minsta möjliga arbete och så lätt när man sedan lagar mat.
Jag köper mycket när det är säsong och prisvärt.
Sedan är det bara att pytsa i grytan i djupfryst skick, det tinar snabbt.
Anja Danmark
Hej Peztis -

her en opskrift på dansk - det er meget let at lave. Bare spørg, hvis noget skal oversættes - så prøver jeg!

mvh
Anja

Syltet (inlagd) snackpeber (paprika)
1 kg peberfrugt
3 spsk. salt pr. l. vand
konserveringsmiddel
Lage:
4 dl. eddike
250 g. sukker
1-2 spsk. sennepskorn
12-14 hele peberkorn.

Skær de rensede peberfrugter i grove strimler, læg disse i saltet vand og stil dem koldt i 2-3 timer.
Giv lagen et opkog, hæld vandet fra peberfrugterne og rør dem i lagen.
Varm lige netop op til kogepunktet, tilsæt konserveringsmiddel efter anvisning på emballagen og hæld peberfrugt og lage på skoldede glas, der straks lukkes tæt
Peztis
Tack Anja! Det får jag nästan ta och prova.
Jag förstod allt. I ärlighetens namn så är det lättare att läsa danska än att höra det pratas. smile.gif Hoppas du inte tar illa upp! Antar att det är lika för danskar, att det är inte så lätt att förstå alla dialekter av svenska... Knappt man själv förstår ibland! giggle.gif
Meriona
Håller med, skriven danska är lättare att förstå än skriven norska. VIlket bra recept Anja, det ska jag ta vara på! smile.gif

spsk = msk för den som inte visste det. men odlaiter är ju så intelligenta så det var nog en onödig kommentar.
netaave
CITAT (Anja Danmark @ 13-10-2010, 20:54) *
Hej Peztis -

her en opskrift på dansk - det er meget let at lave. Bare spørg, hvis noget skal oversættes - så prøver jeg!

mvh
Anja
Syltet (inlagd) snackpeber (paprika)
1 kg peberfrugt
3 spsk. salt pr. l. vand
konserveringsmiddel
Lage:
4 dl. eddike
250 g. sukker
1-2 spsk. sennepskorn
12-14 hele peberkorn.

Skær de rensede peberfrugter i grove strimler, læg disse i saltet vand og stil dem koldt i 2-3 timer.
Giv lagen et opkog, hæld vandet fra peberfrugterne og rør dem i lagen.
Varm lige netop op til kogepunktet, tilsæt konserveringsmiddel efter anvisning på emballagen og hæld peberfrugt og lage på skoldede glas, der straks lukkes tæt

Ska man inte skala dem?
Peztis
Nä, det tror jag inte man behöver göra. Inlagd paprika på burk är inte skalad.

Vill man skala den så kan man grilla (på grill eller i ugn) så skalet blir svart (ordentligt bränt) och då kan man skala av det genom att lägga dem i en plastpåse, knyta ihop och låta svalna - sedan är det bara att dra av skalet).
Därefter är det jättemumsigt att lägga paprikorna i olja, vinäger, salt, massor med vitlök och låta dra någon dag. Vid servering häller man på en massa persilja. de håller sig länge i denna inläggning, vitlöken tar man bor efter ösnkad styrka.
Anja Danmark
Nej - de skal ikke flås (skalas)..... Jeg får også lært en masse svensk undervejs!!!

[attachment=55585:aftensmad_13082010.jpg]

mvh
Anja
Meriona
Oj oj vilken läcker bild Anja! wub.gif wub.gif
Anja Danmark
Ja - jeg har haft en fantastisk sæson i drivhuset og har stadig så meget paprika og chili, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal få det brugt...

Så jeg laver chilisaucer, fryser ned, tørrer og prøver at spise en masse af frugterne friske, for der smager de nu bedst!

Jeg har lavet en sauce med mango og kokos, som smager supergodt - I kan se opskriften her:

http://chillisgalore.co.uk/phpBB3/viewtopi...dy+mango#p63950

Jeg brugte frisk mango og tilsatte lidt kokosmel, men gjorde ellers nogenlunde som her. Man kan jo selv justere styrken ved at bruge mere eller mindre stærke chilier, men med den søde mangosmag kan man faktisk godt lave den lidt stærkere, end man lige forestiller sig. Den er god til ost - fisk - brød - kylling og sikkert en hel masse andet, som jeg ikke har prøvet endnu!

[attachment=55599:h_st_13092010.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon