|
Christa
12-10-2010, 19:02
Jag har ju debatterat en del om förebyggande hälsovård och en del har nog tyckt att jag varit jobbig. I Rapport berättade de nyss att Socialstyrelsen skall se till att sjukvården jobbar mer intensivt med detta. De intervjuade en livsstilsprofessor men nu hittar jag inte allt de sade på nätet.
De sa en del intressanta siffror också. Vi kommer nog att få höra mer om detta.
Jag är övertygad om att detta är en förutsättning för att vi skall ha tillgång till skattefinansierad sjukvård framöver. Om sjukdomarna ökar i den takt de gör nu så kommer pengarna inte att räcka.
Lena i Torslanda
12-10-2010, 19:55
Det framkom ju också tydligt att sjukvården inte kommer att få något extra tillskott ekonomiskt för detta. Det innebär ju i praktiken att man får finansiera inom befintlig ram - alltså på bekostnad av annat. De exempel som nämndes var övervikt, rökning och alkohol. Jag tror inte det finns någon numer som inte vet att det är skadligt med rökning, för mycket alkohol och för mycket felaktig mat. Vad får dig att tro att sjukvården kan påverka människors beteende? Några thoraxkliniker i landet har haft som krav att man ska vara rökfri viss tid innan sin hjärtoperation. Detta har kritiserats av många patienter!!! Av de som slutat röka inför operationen har 50 % börjat inom ett år efter operationen. Det säger en hel del om människors vilja till förändring. Men visst är det skönt att kunna lägga ansvaret på någon annan.
Christa
13-10-2010, 06:41
CITAT (Lena i Torslanda @ 12-10-2010, 20:55)  Det framkom ju också tydligt att sjukvården inte kommer att få något extra tillskott ekonomiskt för detta. Det innebär ju i praktiken att man får finansiera inom befintlig ram - alltså på bekostnad av annat. De exempel som nämndes var övervikt, rökning och alkohol. Jag tror inte det finns någon numer som inte vet att det är skadligt med rökning, för mycket alkohol och för mycket felaktig mat. Vad får dig att tro att sjukvården kan påverka människors beteende? Några thoraxkliniker i landet har haft som krav att man ska vara rökfri viss tid innan sin hjärtoperation. Detta har kritiserats av många patienter!!! Av de som slutat röka inför operationen har 50 % börjat inom ett år efter operationen. Det säger en hel del om människors vilja till förändring. Men visst är det skönt att kunna lägga ansvaret på någon annan. Det finns väldigt mycket man kan göra. Jag skulle kunna svara med flera A4-sidor men det viktigaste som jag ser det är att man lyfter frågan. Det finns stora kunskapsluckor både hos sjukvårdspersonal och hos allmänheten. Dessutom är det viktigt att få fram nya alternativ när det gäller motion. När jag bodde ensam hade jag kunnat ge vad som helst för att ha någon att promenera med. Mina vänner bodde dock för långt bort för att kunna följa med på promenad en vardagskväll. Jag har lite idéer kring detta och kanske kan jag påverka nu när det ligger i tiden. Länken nedan visar lite olika vinklingar på hela frågan. http://www.lakartidningen.se/events/registration.php?semId=9
Lena i Torslanda
13-10-2010, 07:25
Knappast sjukvårdens uppgift att hitta någon som du kan promenera med.
Jag har hört någonstans att läkare förr i tiden i Kina fick betalt inte efter hur många sjuka det fanns i hans område (dvs hur många patienter han kunde behandla) utan efter hur många FRISKA det fanns... Är inte det en lite intressant vinkling? Att en skicklig läkare bidrar till att folk inte blir sjuka från första början! Nu tror jag inte att det skulle funka så i moderna Sverige, läkarna har begränsat med tid och resurser och måste prioritera de som redan är sjuka. Men sedan tror jag att andra yrkesgrupper som just arbetar med förebyggande hälsofrågor borde få ta mer plats, ja! Men sen, självklart, ligger det yttersta ansvaret hos individen...
Elisabeth-Västkustkolonisten
13-10-2010, 08:05
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-10-2010, 08:25)  Knappast sjukvårdens uppgift att hitta någon som du kan promenera med. Christa tycker kanske att sjukvården skall betala för det........ och istället ta bort vård från sjuka.
Christa
13-10-2010, 08:55
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-10-2010, 08:25)  Knappast sjukvårdens uppgift att hitta någon som du kan promenera med. Öhhh, trodde du att jag menade det...
Gunilla T
13-10-2010, 09:09
Christa, det är inget nytt att sjukvården sysslar med förebyggande hälsovård. Förebyggande arbete har funnits, om inte alltid men så länge jag kan minnas och finns inom en mängd olika områden.
Här inom landstinget finns en speciell enhet - Folkhälsoenheten - vars enda uppgift är att syssla med förebyggande arbete.
Man genomför kontinuerliga undersökningar om folkhälsan om människors levnadsvanor, riskbeteenden och utifrån detta producerar man information.
Liknande enheter finns säkert inom alla landsting.
Tillägg; googlade på Folkhälsoenhehen och det finns i hela landet.
Självklart är förebyggande sjukvård bra. Att försöka få en rökare sluta röka, en alkoholist att sluta dricka, en fet att gå ner i vikt, en stillasittande att röra på sig mm. mm. innan personen blir sjuk är jättebra förebyggande åtgärder. Men mycket av det ligger på individen. En frisk person söker sig inte gärna till sjukvården även om den är fet, röker eller inte rör sig.
Här upplever jag det som att läkaren är väldigt bra med att ge friskvårdande råd, men det är fortfarande upp till individen. En läkare kan inte tvinga en person som inte vill promenera att promenera.
Något som jag tror på är en obligatorisk hälsokontroll, även för de som inte får det via jobbet. Kanske var tredje år eller så. på det viset kan man fånga upp begynnande hälsosjukdomar som diabetes i ett mycket tidigare skede. Men det kostar väl för mycket.
Christa
13-10-2010, 09:33
CITAT (Anma @ 13-10-2010, 10:15)  Självklart är förebyggande sjukvård bra. Att försöka få en rökare sluta röka, en alkoholist att sluta dricka, en fet att gå ner i vikt, en stillasittande att röra på sig mm. mm. innan personen blir sjuk är jättebra förebyggande åtgärder. Men mycket av det ligger på individen. En frisk person söker sig inte gärna till sjukvården även om den är fet, röker eller inte rör sig.
Här upplever jag det som att läkaren är väldigt bra med att ge friskvårdande råd, men det är fortfarande upp till individen. En läkare kan inte tvinga en person som inte vill promenera att promenera.
Något som jag tror på är en obligatorisk hälsokontroll, även för de som inte får det via jobbet. Kanske var tredje år eller så. på det viset kan man fånga upp begynnande hälsosjukdomar som diabetes i ett mycket tidigare skede. Men det kostar väl för mycket. Ja och ännu bättre vore det om man jobbade mer i skolorna så att färre började röka och dricka. Nu är det i och för sig inte dom sakerna jag är mest engagerad i utan hela kopplingen mellan hur vi lever och vilka sjukdomar vi får. Tycker dock det är deprimerande att se ungdomar som börjat röka. Att sluta är ju inte så lätt. När det gäller diabetes så tycker jag som du säger att det är viktigt att vara ute i god tid. Då kan man ju bli helt frisk igen.
*Stintan*
13-10-2010, 09:57
Och jag är av den åsikten att detta inte ska ligga på sjukvården. Namnet talar för sig självt. Det är väl iallafall friskvård vi talar om och inte sjukvård. Finns många arbetsplatser som ger de anställda gratis gymkort och uppmuntrar sånt som påverkar hälsan positivt. Många pensionärsföreningar ordnar gruppromenader. Skolorna borde ha mer gymnatik och idrott på schemat. Men....man kan inte tvinga på folk att leva på ett visst sätt.
Sen blir ju folk faktiskt sjuka hur sunt dom än försöker leva, det kommer vi aldrig ifrån.
Christa
13-10-2010, 10:04
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 10:57)  Och jag är av den åsikten att detta inte ska ligga på sjukvården. Namnet talar för sig självt. Det är väl iallafall friskvård vi talar om och inte sjukvård. Finns många arbetsplatser som ger de anställda gratis gymkort och uppmuntrar sånt som påverkar hälsan positivt. Många pensionärsföreningar ordnar gruppromenader. Skolorna borde ha mer gymnatik och idrott på schemat. Men....man kan inte tvinga på folk att leva på ett visst sätt.
Sen blir ju folk faktiskt sjuka hur sunt dom än försöker leva, det kommer vi aldrig ifrån. Vad tycker du då att sjukvården skall göra om de får in en person med för högt blodsocker? Enbart ge läkemedel?
*Stintan*
13-10-2010, 10:24
Var det inte förebyggande vi pratade om? Finns väl för övrigt inte en läkare som inte skulle påpeka hur viktigt det är med motion och att man borde gå ner i vikt om man är överviktig ifall det visar sig att man har för högt blodsocker. Sen beror det nog på hur förhöjt det är vad för åtgärder som vidtas.
Andra än läkare kan sköta friskvården men självklart samarbeta med sjukvården.
Christa
13-10-2010, 10:37
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:24)  Var det inte förebyggande vi pratade om? Finns väl för övrigt inte en läkare som inte skulle påpeka hur viktigt det är med motion och att man borde gå ner i vikt om man är överviktig ifall det visar sig att man har för högt blodsocker. Sen beror det nog på hur förhöjt det är vad för åtgärder som vidtas.
Andra än läkare kan sköta friskvården men självklart samarbeta med sjukvården. Eftersom högt blodsocker oftast leder till en hel rad andra sjukdomar och hälsoproblem så förebygger man andra sjukdomar. Skall det bli verkliga resultat så måste många aktörer samarbeta och jag menar naturligtvis inte att hela bördan skall ligga på sjukvården.
*Stintan*
13-10-2010, 10:41
Jaha men vad vill du med tråden då?
Christa
13-10-2010, 10:44
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:41)  Jaha men vad vill du med tråden då? Framförallt var jag ivrig att berätta om nyheten de tog upp i Rapport. Jag är mycket engagerad i detta och om inget görs för att vända utvecklingen så kommer antalet sjuka att bli så stort att vi inte kommer att ha tillgång till sjukvård när vi blir sjuka.
*Stintan*
13-10-2010, 10:48
Det är till att måla fan på väggen, ojoj. Inte tror jag vi kommer att bli utan sjukvård men den kanske kommer att kosta lite mer.
Christa
13-10-2010, 10:52
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:48)  Det är till att måla fan på väggen, ojoj. Inte tror jag vi kommer att bli utan sjukvård men den kanske kommer att kosta lite mer. Sjukvårdspersonalen är redan pressad till bristningsgränsen och politikernas åtgärd när pengarna inte räcker är att dra ner på antalet vårdplatser. Många får redan vänta alldeles för länge och många får ligga i korridorer och annat.
Gunilla T
13-10-2010, 13:10
CITAT (Christa @ 13-10-2010, 11:37)  Skall det bli verkliga resultat så måste många aktörer samarbeta och jag menar naturligtvis inte att hela bördan skall ligga på sjukvården. Men det sker ju redan, googla på folkhälsa och samverkan får du fram massor av material.
Solstorm
13-10-2010, 15:21
Vad kommer det sig att det blivit så mycket längre köer nu jämfört med 60 och 70talet? Färre läkare och vårdplatser per person? Nog borde vetenskapen lett till att man lättare kan bota fler sjukdomar nu. Eller behandlar man sjukdomar nu där man istället lät människor dö förr? Genomsnittsåldern har väl inte stigit så mycket sedan 70talet, den var ju hög då också. De som är gamla nu har förmodligen haft en bättre uppväxt och levnad jämfört med vad människor hade förr.
Vad beror det på att vården upplevs som mera otillräcklig nu än förr?
Christa
13-10-2010, 17:28
CITAT (Gunilla T @ 13-10-2010, 14:10)  Men det sker ju redan, googla på folkhälsa och samverkan får du fram massor av material. Jag har full koll på det du nämner både i detta och tidigare inlägg. Min dator är sprängfylld med material. Enligt min mening finns det dock betydligt mer att göra. En uppfattning som jag delar med Socialstyrelsen. Jag känner till åtskilliga exempel där det inte funkat på vårdcentralerna och det behövs också mycket mer information till allmänheten. Man behöver börja redan med barnen och där pågår en del. För några år sedan drog de ner på skolgympan med den idén har de som tur är övergivit. Kostinformation i skolan är också viktigt. Det är sannolikt lättare att påverka barn och ungdomar den vägen än genom att föräldrarna tjatar. Tycker du att det som görs är fullt tillräckligt? Är du övertygad om att alla vårdcentraler har en bra rådgivning till sina patienter? Anser du att hälsoproblemen minskar hos svenska folket?
*Stintan*
13-10-2010, 17:47
Men har vi inte något eget ansvar att ta. Vad hjälper det med kostrådgivning i skolan t.ex. när inte ens de s.k. experterna är överens utan sittet och käbblar i TV om vad som är rätt och fel. Vad hjälper rådgivning om folk inte följer råden? Som patient anser iallafall jag att jag också måste ta eget ansvar.
Idag kan ju vem som helst googla fram det mesta som handlar om sjukdomar och hälsa. Vad är det som inte funkat på vårdcentralerna? Jag har ingen personlig negativ erfarenhet av vårdcentraler, tvärtom faktiskt. Har fått remisser när det behövts och läkarna har följt upp.
Socialstyrelsens rekommendationer ändras ju stup i kvarten, vem minns väl inte "6 skivor bröd om dagen"?
Christa
13-10-2010, 17:55
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 18:47)  Men har vi inte något eget ansvar att ta. Vad hjälper det med kostrådgivning i skolan t.ex. när inte ens de s.k. experterna är överens utan sittet och käbblar i TV om vad som är rätt och fel. Vad hjälper rådgivning om folk inte följer råden? Som patient anser iallafall jag att jag också måste ta eget ansvar.
Idag kan ju vem som helst googla fram det mesta som handlar om sjukdomar och hälsa. Vad är det som inte funkat på vårdcentralerna? Jag har ingen personlig negativ erfarenhet av vårdcentraler, tvärtom faktiskt. Har fått remisser när det behövts och läkarna har följt upp.
Socialstyrelsens rekommendationer ändras ju stup i kvarten, vem minns väl inte "6 skivor bröd om dagen"? Hur tycker du att vi skall göra då för att minska ohälsan?
*Stintan*
13-10-2010, 18:12
Det beror väl på vad det är för ohälsa du menar. Det som bekymrar mig mycket är den ohälsa som drabbar många unga. Ofta en psykisk ohälsa som en följd av arbetslöshet, bostadsbrist och därmed otrygghet. Kan man inte lösa den biten så spelar kostrådgivning och motion ingen större roll. Människor måste ges möjlighet att kunna leva ett drägligt liv för att kunna tillgodogöra sig förebyggande hälsovård. Många har helt enkelt inte råd att leva som man borde för att kunna må bra.
Varför svarar du inte på mina frågor istället för att fråga mig hur det ska lösas. Jag är ingen expert men jag vet hur jag själv måste leva för att må så bra som möjligt. Det ansvaret kan jag inte lägga över på någon annan. Dessutom är vi alla olika och är inte alltid hjälpta av samma saker.
Gunilla T
13-10-2010, 20:49
CITAT (Christa @ 13-10-2010, 18:28)  Jag har full koll på det du nämner både i detta och tidigare inlägg. Min dator är sprängfylld med material. Enligt min mening finns det dock betydligt mer att göra.
En uppfattning som jag delar med Socialstyrelsen.
Jag känner till åtskilliga exempel där det inte funkat på vårdcentralerna och det behövs också mycket mer information till allmänheten.
Man behöver börja redan med barnen och där pågår en del. För några år sedan drog de ner på skolgympan med den idén har de som tur är övergivit.
Kostinformation i skolan är också viktigt. Det är sannolikt lättare att påverka barn och ungdomar den vägen än genom att föräldrarna tjatar.
Tycker du att det som görs är fullt tillräckligt? Är du övertygad om att alla vårdcentraler har en bra rådgivning till sina patienter?
Anser du att hälsoproblemen minskar hos svenska folket? Naturligtvis görs det inte tillräckligt men det måste ske en avvävgning mellan behov och resurser. Det jag ville framhålla var att det faktiskt förekommer massor med förebyggande arbete därför att sjukvården även den vägen försöker minska belastningen. Samverkan mellan olika organisationer sker också därför att samarbete kan frigöra resurser och därmed få en mera effektiv hantering av olika frågor. Har själv suttit i en ledningsgrupp för hela länet som arbetade med övergripande folkhälsofrågor. Sedan är jag nog ganska övertygad om att information inte löser allt, det är svårt att informera bort problem. Vi har ett eget ansvar och ett hyfsad baskunskap om vad som är bra och mindre bra. Som bekant gör vi inte alltid det som är enbart hälsofrämjande. En ögonblicksbild från vårdcentralen fick jag förra veckan. Blev tvungen att göra ett läkarbesök förra veckan. En mycket trevlig läkare ställde tre inledningsfrågor till mig; Hur lever du? Röker du? Hur mycket alkohol dricker du? Tror att detta är rutin numera.
mamamaggan
13-10-2010, 23:00
Det är också så att det är inte alltid ett " bra " levnadssätt garanterar att man är/blir frisk.
Generna bestämmer en hel del . Såg ett program om enäggstvillingar härom dagen . Läkarna hade ett underbart utgångsläge för att kolla vad arv, miljö mm gör för vår hälsa eftersom enäggstvillingar har en exakt likadan uppsättning gener.
Bl a fick man se ett tvillingpar , två män i 50-års åldern . Den ena rökte , åt " fel " ( vad nu det är i dessa tider ) , drack och motionerade inte. Han blev opererad för en förträngning i ett blodkärl.
Tvillingbrodern , som skötte sig examplariskt blev uppmanad att låta undersöka sig men vägrade till en början. När han väl gick med på det så hade han en exakt likadan förträngning på samma plats och opererades direkt.
Tillhör själv gruppen som bantat sedan tonåren och aldrig lyckats när jag ätit " nyttigt " , fettsnålt osv. Ihärdig motion har heller inte gett något.
Nu , när jag äter mindre med kolhydrater och mer mättat fett har jag gått ner och håller min vikt. Mitt kolesterolvärde har blivit mycket bättre , ligger nu klart under gränsvärdet.
Så hur vet vi egentligen vad som är bra ?
kerstin z5-6
13-10-2010, 23:06
Jag håller med .Den brist på kunskap och det bemötande jag fått under min mans sjukdomstid, och död samt de "råd" jag själv fått efteråt gör mej mörkrädd.Det område jag arbetat inom är totalt raserat.
Christa
14-10-2010, 06:42
CITAT (mamamaggan @ 14-10-2010, 00:00)  Det är också så att det är inte alltid ett " bra " levnadssätt garanterar att man är/blir frisk.
Generna bestämmer en hel del . Såg ett program om enäggstvillingar härom dagen . Läkarna hade ett underbart utgångsläge för att kolla vad arv, miljö mm gör för vår hälsa eftersom enäggstvillingar har en exakt likadan uppsättning gener.
Bl a fick man se ett tvillingpar , två män i 50-års åldern . Den ena rökte , åt " fel " ( vad nu det är i dessa tider ) , drack och motionerade inte. Han blev opererad för en förträngning i ett blodkärl.
Tvillingbrodern , som skötte sig examplariskt blev uppmanad att låta undersöka sig men vägrade till en början. När han väl gick med på det så hade han en exakt likadan förträngning på samma plats och opererades direkt. Tillhör själv gruppen som bantat sedan tonåren och aldrig lyckats när jag ätit " nyttigt " , fettsnålt osv. Ihärdig motion har heller inte gett något.
Nu , när jag äter mindre med kolhydrater och mer mättat fett har jag gått ner och håller min vikt. Mitt kolesterolvärde har blivit mycket bättre , ligger nu klart under gränsvärdet. Så hur vet vi egentligen vad som är bra ? Man kan vara genetiskt disponibel för det ena och det andra men faktum kvarstår. Diabetes typ 2 ökar kraftigt i länder med västerländsk livsstil. Förr kallades det åldersdiabetes eftersom det framförallt var äldre som fick det. Nu är det många barn i USA som får det. När det kosten så kan vi vara överens om en sak. Socker och andra snabba kolhydrater är inte bra för hälsan. Har för mig att svenskarna ligger i topp när det gäller godisätande. Söta drycker är bland det skadligaste man kan konsumera. Förr var det lyxskatt på sådant och varför de tog bort den kan jag inte förstå. Jag trodde också att jag följde alla hälsoråd men blev sjuk ändå. Nu har jag skaffat mig en djupare kunskap och jobbar mig så sakteliga tillbaka till att bli frisk igen. Har sökt ett antal gånger till primärvården men de råd jag fått där har gjort mer skada än nytta och ofta har jag inte fått något annat än läkemedel. Hur de jobbar på vårdcentralerna är enligt Socialstyrelsen väldigt olika. Min sambo bror som hade över 200 i blodtryck frågade om han kunde göra något själv och fick svaret att nej det är ärftligt.
skogstroll
14-10-2010, 11:51
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 10:57)  Och jag är av den åsikten att detta inte ska ligga på sjukvården. Namnet talar för sig självt. Det är väl iallafall friskvård vi talar om och inte sjukvård. Finns många arbetsplatser som ger de anställda gratis gymkort och uppmuntrar sånt som påverkar hälsan positivt. Många pensionärsföreningar ordnar gruppromenader. Skolorna borde ha mer gymnatik och idrott på schemat. Men....man kan inte tvinga på folk att leva på ett visst sätt.
Sen blir ju folk faktiskt sjuka hur sunt dom än försöker leva, det kommer vi aldrig ifrån. ja det är ju lätt att vara hård mot dem med problem när man själv inte suttit där med skägget i brevlådan... sen finns ju många kommuner som faktiskt anordnar promenader mm, friluftsfrämjandet eller va som helst om man inte känner för att gå ut i skogen och gnola på egen hand. vill man bli frisk så finns ju alla möjligheter i världen.
*Stintan*
14-10-2010, 12:52
CITAT (skogstroll @ 14-10-2010, 12:51)  ja det är ju lätt att vara hård mot dem med problem när man själv inte suttit där med skägget i brevlådan... sen finns ju många kommuner som faktiskt anordnar promenader mm, friluftsfrämjandet eller va som helst om man inte känner för att gå ut i skogen och gnola på egen hand. vill man bli frisk så finns ju alla möjligheter i världen. Hoppas du inte tyckte att det var jag som var hård.
skogstroll
14-10-2010, 13:07
nej nej jag bara svävade iväg i tänkerier  tycker att många är hårda mot de som är sjuka, vi kan alla hamna där en dag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-10-2010, 13:28
Friskvård är varje människans eget ansvar, tycker jag.
Men förebyggande sjukvård skall man inte behöva bekosta själv. För om man gör något åt sjukdomen direkt i början så kan mycket elände och lidande undvikas. Och det är det jag alltid saknade i Sverige.
Hade jag fått förebygande sjukvård, så skulle jag idag säkert må bättre.
Annie-72
14-10-2010, 13:52
Jag jobbar som företagssköterska och tycker det är bra att man lägger mer och mer resurser/stimulera arbetsgivare att satsa på företagshälsovården. Jag träffar här unga personer som är i början av sitt arbetsliv och kan prata mkt baskusnkaper med dem gällande förhållandet, livsstil, träna för att hålla för sitt arbete, äta rätt, alkohol och tobaksprevension mm mm. Jag träffar dessutom människor som får hälsoundersökningar där man i tidigt skede kan förebygga ex hjärtkärlsjukdomar. Personer som inte skall belasta den traditionella sjukvården med dessa undersökningar men som jag har möjlighet att remittera till vid ev sjukdomsdebut eller symtom som talar för att det kan bli problem längre fram. Jag träffar dessutom personer för arbetsförmågeutredningar, personer som varit långtidssjukskrivna. Vi har ganska bra möjlighet att hjälpa många tillbaka till arbete helt eller delvis... Så jag tycker det är bra att satsa på främjande/förebyggande insatser. Till skillnad ifrån vårdcentraler/sjukhus som skall arbeta med de sjuka företrädesvis. Sedan är allt samarbete av godo dvs Friskvård/Friluftsfrämjande/Träningsanläggningar.
*Stintan*
14-10-2010, 14:56
 Precis det jag menar också.
Gossen Ruda
14-10-2010, 15:17
Återigen läser jag denna nedsabling över det eländiga sockret men ingen har lyckats skriva VARFÖR det är så farligt. Det låter mer som ett mantra man upprepar i det oändliga. Visst kan det vara onödigt och kanske skadligt att vräka i sig socker i all dess former men lik förbaskat är socker, glykos, det enda drivmedlet för musklerna. Hur kan det då vara skadligt att äta?
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2010, 16:17)  Återigen läser jag denna nedsabling över det eländiga sockret men ingen har lyckats skriva VARFÖR det är så farligt. Det låter mer som ett mantra man upprepar i det oändliga. Visst kan det vara onödigt och kanske skadligt att vräka i sig socker i all dess former men lik förbaskat är socker, glykos, det enda drivmedlet för musklerna. Hur kan det då vara skadligt att äta? För mycket o för litet skämmer allt. Det måste ju vara den totala mängden som avgör. Att t.ex äta bara grovt bröd är tydligen lika dåligt som att bara äta vitt bröd. Vi behöver båda. Talade man inte om en tredjedel av vardera på tallriken? Men allt måste nog grundas i tidig ålder. Så skola o föräldrar har ju huvudansvaret.
Christa
17-10-2010, 19:19
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2010, 16:17)  Återigen läser jag denna nedsabling över det eländiga sockret men ingen har lyckats skriva VARFÖR det är så farligt. Det låter mer som ett mantra man upprepar i det oändliga. Visst kan det vara onödigt och kanske skadligt att vräka i sig socker i all dess former men lik förbaskat är socker, glykos, det enda drivmedlet för musklerna. Hur kan det då vara skadligt att äta? Hur farligt det är med socker beror på om du är högenergiförbrukare eller lågenergiförbrukare. Ju mindre energi du förbrukar ju mer näringstät mat måste du äta för att behålla hälsan. Socker kommer också snabbt ut i blodet och då kan det lätt komma ut för mycket glukos på en gång. När jag nämnde socker så var det i sammanhanget att både Livsmedelsverket och de som äter LCHF är överens om att socker inte är bra. Det gäller även andra kostförslag som jag känner till. Socker är tomma kalorier som mamma sa på 60-talet.
Christa
18-10-2010, 18:52
Så här skriver de i Läkartidningen "Färre piller – mer motion när ny kull ST-läkare lär ut om livsstilsfrågor Den första kullen ST-läkare som specialiserat sig på att utbilda i frågor om levnadsvanor har utexaminerats. I höst kommer flera av de 25 att genomdriva Socialstyrelsens nationella riktlinjer i sjukdomsförebyggande metoder i sina hemlandsting." http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14927
*Stintan*
18-10-2010, 19:20
Men jag kan inte ta socialstyrelsens riktlinjer på allvar eftersom dessa förändras hela tiden. Vet man någotsånär vad som är dåligt alternativt bra så får man gå på sin egen känsla när det gäller resten. Jag tror inte att dessa riktlinjer är avsedda för människor som är medvetna om vad de stoppar i sig och vad som behövs i form av motion för välbefinnande utan för dem som är omedvetna och mår dåligt av fel mat och för lite motion. Ändå är det ytterst tveksamt om deras riktlinjer är bra för alla.
Mer motion gäller säkert inte alla som redan motionerar utan dem som aldrig motionerar och dom är tyvärr många. Det är inte så enkelt att vi alla kan förlita oss på och leva efter socialstyrelsens riktlinjer för att må så bra som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|