ruffa97
Har hört om att man kan använda såpa, men vilken doserig i så fall?

Någon som vet?

Har bara flytande grön såpa hemma.

pelargonfreak
jag brukar ha 1dl såpa, 2l Vatten, 1msk t-sprit
Lycka till
kentbra
Det räcker med 2 -3 droppar på en liter. Du kan även hälla i 1 droppe rödsprit, så blir det effektivare.

Om du är rökare, så kan du lägga en brinnande fimp i krukan.
Bladlöss är mycket känsligare för nikotin än Hibiscusen.

Löss på Hibiscus är inget ovanligt. Just Hibiscus berkar dra till sig all möjlig ohyra. Helst om de står torrt.

Använd stora fat och vattna lite men ofta, så brukar man slippa en del.

Kent
ruffa97
Tusen tack för era svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle stoppa ner provadopinnar istället för att spruta. Om man sprutar måste man upprepa behandlingen flera gånger det räcker med att man missar 1st lus för att det ska bli nya kolonier med provadopinnar blir växten giftig för lössen i ca 6v så den tar död på allihop.
ruffa97
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-10-2010, 14:55) *
Jag skulle stoppa ner provadopinnar istället för att spruta. Om man sprutar måste man upprepa behandlingen flera gånger det räcker med att man missar 1st lus för att det ska bli nya kolonier med provadopinnar blir växten giftig för lössen i ca 6v så den tar död på allihop.

Var finns dessa provadopinnar att köpa?

Trivs hibiskucen med den behandlingen eller faller knopparna av.
Åsa, mälardalen zon 2
Medlet är helt ofarligt för växter, hittas i närmsta trädgårdsbutik + i många matbutiker jag brukar handla på ICA.
Bassam
Hej

Provado är farligt för nyttig ohyra i trädgården så jag tycker inte att använder den ute men jag tycker att använder den i vanlig kruka växter inne.
Obs

Det är bättre att använda såpa + vatten + t sprit du kan använda

( 1msk såpa + 1msk sprit + 1l vatten ) , spreja växter flera gångar under och över blad om du kan klippar skada delar och spreja bara skadad området bättre för att behåller nyttiga ohyra lever .

Eller ni kan spreja dem med vanliga vatten som har 42 gradar flera gångar under och över blad .

H:Bassam
Peztis
Min hibiscus fick löss när den var rätt liten och då tvättade jag av hela växten i vatten ett par gånger och det verkade funka. Men det är ju mindre skoj om man har en planta som är en halvmeter eller mer i diameter.

Som sagt, hibiscus verkar dra till sig det mesta: spinn, trips, löss... Men vad står man inte ut med för de vackra blommorna! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bassam även såpa är giftigt för nyttodjuren i trädgården och i detta fall tror jag inte det handlar om att växten står utomhus
Bassam
Hej

Som jag sa behandla bara skadad området jag menar du kan behandla bara blad eller grenar som skadad för att behåller nyttiga insekter.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon