Full version: Julen
Suz
Hej!

De senaste dagarna har jag funderat kring julen, tidigt jag vet och framförallt för mig som brukar vara ute i sista stund.
Men jag tror att glöggen som puttrar här i köket och doftar så underbart gott försöker sprida en för tidig julstämning g.gif

Googlat lite på pyssel och annat att göra och undrar vad ni gör för "eget pyssel" till jul?
Kransar har jag sett i någon tråd.
Göra egna presenter?
Har ni några roliga och gärna lite annorlunda tips?

Vet att jag är hiskeligt tidigt ute och finns jultråd blir jag glad över länk!

malcolm
I år skall jag hoppa över julen, köper kanske en klapp till sonen (om jag har råd) och gör en skinka men i övrigt får det vara.
Åsa, mälardalen zon 2
I år tänker jag jobba så mycket som möjligt under julen 10-12 timmars dagar på bolaget så det kommer inte finnas någon tid för julpyssel och liknande, julmaten äter jag hemma hos morsan.
fuchsian
Tänker inte på julen och trivs inte i affärer när de vevar på med jullåtar. Ska se om vi kan åka bort kring den tiden och slippa det hela. Trots det ger vi julklappar till varandra, men det blir kanske en el. 2 saker. .Fuchsian..
Malvia

Funderar på om jag behöver köpa några nya elljusstakar, några behövs bytas ut varje år.

Julgardiner köptes nya förra året.

Varje år säjer vi -Inga julklappar, men några dagar före är man ute i alla fall och jagar för nåt måste det väl bli?
Rebecca
Åh vad roligt med jul! Jag blev väldigt inspirerad och taggad av denna tråden... längtar till lussekatter, pepparkakor, julstök och världens bästa jullåt - Mer Jul med Adolphson och Falk! wub.gif

Jag kommer nog dock jobba väldigt mycket över jul och jag vet inte än om jag har tid att åka upp till min släkt som bor tre timmar härifrån... men annars får det bli julmys med sambon hemma i lägenheten.

Har ni några julplaner ännu?
Cathis
Men Suz då, nu fick jag dåligt samvete giggle.gif

Jag borde ha börjat men inspirationen har inte infunnit sig än, men med tanke på att jag måste hinna bränna innan jul i några omgångar är det nog snart bäst och sätta fart. Har inte lust att sitta i julveckan och måla klart det sista.
Suz
Som vanligt börjar jag så fint med att inhandla den första klappen redan i augusti men sen brukar det stanna av på något konstigt sätt för att sedan bli panik veckan innan jul.
I år har jag köpt snart alla klappar redan och känner mig duktig!
Älskar att ge klappar!!
Och rimma, men det blir i december!
Finns det nån rimtråd förresten?

Julen firas hos oss (som vanligt) eftersom vi har störst, våra familjer är stora.
Skulle vara skönt att fira någonannanstans någongång faktiskt!
Glöggen är som sagt satt redan (för första gången...spännande) yes.gif
Julklappsinslagningskursen inbokad....(även det ska bli spännande)

Men när gör man kransarna då?
Lingonris tex.....det gör man sent va?
Jag har aldrig gjort kransar själv...
Är det någonting från naturen man ska "samla" på redan nu?
Någon som har något "kott-tips"?
Skulle vilja göra en liten kottegran!

CITAT (Cathis @ 13-10-2010, 17:01) *
Men Suz då, nu fick jag dåligt samvete giggle.gif

Jag borde ha börjat men inspirationen har inte infunnit sig än, men med tanke på att jag måste hinna bränna innan jul i några omgångar är det nog snart bäst och sätta fart. Har inte lust att sitta i julveckan och måla klart det sista.

Asch då...det är glöggdoften som gör mig förvillad bara crazy.gif
Vad är det du gör??
Någonting med lera eller??
Nu vart jag nyfiken!!
Bettis
Jag köpte stomme och lite smått i går till en krans som ska vara på dörren, tänker klä den med mossa sedan får det blir lite annat smått och gott på den också. Köper nästan inga julklappar längre, barnbarnen får pengar (tråkigt ja men det är vad dom vill ha) men jag brukar hitta någon liten rolig grej att lägga dom i så det blir en paket iaf. Var på Rusta igår och dom hade börjat plocka fram julsakerna nu crazy.gif lite tidigt tycker jag allt.
Suz
CITAT (Bettis @ 13-10-2010, 17:56) *
Jag köpte stomme och lite smått i går till en krans som ska vara på dörren, tänker klä den med mossa sedan får det blir lite annat smått och gott på den också. Köper nästan inga julklappar längre, barnbarnen får pengar (tråkigt ja men det är vad dom vill ha) men jag brukar hitta någon liten rolig grej att lägga dom i så det blir en paket iaf. Var på Rusta igår och dom hade börjat plocka fram julsakerna nu crazy.gif lite tidigt tycker jag allt.

Vad är din "stomme" gjord av?
Funkar det med en halmkrans som bas?
Har du gjort krans förr och finns det bild??
Nyfiken eftersom jag vill göra själv i år!
Alla tips mottages tacksamt yes.gif
Suz
CITAT (Rebecca @ 13-10-2010, 16:29) *
Åh vad roligt med jul! Jag blev väldigt inspirerad och taggad av denna tråden... längtar till lussekatter, pepparkakor, julstök och världens bästa jullåt - Mer Jul med Adolphson och Falk! wub.gif

Jag kommer nog dock jobba väldigt mycket över jul och jag vet inte än om jag har tid att åka upp till min släkt som bor tre timmar härifrån... men annars får det bli julmys med sambon hemma i lägenheten.

Har ni några julplaner ännu?

Hur brukar du göra?
(jag skrev lite innan om mitt)
Har du några pysseltips?smile.gif
Chamomille
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 18:24) *

Här kan du nog hitta några länkar med ett och annat smått och gott smile.gif
Julkransar och annat
Suz
CITAT (Chamomille @ 13-10-2010, 18:37) *
Här kan du nog hitta några länkar med ett och annat smått och gott smile.gif
Julkransar och annat

Stort tack Chamomille!!
Nu är jag sysselsatt hela kvällen thanks.gif blink.gif
Bettis
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 18:24) *

Japp det var en halmkrans, har gjort kransar tidigare men tyvärr inga bilder men jag ska ta kort på den jag ska göra nu iaf.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 13-10-2010, 15:38) *
I år skall jag hoppa över julen, köper kanske en klapp till sonen (om jag har råd) och gör en skinka men i övrigt får det vara.

Har hoppat över julen i flera år. Mat ska man ju ha ändå så en skinka blir det nog som man kan leva på en vecka. En ljusstake tar jag nog fram men det får räcka. Kanske en varsin trisslott till döttrarna men i övrigt inga julklappar.
Chamomille
Här finns lite mer pyssel.
mamamaggan
Planerar ett tag , kanske några veckor innan , vilka jullappar som ska köpas. Det blir bara till de små barnen , har inga egna barbarn så vi köper till min brors barnbarn , och våra söner . Sedan köper vi kanske någon till varandra , t ex ett presentkort till massage eller liknande.

Pyssel blir det inte nu för tiden , och julgrejorna åker fram högst två dagar i förväg. Granen kläs alltid kvällen innan.

Så snart julen är över så tas det bort. Så skönt att slippa hålla på och stöka tycker vi . Den bästa julen firade vi utomlands utan julklappar och traditionell julmat.
Rebecca
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 18:33) *
Hur brukar du göra?
(jag skrev lite innan om mitt)
Har du några pysseltips?smile.gif

Redan nu har jag börjat fundera på julklappar. Tycker det är roligt att fundera länge och kunna tänka om för att komma på så bra julklappar som möjligt. Sen fyller jag år i samband med julen så julen har alltid varit en rolig högtid för mig. flirting.gif

Pyssel vet jag inte så mycket faktiskt... i år känner jag för att pynta lägenheten på riktigt, ta fram granen (plastgran dock) och få det riktigt juligt här inne. Jag SKA baka lussekatter, även fast det bara är jag som äter dom. Mer till mig då! tummenupp.gif Blir nog mycket bakat kring jul. Annars så kommer jag nog sticka mycket i höst/vinter. Kan nog bli en halsduk eller två som julklappar. Vi får se. Just nu sitter jag och pillar med en egen halsduk, den får bli klar först.

Gillar dock att pyssla så alla tips tas tacksamt emot! santa.gif
AndersKbg
Dricker glögg i detta nu. Har fått i mig två muggar Blossa och ska snart premiärsmaka på årets smak saffran. Ska bli spännande eftersom jag är en glöggtorsk av stora mått.
Återkommer med recension om någon timma eller så.
kerstin z5-6
JUL? det är ju sensommar ännu smile.gif
AndersKbg
Nä fy fan...Blossa saffran...trodde att det skulle vara juligare än juligast.
Smakar som blaskig saft.

Tacka vet jag den vanliga, det är grejer det. Jul i kvadrat.
Tikka
Iår blir det ingen blossa årsglögg för mig då jag inte tycker om saffran sad.gif
Får leta annan iår....
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-10-2010, 20:35) *

Jag vill helst inte börja tänka på julen förrän veckan innan advent!
abbbe
CITAT (fuchsian @ 13-10-2010, 16:09) *
Tänker inte på julen och trivs inte i affärer när de vevar på med jullåtar. Ska se om vi kan åka bort kring den tiden och slippa det hela. Trots det ger vi julklappar till varandra, men det blir kanske en el. 2 saker. .Fuchsian..

Mmm vad befriande att ett litet s fick plats i ditt namn till slut. Det var jobbigt när namnet fuchian (fuchian) ekade i huvudet när man tänkte på det.
Dilara
Nej, inget julfirande i år för min del heller. Det enda som blir juligt är julblommorna, och att pynta julgrupperna.
Meriona
CITAT (AndersKbg @ 13-10-2010, 20:49) *
Nä fy fan...Blossa saffran...trodde att det skulle vara juligare än juligast.
Smakar som blaskig saft.

Tacka vet jag den vanliga, det är grejer det. Jul i kvadrat.

Tack, det är precis så jag känner också. (Fast jag har ju inte testat saffransglögg förstås.)

Getost-glögg, blir det nästa års glögg tro? rolleyes.gif
netaave
Har precis planterat amaryllisarna så lite har man väl tänkt, har börjat fundera på julklappar av den enkla anledningen att i år blir det bara småsaker p.g.a. ekonomin. Vi köper bara till döttrarna och barnbarnen.
Jag öser på rätt bra sen för jag älskar allt som har med julen att göra, men vill gärna ha Alla helgons dag i lugn o ro först....
Solstorm

Det gäller att hålla kvar sommarkänslan så länge det går. Mina astrar har så smått börjat slå ut nu så det kanske nästan börjar närma sig hösten.
kerstin z5-6
Shit.. 1 dm snö nu..jag vill inte!
Chamomille
Har redan julpyntat. Ställde upp en plastgran med belysning på överskåpet i köket förra året... whistling.gif

Edit: stavfel
skogstroll
hm... det måste känts somrigt i somras smile.gif

själv tar jag fram en vulgär porslinstomte som får stå utanför ytterdörren, ett mosshjärta på ytterdörren och lite otäcka små juliga harar, grävlingar mm med narrmössor och bjällror som jag hittat i en tingeltangelaffär. Sen brukar vi ju ha en liten gran med ljus i... och smaklösa ljusslingor på garaget. Fast lite motigt är det angry.gif om man bara slapp februari och mars så kunde man ju stå ut kanske...
Anma

tummenupp.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2010, 09:56) *
Shit.. 1 dm snö nu..jag vill inte!

fear.gif -fear-.gif

Här är det en riktigt fin sensommar dag. Eller ok då, en riktigt fin höstdag. Det är fult att ljuga och påstår jag att det är sensommar med den här kylan så ljuger jag...

Julen är i vilket fall lååååångt borta. I år vet vi inte ens var vi ska fira den.
zissi
Jag börjar till advent (nja, någon vecka innan kanske) med julförberedelserna. Tycker det är jättemysigt att göra fint här hemma då. Gör färdigt det mesta till advent nu för tiden, sen blir det lite smågranar, enris, tallris och färska blommor några dagar före julafton. Gillar den enkla/lantliga/rena/natur-inredningen även till jul. Jullådorna med massa julprydnadssaker/pynt står nästan orörda nu för tiden.

Nu går tankarna till Gillans saffransbullar, mozartkulor, kokt tunga, dopp i grytan, smågranar i gamla kärl, kryddofter, mammas gamla pepparkaksmått med spetsband i enriset, mammas geléglas med ljus i wub.gif ....måste erkänna att jag börjar längta lite smått efter allt mys.....men inga måsten utan bara det som känns roligt yes.gif
[attachment=55575:jul__09_...rminskad.JPG][attachment=55576:julblomm..._o_kanel.
JPG]
Rebecca
CITAT (zissi @ 14-10-2010, 15:13) *
Jag börjar till advent (nja, någon vecka innan kanske) med julförberedelserna. Tycker det är jättemysigt att göra fint här hemma då. Gör färdigt det mesta till advent nu för tiden, sen blir det lite smågranar, enris, tallris och färska blommor några dagar före julafton. Gillar den enkla/lantliga/rena/natur-inredningen även till jul. Jullådorna med massa julprydnadssaker/pynt står nästan orörda nu för tiden.

Nu går tankarna till Gillans saffransbullar, mozartkulor, kokt tunga, dopp i grytan, smågranar i gamla kärl, kryddofter, mammas gamla pepparkaksmått med spetsband i enriset, mammas geléglas med ljus i wub.gif ....måste erkänna att jag börjar längta lite smått efter allt mys.....men inga måsten utan bara det som känns roligt yes.gif
[attachment=55575:jul__09_...rminskad.JPG][attachment=55576:julblomm..._o_kanel.
JPG]

Wow, de där första ser ju oseriöst goda ut!! w00t.gif

Du vill inte lägga ut ett recept...? happy.gif
Cathis
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 17:04) *
Som vanligt börjar jag så fint med att inhandla den första klappen redan i augusti men sen brukar det stanna av på något konstigt sätt för att sedan bli panik veckan innan jul.
I år har jag köpt snart alla klappar redan och känner mig duktig!
Älskar att ge klappar!!
Och rimma, men det blir i december!
Finns det nån rimtråd förresten?

Julen firas hos oss (som vanligt) eftersom vi har störst, våra familjer är stora.
Skulle vara skönt att fira någonannanstans någongång faktiskt!
Glöggen är som sagt satt redan (för första gången...spännande) yes.gif
Julklappsinslagningskursen inbokad....(även det ska bli spännande)

Men när gör man kransarna då?
Lingonris tex.....det gör man sent va?
Jag har aldrig gjort kransar själv...
Är det någonting från naturen man ska "samla" på redan nu?
Någon som har något "kott-tips"?
Skulle vilja göra en liten kottegran!
Asch då...det är glöggdoften som gör mig förvillad bara crazy.gif
Vad är det du gör??
Någonting med lera eller??
Nu vart jag nyfiken!!

Jag målar på porslin, glömde jag ju skriva giggle.gif
Det kräver några bränningar för det mesta
netha
Julklappar har jag redan en hel massa färdiga. smile.gif Har ju 16 pers att köpa till ... barn m resp och barnbarn ... jag älskar att köpa klappar. wub.gif
aanderss
börjar handla i november
Meriona
Jag börjar bli sugen på julmat! smile.gif
Bee
Jul! Shit oxå fear.gif
Säger som Kerstin, vi har inte städat bort sommaren ännu!

Fast, julen - mmm, jomenvisst är julen mysig. I alla år innan har jag haft panik så här års (eller lite senare) inför julen. Men nu, nu när jag är ledig om dagarna - ja då har jag tid för planering och genomförande. Gud så gott!
Och så det bästa av allt: Sonen har bjudit oss till sig i jul. Vi behöver alltså egentligen inte tänka så mycket på jul förutom klappar och så.
Ibland tror jag att det finns en gud och att han är god... wub.gif
Motti
All sin da !julen fear.gif nä den får vänta lite till:)men de har börjat sälja julsaker redan i affärerna och det är ju alldeles för tidigt tycker jag det tar udden ur julen på något vis.Nej jag tänker inte jaga upp mig nu har ju inte fått in Trädgårdsmöblerna än vet jag blink.gif
omk
Hujedamej ! Jul-tankar redan ?? thumbdown.gif

Har ju precis fått in trädgårdsmöblerna och dessutom insett att gräsmattan måste klippas en sista gång ...

DOCK, har jag satt in vinterfönsterna OCH börjat elda i vedspisarna, så visst är vintern på väg, men de senaste klara, vindstilla och soliga dagarna gör mej snarare inställd på en brittsommar, än jultankar ...
fuchsian
Söker efter lämpliga resor för att slippa det hela..... sos.gif .. Fuchsian...
vanjalarsa

Ja jag säger det samma! Julen får man nog av när den tiden kommer. FY då!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
bergvallmo
Det är mysigt med jul, ett trevligt avbrott i mörkret. Men jag väntar i det längsta med både klappar och pyntande..
Anma
Idag har jag insett att det är höst, stängde av vattnet på stugan och låste dörren för sista gången för i år.
zissi
CITAT (Rebecca @ 14-10-2010, 14:24) *
Wow, de där första ser ju oseriöst goda ut!! w00t.gif

Du vill inte lägga ut ett recept...? happy.gif

Nu Rebecca ligger receptet på mozartkulor i avd. Recept här på forumet.
Suz
Men NU då? Nu är det ju första advent!
Är det oki att jag puttar upp tråden med alla mina funderingar nu då? flirting.gif

Vet att jag var tidig iår och hävdar fortfarande att det beror på glöggen som puttrar och luktar!

Dock har jag inte satt upp en endaste liten stake ännu....
Jag jobbade i natt och orkar helt enkelt inte pyssla idag.
Det får bli en kväll i veckan!

Är ni andra "punktliga"?
Eva i Skåne
Jag satte upp mina ljusstakar i veckan när jag hade fridag.
Just då kände jag lite julstämning och började tänka på att baka julkakor, men det stannade vid bak av vanligt matbröd som vi gör året om.
Innan lucia vill jag ha bakat lussekatter och i år känner jag för att testa receptet på Gillans saffransbullar, som finns i receptavdelningen. Några andra kakor blir det säkert också, men sånt är svårt att göra i god tid här. Vi är ju sådana kakmonster whistling.gif

Julklappar har jag köpt några, men det mesta återstår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon